נשירת שיער ומחלות מעי דלקתיות

במאמר הזה אני רוצה לדבר על נושא מאד חשוב, שמטריד נשים וגברים רבים המתמודדים עם מחלות מעי דלקתיות, והוא- נשירת שיער.

למחלות מעי דלקתיות ישנם ביטויים רבים בגוף. אחת התלונות הנפוצות ביותר שאני שומעת מרבים ממטופליי עם קרוהן וקוליטיס כיבית היא, שהמחלה גרמה להשלכות קשות על השיער שלהם, כמו מראה שיער יבש, שברירי ומדובלל, נשירה ובמקרים מסויימים אף התקרחות.

נשירת שיער והקשר לעיכול

השיער שלנו אמור לנשור ולהתחלף באופן טבעי. לשערה יש שלושה שלבים של מחזור חיים:

שלב ראשון (Anagen): הצמיחה – השערה נוצרת וצומחת

השלב השני (Catagen): הנסיגה - האטת הצמיחה עד לעצירה מוחלטת.

השלב האחרון (Telogen): הנוונות השורש ונשירה – השערה נושרת, ושערה חדשה צומחת במקומה.

כאשר מדובר בנשירה מאסיבית שנמשכת לאורך זמן, ללא תחלופת שיער מספיק מהירה- ככל הנראה שמדובר בבעיה בריאותית עמוקה יותר, שמקורה לרוב במערכת העיכול. בעיות והפרעות במערכת העיכול משפיעות על מחזור החיים של השערה. מצב השיער שלנו מאפשר לנו להסיק מסקנות על המתרחש במערכת העיכול שלנו. כשמערכת העיכול לא מתפקדת כראוי- זה בא לידי ביטוי בשיער! אבדן שיער זאת אכן תופעה מיאשת ומתסכלת ופוגעת הן בנשים והן בגברים.

הסיבות לנשירת שיער אצל חולי קרוהן וקוליטיס

קיים קשר בין מחלות מעי דלקתיות לנשירת שיער, מחקרים מראים ששליש מהחולים במחלות מעי דלקתיות סובלים מאבדן שיער, ללא קשר לגיל, מין, או מהלך המחלה.

מהן הסיבות העיקריות שעומדות מאחורי נשירת שיער אצל חולי קרוהן וקוליטיס?

- חסרים תזונתיים ואנמיה- כאשר יש דלקת במעי, הספיגה של רכיבי תזונה רבים נפגעת. נשירת שיער היא סימן לתת תזונה ובעיקר למחסור במינרלים כמו ברזל, אבץ, סידן, אשלגן וויטמינים ממשפחת B.

- סטרס- סטרס כרוני מהווה את אחד הגורמים העיקריים לנשירת שיער. מחלות מעי דלקתיות, קרוהן וקוליטיס כיבית, לרוב מלוות בהמון התמודדויות קשות כמו בדיקות, ניתוחים ותסמינים חמורים כמו כאב, תשישות והפרעות שינה, הפוגעים משמעותית באיכות החיים ומעודדים מצב של סטרס כרוני בגוף. אבדן השיער הוא בפני עצמו מקור לסטרס, ואף עלול להחמיר את המצב הנפשי הרגיש והמאתגר של החולה.

- תרופות- במקרים רבים, נשירת שיער מתחילה בסמוך לתחילתו של טיפול תרופתי, וזה לא צירוף מקרים. נמצא קשר בין תרופות מסויימות, כמו Mesalazine או