דיאטת פודמאפ כטיפול טבעי בקרוהן וקוליטיס

אני יודעת, יש לא מעט גישות לתזונה עם מחלות מעי דלקתיות. אבל דבר אחד בטוח – אם אתם סובלים מאי נוחות בבטן אחרי ארוחות, נפיחות וגזים או בכלל חוששים מהארוחה הבאה שתאכלו, תהיו בטוחים שהמזון שאותו אתם צורכים קשור מאוד לתחושות הללו.

האם שמעתם פעם על דיאטת ה-FODMAP? בגדול, זוהי דיאטה שנועדה לסובלים ממעי רגיש, וגם לסובלים ממחלות קרוהן וקוליטיס כיבית. הדיאטה נועדה להקל על התסמינים על-ידי הורדה של רכיבים פחממתיים מסויימים.

אבל רגע... בואו נתחיל מההתחלה.

מהי דיאטת הפודמאפ?

השם של הדיאטה מורכב משמות הפחמימות הקצרות והבעייתיות אותן ממליצים להוריד מהתפריט: Fermentable, Oligosacharides, Disacharides, Monosacharides ו-Polyols.

בתרגום לעברית מדובר ב: פרוקטוז, פרוקטן, גלקטן, לקטוז, רפינוז וסורביטול. בהמשך תוכלו למצוא רשימת מזונות המומלצים וכאלה שאינם מומלצים לאכילה על פי הדיאטה.

הפחמימות האילו הן פחמימות קצרות שרשרת, אשר אינן נספגות במעי הדק שלנו. הפחמימות שאינן נספגות ממשיכות ישירות במורד מערכת העיכול אל המעי הגס, שם הן מתפרקות באמצעות תהליך תסיסה שגורמים החיידקים שבגופנו. ההתפרקות הזו היא זו שגורמת לתסמינים שאנו מכירים, כמו גזים, נפיחות בטנית, שלשולים, כאבי בטן ועוד. את התהליך עצמו אנחנו לא מרגישים, אבל את תוצאותיו קצת קשה לנו לפספס.

למי דיאטת הפודמאפ מיועדת?

בעיקרון, הדיאטה נועדה לסובלים ממעי רגיש, אך התגלתה כמתאימה גם לסובלים ממחלות מעי דלקתיות כמו קרוהן וקוליטיס כיבית. הדיאטה הוכחה במחקרים קליניים מבוקרים כמשפרת את מצב התסמינים (בייחוד גזים) באופן מובהק. ניתן לקרוא כמה מהמחקרים הבאים: מחקר ראשון, מחקר שני ומחקר שלישי.

המסקנות בשלושת המחקרים הללו הוכחו כי דיאטת הפודמאפ הקלה על הסימפטומים והיא מהווה כיום גישה טיפולית ריאלית ויעילה לשיפור תסמיני המעי בסובלים ממעי רגיז, קרוהן וקוליטיס.

איך עובדת דיאטת ה-FODMAP?

דיאטת הפודמאפ עובדת בשיטה של אלימינציה. בתחילת הדיאטה מוציאים מהתפריט את המזונות החשודים בגרימת התסמינים. לאחר תקופה מסויימת, אשר נקבעת על ידי איש מקצוע, מתחילים להחזיר את המזו