דיברטיקולוזיס

דיברטיקולוזיס- מחלת הסעיפים- היא מצב שבו נוצרות בליטות קטנות בצורת כיסים היוצאות דרך שכבת השירירים העוטפת את המעי הגס.

Herbs and Minerals

הגורם העיקרי למחלת הסעיפים היא תזונה דלת סיבים וצואה קשה.

גורמים

ברוב המקרים מחלת הסעיפים היא לא מלווה בדלקת וללא תסמינים מיוחדים, לעיתים היא עלולה להתבטא בתסמינים שמזכירים את תסמונת המעי הרגיז: עצירות, שלשולים, גזים ונפיחות. במקרים מסויימים יכול להתלוות לזה גם כאב בצד השמאלי של הבטן.

תסמינים

הטיפול הטבעי בדיברטיקולוזיס

הטיפול הטבעי בדיברטיקולוזיס נועד לשמור על פעילות מערכת עיכול תקינה וכן למנוע התפתחות זיהום בתוך הסעיפים, מה שעלול להוביל לדיברטיקולוזיס (דלקת הסעיפים).

תזונה בריאה ועשירה בסיבים תעזור לשמור על עיכול תקין, על ידי הגדלת נפח הצואה והקטנת הלחץ על המעי ותסייע במניעת הסיבוך העיקרי של מחלת הסעיפים, שהוא דלקת הסעיפים.

דיברטיקוליטיס

דיברטיקוליטיס- דלקת הסעיפים- היא סיבוך של מחלת הסעיפים. זוהי דלקת או זיהום של הכיסים הקטנים המתפתחים לאורך דופן המעי השמאלי, הקרוי סיגמואיד. הדלקת מאובחנת בדרך כלל עקב כאב ממושך וחד בחלק השמאלי התחתון של הבטן.

הזיהום נוצר בדרך כלל עקב הצטברות של צואה הפוגעת ברירית המצפה את דופן הסעיף, וגורמת להתפתחות של דלקת.

הטריגרים העיקריים להתפרצות דיברטיקוליטיס: רמות סטרס גבוהות, תזונה דלת סיבים, עצירות כרונית, תזונה לקויה, אלרגיות ורגישויות למזונות, החלשות דופן המעי עם הגיל.

גורמים

כאב בחלק השמאלי התחתון של הבטן. במצבים מסויימים ייתכנו הקאות, חום, שלשולים, או עצירות. במצבים קשים יותר המצב יכול להגיע לכדי התנקבות המעי, פיסטולות, מורסות, חסימות מעיים ודימומים.

הגורם העיקר לדיברטיקוליטיס היא תזונה דלת סיבים לאורך זמן בשילוב עם סטרס ולחץ נפשי, שלהם חלק משמעותי בעידוד תהליכים דלקתיים בגוף.

תסמינים

Stomach Pain
Herbal Remedies

הטיפול הקונבנציונאלי בדיברטיקוליטיס

הטיפול הקונבנציונלי במצב של התקף הוא מתן אנטיביוטיקה דרך הווריד, במצבים קשים במיוחד תתכן התערבות ניתוחית להסרת החלקים הנגועים במעי.

הטיפול הטבעי בדיברטיקוליטיס

הטיפול הטבעי בדיברטיקוליטיס מתמקד בניטרול הזיהום החיידקי, הפחתת הדלקת, חיזוק מערכת החיסון והפחתת רמות סטרס. במצב של התקף תינתן תזונה נוזלית, רכה וקלה לעיכול, עשירה בויטמינים, מינרלים ורכיבים אנטי דלקתיים בשילוב עם צמחי מרפא נוגדי זיהום, אנטי עוויתיים וממריצי חיסון שמטרתם לעצור את הזיהום, לחזק את המערכת החיסונית ולהקל על הכאב.

לאחר ההתקף האקוטי, חוזרים בהדרגה לתזונה מוצקה בריאה במטרה לרפא את רקמת המעי ולהפחית סיכון להישנות ההתקפים. לצורך זה חשוב להרכיב תפריט אנטי דלקתי, עשיר בסיבים ובנוגדי חמצון. בנוסף ישולבו צמחי מרפא ותוספי תזונה שיסייעו לשיקום המעיים, שיפור תפקוד מערכת העיכול, שמירה על יציאות תקינות והשבת איזון של אוכלוסיית החיידקים הידידותיים.

במידה וקיים חשד לרגישות למזון מסויים, זה הזמן לבצע דיאטת אלמינציה, שמורידה את המזונות החשודים מהתפריט. רגישות או אלרגיה למזונות מחלישה את מערכת העיכול ועלולה לעודד דלקתיות.

השליטה על רמות המתח הנפשי חשובה לא פחות במניעת הישנות ההתקף והיא יכולה להיעשות באמצעות מתן צמחי מרפא מרגיעים בשילוב טיפולי מגע (כמו רפלקסלוגיה), פעילות גופנית, מדיטציה, ועוד.

חשוב לציין שעל מנת לסייע בהפחתת סיכון  לדיברטיקוליטיס וסיבוכיה, יש חשיבות רבה בהמנעות ממזון דל סיבים ועשיר בבשר והגברת צריכת מזון מהצומח עשיר בסיבים כמו פירות, ירקות, דגנים מלאים. כמו כן שמירה על משקל תקין לצד ביצוע פעילות גופנית מפחיתות משמעותית את הסיכון לחלות במחלה.