ההשפעה של מחסור בשינה על מחלות מעי דלקתיות

מחלות מעי דלקתיות כרוניות, קרוהן וקוליטיס כיבית מושפעות מאד מהאינטראקציה שבין הביולוגיה לסביבה. דוגמא לאינטראקציה כזו שיכולה להשפיע על מהלך מחלות אלו, היא השעון הביולוגי שלנו. השעון הביולוגי הוא השעון הפנימי שלנו שאחראי על ויסות המון תהליכים ביולוגיים בגוף, בין היתר איזון הורמונלי, פעילות של מערכת העיכול, שינה ועוד. מחקר מ 2019 מצא שאנשים עם מחלות מעי דלקתיות עלולים לחוש החמרה בתסמינים כאשר השעון הביולוגי שלהם משובש. לשיבוש השעון הביולוגי ישנן ההשלכות מרחיקות לכת על מהלך מחלות אלו, החל מפגיעה בקצב תהליך העיכול, שינוי אוכלוסיית החיידקים ועד להגברת חדירות דופן המעי, כלומר פגיעה ברמת הסינון של חומרים שיכולים להכנס לזרם הדם שלנו.

מחקרים נוספים מצאו ששינה לקויה מהווה אחד מגורמי הסיכון לפתח מחלת מעי דלקתית ולפגוע בקצב ההחלמה ממנה. הורמון המלטונין, המופרש בזמן השינה, משחק תפקיד מפתח בויסות הדלקת במעי ואיזון פעילות מערכת החיסון שמשפיעה על מהלך הדלקת. שינה לקויה או לא מספקת לאורך זמן, היא סימן שהשעון הביולוגי של הגוף לא עובד בצורה תקינה. מצב זה עלול להגביר פעילות יתר של המערכת החיסונית שנמצאת במעי ולגרום להפרשת חלבונים פרו-דלקתיים (מעודדי דלקת).

כאן בעצם נוצר מעגל קסמים שבו השעון הביולוגי המשובש עלול לגורם לדלקת, והפוך. קרוהן וקוליטיס משחקות תפקיד משמעותי בפגיעה באיכות השינה ובשיבוש השעון הביולוגי. התעוררויות תכופות לשרותים, התכווצויות בבטן, נפיחות, אי נוחות בטנית, קושי במציאת תנוחה נוחה להרדמות וכו'. גם סטרואידים ותרופות מדכאות חיסון (כמו יומירה, רמיקייד), משככי כאבים, אנטיביוטיקה ותרופות אנטי דכאוניות נמצאו כמגבירות רמות עייפות במהלך היום ופוגעות באיכות השינה. כך נוצר משוב חוזר שמוכר לרבים מהמתמודדים עם קרוהן וקוליטיס כיבית.