קרוהן וקוליטיס כיבית- המחלות "השקופות"

מחלת מעי דלקתית כרונית היא בעלת השפעה דרמטית על איכות החיים, בין אם בפן הרגשי, הפיזי, הנפשי, המקצועי, החברתי או התזונתי. קרוהן וקוליטיס כיבית הן מחלות "שקופות", שלא באות לידי ביטוי על פני השטח. רוב הפעמים הסביבה שלכם בכלל לא מודעת למה שמתרחש אצלכם בפנים, כי כלפי חוץ אתם משדרים "עסקים כרגיל", אך בפנים- יכולה להתחולל סערה!

רבים לא יודעים שההשלכות הנסתרות של מחלות מעי דלקתיות באות לידי ביטוי לא רק במעיים, אלא גם במערכות מחוץ למערכת העיכול וכמובן גובות מחיר רגשי ונפשי כבד מהחולה.

אחת הסיבות למצב הרגשי- נפשי הירוד היא הפגיעה בפן החברתי, שמושפע מאד מהמחלה. ביטולים של מפגשים חברתיים ומשפחתיים, חוסר יכולת וחשק לאכול במסעדות, חוסר יכולת לצאת לארועים ולטוס לחו"ל.

כפי שציינתי מקודם, דלקת מעיים היא מחלה "שקופה" שבאה לידי ביטוי לא רק במערכת העיכול, אך היום אני רוצה לדבר דווקא על השלכותיה הרגשיות-נפשיות שלא פחות חשובות מההשלכות הפיזיות.

מהם מההיבטים הרגשיים- נפשיים הנסתרים של מחלת מעי דלקתית?

• דימוי גוף- מחלות מעי דלקתיות יכולות לגרום לשינויים קיצוניים במשקל: ירידה דרמטית במהלך התקפים כתוצאה מחוסר יכולת לעכל ולספוג מזונות, ועלייה בזמן הפוגה או כתוצאה מנטילת תרופות מסויימות. אתם בוודאי מכירים מקרוב את הקושי לשמור על משקל גוף יציב לאורך זמן, ואת ההשפעה של תנודות במשקל על דימוי הגוף והבטחון העצמי.

• חרדה חברתית- התקף של קרוהן או קוליטיס כיבית לרוב מלווה בתסמינים לא נעימים כמו תכיפות ביציאות וכאבים, מה שמגביר את חרדה חברתית ופחד להתרחק מהבית ומהמקום הבטוח והמוכר. החרדה מ"תאונה" לא צפויה שיכולה להתרחש במקום ציבורי עולה על היכולת להנות מבילוי או פעילות חברתית כלשהי, במיוחד אם מדובר על סביבה חדשה ולא מוכרת.

• תחושת החמצה- החרדה מלצאת למקום ציבורי ולמפגשים חברתיים עלולה להיות מלווה בתחושת החמצה ופספוס, ולהחמיר את הרגשת הבדידות והמצב הנפשי שלכם שגם ככה נמצא במצב מעורער. פעמים רבות, אתם מרגישים לבד בהתמודדות שלכם, ובתחושה שאף אחד לא מבין את הקשיים והאתגרים היומיומייים שאיתם אתם נאלצים להתמודד.

• יחסים מורכבים עם האוכל- פחד מאוכל היא תחושה רווחת בקרב מתמודדי קרוהן וקוליטיס כיבית. מאכלים וסוגי מזונות שונים עלולים להוות טריגרים להחמרת תסמינים, וזה מגביר את החשש שלכם מאתם המאכלים, חשש שעלול להתפתח לחרדה. לכל אחד ואחת מכם סביר להניח שישנם את המזונות הספציפיים האלו שמהם אתם נמנעים. מצד שני, יש את המזונות "הבטוחים", שאתם יודעים שכנראה יעברו אצלכם בשלום. הבעיה היא שלעיתים ההתעסקות המתמדת סביב אוכל עלולה להשתלט ולנהל אתכם, וזהו אחד האתגרים הבולטים של מחלות מעי דלקתיות.