top of page
חיפוש

צמיחת יתר של מתאן במעיים- IMO

סובלים מהפרעות עיכול כרוניות כמו עצירות, נפיחות, כבדות לאחר ארוחות? אולי אובחנתם עם תסמונת המעי הרגיש ונאמר לכם שאין לזה פתרון? ייתכן ואתם סובלים מבעיה שלא הרבה יודעים לאבחן אותה- IMO. רבים לא שמעו עליו או מה גורם לו, לכן לעיתים קרובות המצב נותר ללא טיפול. בפוסט הזה, אסביר מהו IMO, מה גורם לו, מהם התסמינים העיקריים וכיצד לטפל במצב.


מה זה IMO?

ראשי התיבות של IMO זה Intestinal Methanogen Overgrowth , מצב עיכולי הנגרם מנוכחות מוגברת של מיקרואורגניזמים ממשפחת ה"ארכאה" המייצרים גז מתאן במעיים.

כידוע, מערכת העיכול מכילה מיקרואורגניזמים רבים המסייעים בעיכול ופירוק מזון. על "חיידקים טובים" שמעתם, נכון? אך יש גם מיקרואורגניזמים אחרים כמו ארכאה, המפרקים מזון ומשחררים גז מתאן.

באופן רגיל, קיומם של חיידקים אלה במעיים תקין, אך ב-IMO יש ייצור מוגבר שלהם. כתוצאה מכך, המעיים מתמלאים בעודף של גז מתאן, הגורם לבעיות עיכול שונות.


הסימפטומים של IMO (Intestinal Methanogen Overgrowth)

נוכחות מוגברת של מתאן מקושרת להפרעות עיכול המאופיינות בתנועתיות ירודה של צינור העיכול כמו מעי רגיש, עצירות כרונית ופינוי איטי של הקיבה. המתאן מאט את תהליך העיכול, כך נוצר מצב שלמזון לוקח יותר זמן להתקדם דרך צינור העיכול מהרגע שהוא נכנס לקיבה ועד לרגע ההתרוקנות. תהליך העיכול כולו הופך איטי וכבד יותר והגוף מתקשה לעכל ולספק את המזון והמרכיבים החיוניים ממנו אל זרם הדם. נוצר "מעגל קסמים"- ככל שיש יותר מתאן, כך העיכול איטי יותר, מה שמוביל לעוד תסיסה וייצור מתאן. התוצאה היא ריבוי תסמינים ואי-נוחות.

התסמינים שקשורים קשר הדוק עם רמות גז מתאן מוגברות במעיים: 

  • נפיחות וגזים

  • עצירות

  • כאבי בטן ואי נוחות

  • ריפלוקס וצרבת

  • בחילה

כמו שאתם רואים מדובר בתסמינים שנפוצים גם בבעיות עיכול אחרות, כמו מעי רגיש, גסטריטיס, קנדידה ועוד. לכן, צמיחת יתר של גז מתאן במעיים היא תופעה שקשה לעלות עליה, לכן כדי לאבחן בוודאות שמדובר ב IMO חשוב לבצע בדיקה אבחנתית.


איך מאבחנים IMO?

נכון להיום, קיימות שתי דרכים לבצע בדיקה לנוכחות רמות מוגברות של מתאן במעיים:


בדיקת נשיפה לאבחון סיבו- באמצעות הבדיקה הזאת ניתן לבדוק רמות של גז מתאן וגז מימן הנוצרים במעי הדק, ובהתאם לרמות שמתקבלות לאבחן או לשלול שגשוג יתר של חיידקים במעי הדק . הבדיקה לאבחון סיבו זאת בדיקת נשיפה מאד פשוטה המתבצעת לאחר שתיית תמיסת לקטולוז (כמו "נורמלקס"). דגימת נשיפה נלקחת כל חצי שעה במשך שעה וחצי. הבדיקה בודקת את רמת גזי המימן והמתאן בתחילה ובתום הבדיקה, ולפי זה יכולה לאבחן את סוג הגז המיוצר במעי (מימן או מתאן) ואת הרמות שלו.

ב- IMO רמות המתאן המתקבלות הן מעל הנורמה ה-10ppm. זה אומר שיש רמות מוגברות של חיידקי "ארכאה" שפולטים את הגז, אך בשונה מחיידקים מייצרי מימן, ארכאה לא מוגבלים רק למעי הדק. כלומר אם מוצאים צמיחת יתר של מתאן במעי הדק, בהרבה מהמקרים זה מגיע מהמעי הגס, משום ששם באופן טבעי יש יותר ארכאה.

הבדיקה מבוצעת במספר בתי חולים בארץ, וזמינה דרך קופ"ח, אך ההמתנה לרוב ארוכה. ניתן לעשות אותה גם באופן פרטי במכון "אופק פלוס" שבקרית אונו.


בדיקת צואה GI-Map- בדיקה הבודקת בבת אחת כמה אזורי מטרה במערכת העיכול, וסוקרת את כל המיקרואורגניזמים הקיימים שם- חיידקים פתוגנים, בקטריות אופורטוניסטיות, תולעים, שמרים, פרזיטים וכמובן ארכאה. הבדיקה מתבצעת באופן פרטי. באמצעות ערכה שמגיעה לבית הלקוח נלקחת דגימת צואה ונשלחת למעבדה מיוחדת בחו"ל, שם הדגימה עוברת העתקה חוזרת של DNA בדגימה ולאחר מכן מאבחנת כמה DNA של חיידקים היא מוצאת. התוצאות מתקבלות תוך שבועיים. צמיחת יתר של חיידקי "ארכאה" בבדיקה הזאת היא אינדיקציה בעלת דיוק מאד גבוה לנוכחות מוגברת של גז המתאן במעי.  לפרטים נוספים על הבדיקה לחצו כאן.


סיבוכים אפשריים של IMO

צמיחת יתר של מתאן אמנם מתרחשת בתוך המעיים, אך היא עלולה להשפיע על כל הגוף ולגרום לתסמינים גם מחוץ למערכת העיכול. הנה מספר סיבוכים אפשריים של IMO:

מחסורים תזונתיים- רמות מוגברות של מתאן פוגעות בספיגה של מרכיבים תזונתיים כמו ויטמינים ומינרלים ולגרום לבעיות כמו חולשה, עייפות ובעיות נוירולוגיות והורמונליות

השפעה שלילית על המצב רוח והתפקוד הקוגניטיבי- המעי שלנו משחק תפקיד משמעותי בייצור של נוירוטרנסמיטורים- מוליכים עצביים שאחראיים על המצב המנטלי שלנו. מתאן פוגע במנגנונים אלו וזה עלול לגרום למצב רוח לא יציב, ערפול מוחי, חרדות וקשיי ריכוז.

דלקתיות מוגברת בגוף- רמות מוגברות של מתאן במעיים לאורך זמן מגביר דלקתיות וחדירות במעי, מה שמאפשר לחומרים לא רצויים כמו רעלים שונים, מתכות, מרכיבים אלרגניים לחדור לזרם הדם ולגרום לתגובות אלרגיות ואוטואימוניות בגוף

(כמו למשל מחלת ההאשימוטו הפוגעת בתפקוד של בלוטת התריס).

 

הטיפול הטבעי ב IMO

צמיחת יתר של גז מתאן במעיים היא בפירוש סימן לחוסר איזון עמוק בחיידקי המעיים העלולה לגרום לבעיות בריאותיות מסובכות יותר ודורשת התייחסות וטיפול. החדשות הטובות הן, שבאמצעות טיפול נטורופתי ממוקד ניתן לשקם את מאזן חיידקי המעיים, להוריד את רמות המתאן ולהביא לשיפור התסמינים. הטיפול הטבעי ב IMO מתמקד בשינויים תזונתיים שמטרתם "להרעיב" את הארכאה ולתמוך באוכלוסיית החיידקים הטובים, בשילוב תוספי תזונה וצמחי מרפא אנטי-בקטריאליים שמורידים את רמות החיידקים המזיקים והארכאה, מגבירים את תנועתיות המעיים ותומכים בצורה עמוקה בריאות הכללית של מערכת העיכול. בתור נטורופתית עם שנים רבות של ניסיון בטיפול וליווי של מטופלים המתמודדים עם בעיות עיכול מורכבות, אני מכירה לעומק את האתגרים הרפואיים הנובעים מצמיחת יתר של גז המתאן במעיים. בעזרת הידע והניסיון שלי, אני יודעת לסייע למטופלים שלי להתמודד עם הבעיות המגוונות שעשויות להתעורר בגין חוסר האיזון המיקרוביאלי שלהם.








bottom of page