top of page
חיפוש

מה עושים כשחלב והבטן לא מסתדרים?

היום זה כבר ידוע- מוצרי חלב הם לא מזון בריא, אלא אם כן מדובר בחלב אם שנועד עבור התינוק. חלב הוא מזון דלקתי, ויכול להוות טריגר לבעיות בריאותיות רבות, ובעיות עיכול בפרט.


אי סבילות ללקטוז ורגישות לקזאין

אנשים רבים מאובחנים עם אי סבילות ללקטוז, אך רבים אפילו לא יודעים שיש להם את זה. אי סבילות ללקטוז הוא מצב שבו הגוף אינו מסוגל לעכל את הסוכר המצוי בחלב- הלקטוז. זה קורה כאשר קיים מחסור באנזים לקטאז, שאחראי לפירוק הלקטוז לסוכרים פשוטים יותר, שיכולים להיספג בגוף.

עם השנים, פוחת ייצור הלקטאז בגוף, ולכן הסיכוי לפתח רגישות ללקטוז עולה עם הגיל. כאשר הלקטוז אינו מתפרק כראוי, הוא נשאר במערכת העיכול ויכול לגרום לתסמינים כמו נפיחות, גזים, שלשולים, כאבי בטן, בחילה, כאבי ראש ועוד מגוון של תסמינים שונים, שלא תמיד מקשרים אותם לבעיה הזאת. תסמינים אלו מתרחשים בגלל שהלקטוז הבלתי מעוכל תוסס במעי הגס, וגורם לעלייה בייצור הגזים ותכולת המים בצואה. חומרת התסמינים יכולה להשתנות בהתאם לכמות הלקטוז הנצרכת ורמת החסר בלקטאז בגוף. אנשים מסוימים עשויים להיות מסוגלים לסבול כמויות קטנות של לקטוז, בעוד שאחרים יצטרכו להימנע לחלוטין ממזונות המכילים לקטוז.

בעיה נוספת שעלולה להגרם בעיקר כתוצאה מצריכת מוצרי חלב בקר, היא רגישות לחלבון החלב - הקזאין. התסמינים של רגישות לחלב דומים לתסמינים של הרגישות ללקטוז וקל מאד להתבלבל בינהם. פעמים רבות מתרחשים שני המצבים. במצב של רגישות לחלבון החלב, צריכה של מוצרי חלב "דלי לקטוז" לא עוזרת, מאחר והם עדיין מכילים את הקזאין.

בנוסף לזאת, חלב ומוצריו שאינם אורגניים, מכילים בדרך כלל כמות נכבדת של הורמונים ואנטיביוטיקה העלולים להוביל לבעיות עיכול, תנודות במצב הרוח, אקנה, חוסר איזון הורמונלי, השמנה ובעיות בריאות אחרות.

חשוב להדגיש, שאי סבילות ללקטוז ורגישות לקזאין שונות מאלרגיה לחלב, שזהו מצב מולד ומסכן חיים, שבו אסור לגעת אפילו בכמות זעירה של מוצרי חלב.


האם חלב עיזים או כבשים עדיף על פני חלב בקר?

רבים בוחרים לצרוך חלב עיזים על פני בקר, מתוך החשיבה שזה בריא יותר. בואו נעשה סדר. חלב עיזים מעיל יותר ויטמינים ומינרלים מחלב בקר. מולקולות השומן שבחלב עיזים קטנות יותר מאילו שבחלב בקר, ולכן הוא קל יותר לעיכול. חלב עיזים מכיל קצת פחות סוכר (ולקטוז) מחלב בקר, אבל עדיין איננו מתאים לרגישים ללקטוז שבינינו. מה שכן, הוא מכיל משמעותית פחות קזאין, לכן מי שאלרגי דווקא לחלבון החלב, שתיית חלב עיזים עדיפה לו הרבה יותר מבקר.

זכרו, לצד מספר יתרונות ברורים של חלב עיזים על פני חלב בקר, הוא עדיין עלול לגרום לבעיות דומות. ישנן מספר דרכים להתמודד עם אי סבילות ללקטוז ורגישות לקזאין. אפשרות אחת, והמומלצת ביותר, היא להגביל או להימנע מחלב ומוצריו לגמריי (או להשאירם רק לאירועים מיוחדים). אפשרות נוספת, שמתאימה רק למצב של רגישות ללקטוז, היא ליטול תוסף של אנזים הלקטאז לפני צריכה של מזונות המכילים לקטוז. תוסף האנזים אמנם יכול לסייע בפירוק הלקטוז ולהפחית את חומרת התסמינים, אך הוא לא פותר את שורש הבעיה, ובעצם נותן "אור ירוק" להמשיך ולהכניס לגוף את החומרים המזיקים שבמוצרי החלב, כמו השומנים הרוויים, הקזאין, ההורמונים והאנטיביוטיקה .


תחליפי חלב

הפסקת צריכת מוצרי חלב מבלי להכיר תחליפים, יכול להיות מצב דיי מתסכל ולא בא בקלות לכולם. כחלק משיפור המצב הבריאותי ושיקום מערכת העיכול, אני ממליצה למטופלים רבים שלי וגם לכם, לבחור בחלופות אחרות לחלב, ויש לא מעט כאלו.

בעוד שחלק מהאפשרויות מזינות ובריאות להפליא, לאחרות יש כמה חסרונות.

לפניכם הרשימה המלאה:


נוזל קוקוס

נוזל קוקוס הוא חלב צמחי שמקורו בבשר של הקוקוס (בניגוד למי קוקוס, שהם הנוזל הצלול ונטול השומן שנמצא בתוך קוקוסים לא בשלים). מוצרי נוזל הקוקוס בדרך כלל מהולים עם מים ולכן פחות שומניים מחלב קוקוס.

נוזל הקוקוס עשיר מאד בשומנים בריאים, אשלגן, מגנזיום, סידן וברזל. חומצות השומן בינוניות השרשרת (MCT) שמהן הוא מורכב מאזנות את המיקרוביום (חיידקים המעיים) ועשויות לסייע לירידה במשקל ולאזון רמות הסוכר בדם. יתר על כן, לנוזל הקוקוס תכונות אנטי דלקתיות ואנטיביוטיות.


קרם קוקוס

מכיל אחוזי שומן גבוהים יותר מנוזל הקוקוס, בעל מרקם קרמי . מעולה כתוספת לקפה, שייקים ואפילו מרקים. כאשר אתם בוחרים נוזל קוקוס, שימו לב שהוא אינו מכיל חומרים משמרים ומתחלבים אלא רק קוקוס ומים!


חלב שקדים

חלב שקדים הוא אחד מתחיפי החלב הפופולריים ביותר, והוא מתאים מאד למצבים של מעי רגיש. המרקם הקרמי של חלב שקדים דומה מאד לחלב הרגיל ויש לו גם טעם אגוזי טעים, יש שיאמרו אף מתוק. חלב שקדים מאד מזין ועשיר בויטמינים. יש בו שליש מכמות הקלוריות של חלב פרה והוא דל בפחמימות. שתיית חלב שקדים לא ממותק אינה מעלה את רמת הסוכר בדם מכיוון שיש בה רק 0.6 אחוז פחמימות לעומת 5% בחלב פרה.

מלבד התרומה למערכת העיכול, חלב שקדים עשוי לתרום גם לבריאות הלב ולהפחית רמות כולסטרול וטריגליצרידים.


חלב שיבולת שועל

בשנים האחרונות הפך חלב שיבולת שועל למאד פופולרי בחבורת תחליפי החלב. הוא מופק על ידי מיזוג של שיבולת שועל ומים.

חשוב לציין ששבולת שועל מכילה גלוטן לכן למי שנזהר מגלוטן, עדיף לשקול להשתמש באופציות אחרות. יתרה מזאת, הרבה מותגי חלב שיבולת שועל הקיימים בשוק הם בתוספת סוכר וחומרי טעם.


חלב אורז

חלב אורז גם הוא מאד נפוץ כתחליף מוצלח לחלב. פחות מומלץ לסכרתיים משום שהוא עשיר מאוד בפחמימות ועלול להוביל לעליה ברמת הסוכר בדם, ועלייה במשקל. אם בחרתם להשתמש בחלב אורז, ממליצה לקנות את האורגני, משום שאורז שאיננו אורגני מכיל רמות גבוהות של מתכת כבדה ומזיקה שנקראת ארסן.


חלב סויה

חלב סויה הוא המיצוי הנוזלי של פולי סויה שלמים. מצד אחד הוא מקור מעולה לחלבון, ויטמיני B וברזל, מאידך הוא החלופה המעובדת ביותר מבין כולן, ולא מתאימה לתינוקות.


גבינות ויוגורט

גבינות קשות כמו גאודה, פרמזן, צ'דר, לרוב מכילות פחות לקטוז מגבינות רכות, ובמקרים מסויימים הבטן מסתדרת איתן טוב יותר. יחד עם זאת, הן עדיין מכילות את חלבון הקזאין שלא מתאים לכולם, ולרוב גם חומרים משמרים. בכל מקרה, במצבים אקוטיים במערכת העיכול, כמו למשל התקף דלקתי של קרוהן, קוליטיס כיבית או דיברטיקוליטיס, רצוי להמנע מגבינות מכל הסוגים. יוגורט הוא מוצר חלב העשוי מחלב תוסס עם תרביות חיידקים חיים. החיידקים מתסיסים את הלקטוז שבחלב, ומייצרים חומצה לקטית, אשר מעבה את החלב ונותנת ליוגורט את טעמו החריף. יוגורט טבעי ללא תוספות של סוכר וחומרים אחרים הוא מקור טוב לחלבון, סידן וחומרי תזונה חשובים אחרים כמו ויטמין B12 ומגנזיום. הוא מכיל גם את חיידק הלקטובצילוס, שהוא חיידק פרוביוטי חשוב, התומך בבריאות של מערכת העיכול ומחזק אותה. כיום ניתן למצוא מגוון עצום של יוגורטים בחנויות, אך רובם לא באמת יוגוטים, אלא מזונות מעובדים שמכילים תוספות שפוגעות באיכויות של היוגורט האמיתי, המסורתי.

יוגורט טבעי הוא דל בלקטוז, ולכן יכול להתאים למי שסובל מרגישות ללקטוז. יחד עם זאת, הוא עדיין מכיל קזאין, ולכן במצבים בהם קיימת רגישות לקזאין, מומלץ לצרוך יוגורטים טבעוניים.


לסיכום, כשאנו בוחרים מוצרים שהם תחליפי חלב, חשוב לשים לב לרכיבים שהם מכילים! מותגים מסוימים עשויים לכלול סוכר, חומרים משמרים, שמן מזוקק, שעלולים להזיק למערכת העיכול ולעודד דלקתיות בגוף.

אם גם לאחר מספר שבועות של הימנעות ממוצרי אנחנו עדיין נסבול מגזים, נפיחות, שלשולים או תסמינים אחרים במערכת העיכול, סיכוי גבוה שיש משהו נוסף בתזונה שלנו שאליו אנחנו רגישים או בעיה בריאותית אחרת שאנו לא מודעים אליה.






bottom of page