תסמונת המעי הרגיז

תסמונת המעי הרגיש (או הרגיז) היא ההפרעה הגסטרואנטרולוגית השכיחה ביותר, הקיימת כבר למעלה מ 200 שנה. אחת התופעות השכיחות בעולם המערבי הפוקדת כ10-20% מהאוכלוסיה של העולם המערבי .

מחקרים מראים שמעל ל 40% מהמטופלים שמבקרים אצל הרופא גסטרו, סובלים מIBS.

תסמונת המעי הרגיש זה מצב שבו יש שינוי בקשר העצבי וההורמונלי המקשר בין המוח למערכת העיכול, והיא מתבטאת בהפרעה בתפקוד ותנועתיות המעיים. התסמונת מאובחנת לאחר שנשללו מחלות מערכת עיכול אחרות. כלומר, זה בעצם אוסף של סמפטומים שאין להם שום הסבר רפואי, וכולם נופלים תחת אותה ההגדרה.

Image by Daniel Zurnau
Upset Stomach

התסמינים של מעי רגיז/ש כוללים: שלשול או עצירות כרוניים, כאבי בטן עוויתיים או התכווצויות בבטן תחתונה לאחר ארוחות, נפיחות, גזים, עיייפות, ספיגה לקויה של ויטמינים ומינרלים, צואה רירית, בחילה, גירוי בפי הטבעת, חרדות, עצבנות, דופק מהיר, כאבי גב, חוסר התרוקנות, תסמונת קדם וסתית, דלקתיות יתר במעיים. כמו שכבר הבנתם- פגיעה ממשית באיכות החיים. אחד הסיבוכים האופייניים לתסמונת המעי הרגיש הוא דיברטיקוליטיס, דלקת סעיפים במעי הגס, כתוצאה ממחסור בסיבים תזונתיים.

על מנת להרגיש שיפור בתסמינים, לשפר את תפקוד מערכת העיכול ותנועתיות המעיים יש צורך לבצע שינויים באורח החיים.

תסמינים

הגורמים לתסמונת המעי הרגיז אינם ברורים ומיוחסים להיבטים פיזיולוגיים (כגון: ליקוי מבני), מיקרוביאליים, פסיכולוגיים ותזונתיים:​

• סטרס- משפיע על כימיקלים במוח והורמונים, נשלחים מסרים סותרים למעיים ונוצרת תגובתיות יתר ותנותעתיות יתר של המעי.

• מתחים נפשיים והפרעות נפשיות כמו חרדה ודכאון.

• סיבו- היא בין הגורמים הישירים לתסמונת המעי הרגיש ובעיקר לתסמינים כמו שלשול ונפיחות בטנית.

• רגישות למזונות- האלרגנים הכי נפוצים: מוצרי חלב (40-44%), דגנים (40-60%).

• חוסר איזון של חיידקי מעיים (דיסביוזיס).

• תזונה לקויה ומתועשת.

גורמים

כדורים - תרופה

טיפול קונבנציונאלי

הטיפול הקונבנציונלי בתסמונת המעי הרגיז מתמקד בעיקר בניהול סמפטומים, ולא בחיפוש מקור הבעיה, מה שיכול להיות מאד מתסכל עבור המטופל.

לא קיימת תרופה המביאה להחלמה מלאה, שכן מדובר בתסמונת. ישנם רופאים הנותנים טיפול תרופתי בהתאם לתסמינים.

לדוגמא לשלשול ניתנות תרופות כגון Loperamide (Imodium, Stop-it)

לעצירות ניתנות תרופות כגון Polyethylene glycol (Normalax, Peglax)
ולכאב
י בטן ועווית במעיים ניתנות תרופות כגון Papaverin.

טיפול טבעי במעי רגיז בקליניקה

הטיפול מתמקד באיזון כלל הגורמים שעלולים לגרום לתסמונת: אורח חיים, מתח נפשי, מחלות רקע וכמובן תזונה לקויה. בקליניקה אני בונה תוכנית טיפולית ייעודית לשינוי אורח החיים ולשיפור התזונה, ומלווה שלב שלב את המטופל לעבר הפגת התסמונת.

אני משתמשת בכלים רבים שברשותי המעודדים הפחתת מתחים ולחצים: תזונה נכונה, צמחי מרפא, רפלקסלוגיה ודמיון מודרך.

בטיפול התזונתי תלקחנה בחשבון הרגישויות של המטופל למזונות שונים, משום שזה עלול להיות אחד הגורמים לתסמונת. במקרים רבים יהיה צורך לבצע דיאטת "אלימינציה" –בה מורידים סוגים שונים של מזונות אלרגניים מהתפריט ובודקים האם יש שיפור. במקרים מסויימים, כאשר המטופל צרך תזונה לקויה לאורך זמן, יהיה צורך לבצע ניקוי רעלים, מה שבהרבה מקרים מביא לשיפור בתסמונת. ההמלצות התזונתיות ישלבו בניית תפריט מאוזן המכיל מזונות שתומכים ומקלים על תהליך העיכול.

בנוסף, כמעט תמיד אמליץ על צמחי מרפא ייעודיים, שמטרתם לשקם ולחזק את מערכת העיכול, לספוח גזים, להגביר הפרשת מיצי מרה, להרגיע את המערכת העצבית ועוד.

Natural Medicine