top of page
חיפוש

סיבים תזונתיים ומחלות מעי דלקתיות קרוהן וקוליטיס

כמה פעמים שמעתם את המשפט- שלתזונה אין קשר למחלות מעי דלקתיות? מדי יום אני נתקלת במטופלים מבולבלים, ששמעו את המשפט הזה מנציג רפואי לפחות פעם אחת מאז שאובחנו עם קרוהן, קוליטיס או גסטריטיס.

מחקרים מראים כי דיאטות המכילות סיבים תזונתיים מפירות, ירקות וקטניות קשורות במגוון רחב יותר של חיידקים במעי, ואילו דיאטות מערביות המאופיינות בכמות גבוהה של שומן וסוכר ומיעוט סיבים קשורות לדלדול בחיידקים המועילים ועלייה בחיידקים המזיקים.

סיבים הם רכיב חיוני לשמירה על בריאות מערכת העיכול, במיוחד במצבים של מחלות ודלקות מעיים כרוניות. לפני שנצלול לעומק של הבנת ההשפעה של הסיבים על הסימפטומים של קרוהן או קוליטיס, בואו קודם כל נבין מהם בכלל סיבים תזונתיים.


סיבים- חומרים מורכבים החיוניים למערכת העיכול

המונח "סיבים" במובן התזונתי הרחב ביותר שלו מתייחס לפחמימות שנמצאות בצמחים שלמים שאינן ניתנות לעיכול על ידי בני אדם. הסיבים התזונתיים מתחלקים לכמה קבוצות עיקריות: סיבים מסיסים, סיבים בלתי מסיסים וסיבים תסיסים.


סיבים מסיסים- סיבים שנמצאים במזונות כמו שבולת שועל, קטניות, תפוחים, אבוקדו, בטטה, ברוקולי, פשתן, אגוזים. מהסוג הזה נוטים לספוג את המים בקיבה ובמעי הדק ובעקבות זאת מקבלים מרקם רירי דמוי-ג'לי. סיבים מסיסים מאטים את העיכול וכתוצאה מכך יכולים להאט את ספיגת הסוכר לזרם הדם ובכך למנוע קפיצות קיצוניות ברמות הסוכר לאחר אכילה ושומרים על תחושת שובע לאורך זמן.


סיבים בלתי מסיסים- סיבים שנמצאים במזונות כמו דגנים מלאים, ירקות ועלים טריים וקליפות של פירות וירקות.סיבים בעלי מרקם מחוספס שאינם סופגים מים , אלא שואבים מים אל תוך המעי, מה שמעלה את נפח הצואה. הסיבים הבלתי מסיסים מעודדים תהליכי פינוי וניקוי יעילים יותר של מערכת העיכול


סיבים תסיסים- סיבים שמסונטזים ממזונות שונים, כמו קטניות, צמחים ופטריות. דוגמא לסיבים מהסוג הזה: גואר גאם, בטא גלוקנים, אוליגוסכרידים ופקטינים. סיבים אלו ניתנים בדרך כלל לנטילה כתוסף תזונה ומשמשים כמצע לשגשוג עבור החיידקים הטובים המתאכלסים במעי. החיידקים מפרקים אותם וכתוצאה מתהליך התסיסה שנוצר, נוצרים חומרים חיוניים משניים כמו פלבנואידים וחומצות שומן קצרות שרשרת. תסיסה של רכיבים מסויימים יכולה גם ליצור לעיתים גזים גופרתיים.


סיבים בלתי תסיסים- סיבים שלא עוברים פירוק ותסיסה על ידי חיידקי המעי. סוגים רבים של סיבים בלתי מסיסים הם גם בלתי תסיסים. לדוגמא: צלולוז וליגנאנים (רוב החיידקים לא מפרקים אותם).


סיבים ומיקורביום

שפע הולך וגדל של ראיות מלמד אותנו שסיבים ממלאים תפקיד חיוני בהתפתחות והתקדמות או הפוגה של מחלות מעי דלקתיות. דיסביוזיס- חוסר איזון של חיידקי המעי עלול להוביל לסדרה של תהליכים מעודדי דלקת במעי ולפגוע בחדירותו. דיאטות עשירות בשומן אך דלות בסיבים תזונתיים (כמו רוב התזונה המערבית כיום) נקשרו בעקביות לסיכון לפתח מחלות מעי דלקתיות קרוהן או קוליטיס כיבית, מאחר וחיידקים שליליים ומזיקים מעדיפים שומן וסוכרים על פני סיבים. לעומת זאת חיידקים מועילים לרוב יעדיפו את הסיבים הבלתי מסיסים כמקור של דלק עבורם. לדוגמא, נמצא קשר בין צריכת אינולין ופעילות של ביפידובקטריה שמפרקת אותו ויוצרת בוטיראט- חומר חיוני לבריאות של מערכת העיכול שמאזנת את תנועתיות המעי, מווסתת את פעילות מערכת החיסונית שם שומרת על שלמות דופן המעי וגם משמשת כמקור דלק עבור החיידקים הטובים.


הדעה הרווחת שהיתה מקובלת במשך שנים, אך כיום נשללת ברובו על ידי המחקר, היא שבזמן התמודדות עם קרוהן או קוליטיס כיבית יש להמנע מצריכת סיבים מכל סוג. כמות המחקר סביב חשיבות הסיבים עבור חיידקי המעיים ובריאות מערכת העיכול רק הולכת ומצטברת, וחשוב לי לעשות לכם סדר בנושא.


זה נכון שבזמן התקף דלקתי, סמלווה בשלשולים ודימומים, סיבים בלתי מסיסים יכולים להחמיר את התסמינים, אך אין זה אומר, שתזונה עשירה בסיבים היא לא נחשבת לחלק מתזונה אידיאלית עבור מחלות מעי דלקתיות. צריכה מתונה של סיבים היא חיונית עבור בריאות מערכת העיכול ולכן המנעות מוחלטת מסיבים במהלך התקף דלקתי עלולה אף להחמיר עוד יותר את התסמינים, מכיוון שהיא מרעיבה את החיידקים המועילים ומעודדת שגשוג של חיידקים מזיקים.


ניתן "לתדלק" את החידקים הטובים במעי בצורה עדינה, ללא גירוי יתר של הרירית, באמצעות בישול של מזונות שעשירים בסיבים מסיסים עד כדי ריכוך ואף טחינה שלהם. באופן הזה ניתן להנגיש את הסיבים למערכת העיכול ולהקל על תהליך העיכול והפירוק שלהם. במידה והיתה המנעות ארוכת טווחה מסיבים, מומלץ להתחיל לשלב כמויות קטנות של סיבים מסיסים באופן הדרגתי. הסבילות של מזונות היא מאד אינדיוידואלית, ואין תזונה שהיא אחידה לכולם, יש לצרוך את המזונות שהכי מתאימים לכם בהתאם לרמת הסבילות, הרגישויות, וההעדפה האישית. כמו כן, לכל אדם יש את המיקרוביוטיה הייחודית לו, ולכן התגובה למזונות תהיה אחרת אצל כל אחד.

פעמים רבות אני ממליצה למטופלים שלי לצרוך אנזימי עיכול וצמחי מרפא שונים לפני הארוחות, על מנת להקל על תהליך העיכול והפירוק של הסיבים.


לקריאה על ההשפעה של המחסור בשינה על קרוהן וקוליטיס כיבית לחצו כאן!

לקריאה בהרחבה על פלבנואידים כטיפול טבעי בקרוהן וקוליטיס כיבית לחצו כאן!




bottom of page