top of page
חיפוש

נשירת שיער ומחלות מעי דלקתיות

במאמר הזה אני רוצה לדבר על נושא מאד חשוב, שמטריד נשים וגברים רבים המתמודדים עם מחלות מעי דלקתיות, והוא- נשירת שיער.

למחלות מעי דלקתיות ישנם ביטויים רבים בגוף. אחת התלונות הנפוצות ביותר שאני שומעת מרבים ממטופליי עם קרוהן וקוליטיס כיבית היא, שהמחלה גרמה להשלכות קשות על השיער שלהם, כמו מראה שיער יבש, שברירי ומדובלל, נשירה ובמקרים מסויימים אף התקרחות.


נשירת שיער והקשר לעיכול

השיער שלנו אמור לנשור ולהתחלף באופן טבעי. לשערה יש שלושה שלבים של מחזור חיים:

שלב ראשון (Anagen): הצמיחה – השערה נוצרת וצומחת

השלב השני (Catagen): הנסיגה - האטת הצמיחה עד לעצירה מוחלטת.

השלב האחרון (Telogen): הנוונות השורש ונשירה – השערה נושרת, ושערה חדשה צומחת במקומה.

כאשר מדובר בנשירה מאסיבית שנמשכת לאורך זמן, ללא תחלופת שיער מספיק מהירה- ככל הנראה שמדובר בבעיה בריאותית עמוקה יותר, שמקורה לרוב במערכת העיכול. בעיות והפרעות במערכת העיכול משפיעות על מחזור החיים של השערה. מצב השיער שלנו מאפשר לנו להסיק מסקנות על המתרחש במערכת העיכול שלנו. כשמערכת העיכול לא מתפקדת כראוי- זה בא לידי ביטוי בשיער! אבדן שיער זאת אכן תופעה מיאשת ומתסכלת ופוגעת הן בנשים והן בגברים.


הסיבות לנשירת שיער אצל חולי קרוהן וקוליטיס

קיים קשר בין מחלות מעי דלקתיות לנשירת שיער, מחקרים מראים ששליש מהחולים במחלות מעי דלקתיות סובלים מאבדן שיער, ללא קשר לגיל, מין, או מהלך המחלה.

מהן הסיבות העיקריות שעומדות מאחורי נשירת שיער אצל חולי קרוהן וקוליטיס?

- חסרים תזונתיים ואנמיה- כאשר יש דלקת במעי, הספיגה של רכיבי תזונה רבים נפגעת. נשירת שיער היא סימן לתת תזונה ובעיקר למחסור במינרלים כמו ברזל, אבץ, סידן, אשלגן וויטמינים ממשפחת B.

- סטרס- סטרס כרוני מהווה את אחד הגורמים העיקריים לנשירת שיער. מחלות מעי דלקתיות, קרוהן וקוליטיס כיבית, לרוב מלוות בהמון התמודדויות קשות כמו בדיקות, ניתוחים ותסמינים חמורים כמו כאב, תשישות והפרעות שינה, הפוגעים משמעותית באיכות החיים ומעודדים מצב של סטרס כרוני בגוף. אבדן השיער הוא בפני עצמו מקור לסטרס, ואף עלול להחמיר את המצב הנפשי הרגיש והמאתגר של החולה.

- תרופות- במקרים רבים, נשירת שיער מתחילה בסמוך לתחילתו של טיפול תרופתי, וזה לא צירוף מקרים. נמצא קשר בין תרופות מסויימות, כמו Mesalazine או Methotrexate לנשירת שיער. הסיבה לכך, יכולה להיות קשורה לזה שהן מאטות תחלופה של תאים בגוף, מה שמשפיע לרעה על צמיחת השיער, הדורשת תחלופת תאים מהירה.

- חוסר איזון הורמונלי- מצב מערכת העיכול שלנו משפיעה על מצב ההורמונים בגוף. כאשר יש קושי לפנות עודפים של הורמונים, הם עלולים להצטבר בגוף ולגרום לאבדן שיער.


הגישה הטבעית לטיפול בנשירת שיער בקרוהן וקוליטיס

הטיפול בנשירת שיער צריך להתחיל מבפנים, על ידי תמיכה במערכת העיכול, שיקום תהליכי עיכול וספיגה, הפחתת סטרס וכמובן בלימת הדלקת.

תחילה, חשוב להבין את מקור הבעיה, ולהתחיל מביצוע בדיקות דם מקיפות, למציאת חוסרים של ויטמינים ומינרלים. במידה ומדובר בהתקף דלקתי, שלא מגיב לתרופות, יש לשקול אסטרטגיית טיפול שונה, כמו שינוי תרופה (בייעוץ של רופא), שינוי תזונתי, צירוף של תוספי תזונה/צמחים (בייעוץ נטורופתי), שילוב של טכניקות הרגעה ועוד.

כמו כן, חשוב לתמוך בשיער על ידי המנעות ככל האפשר משימוש באמצעים וחומרים שעלולים להרוס את הבריאות והמראה שלו, כמו חמצון וצביעה או חימום יתר עם מחליק או מייבש שיער.


רכיבי מזון והשפעתם על השיער

למזון שאנו אוכלים יש השפעה עצומה על השיער שלנו. חסורים תזונתיים מאטים את קצב צמיחת השיער ואף מעודדים נשירה. כשמתמודדים עם דלקת מעיים חשוב לשמור על תזונה נכונה ומאוזנת, שבה כמות הסיבים מתאימה למצב הבריאותי האישי. זכרו, אין תזונה שהיא אחידה לכולם, אך ישנם רכיבים תזונתיים שבהחלט יכולים לתרום לרובינו. הנה כמה מהמזונות החשובים לתמיכה בנשירת שיער:

- ביצים- מקור נהדר לחלבון וביוטין (ויטמין B7), רכיבי תזונה שחשובים לחזוק זקיק השערה, העשוי ברובה מחלבון. יש קשר בין מחסור בחלבון בתזונה, לבין נשירת שיער. מחקרים מצאו שביוטין תורם לצמיחת השיער וחיוני ליצירה של קראטין, החלבון שממנו מיוצר השיער. זאת הסיבה לכך שתוספי תזונה רבים ,שנועדו לחיזוק השיער, מבוססים על ביוטין.

ביצים הם גם מקור נהדר לאבץ, סלניום ועוד מינרלים רבים וטובים, שחשובים לבריאות השיער.

- תרד- ירק ירוק שעמוס בחומרי הזנה טובים וחשובים לבריאות השיער כמו חומצה פולית, ברזל, ויטמיני A ו C. ויטמין A מסייע לעור לייצר חומר שומני, שנקרא סבום, שתפקידו לשמן את הקרקפת ולשמור על שיער בריא. הברזל הוא מינרל האחראי על הובלת החמצן בגוף ומסייע לחיזוק השיער ולצמיחתו. מחקרים מראים שיש קשר ישיר בין מחסור בברזל לבין נשירת שיער.

- בטטה- הבטטה היא מקור מעולה לבטא-קרוטן, חומר שהגוף ממיר והופך לוויטמין A- ויטמין קריטי לבריאות השיער. מחקרים מצאו שויטמין A תורם ליצירת סבום, מאיץ את קצב הצמיחה וכן מגביר את עובי השערה ואת חוזקה, וכל זאת, תוך כדי חיזוק השורשים ומניעת נשירה.

- אבוקדו- מקור עצום לויטמין E, שמסייע לצמיחת השיער ובעל השפעה נוגדת חמצון ונוגדת דלקת. מעבר לכך, ויטמין E מגן על עור הקרקפת ומשפר את איכות ומראה השיער.

- פולי סויה- מכילים חומר שנקרא ספרמידין, המסייע להארכת השלב של צמיחת השער (Anagen). ככל שזקיקי השיער ישהו יותר זמן בשלב הזה, כך השיער יצמח יותר זמן.


צמחי מרפא כחלק מטיפול בנשירת שיער

לרפואת צמחים יש יכולת עצומה לסייע בטיפול בקרוהן וקוליטיס ובתסמינים הנלווים, כולל נשירת שיער.

הנה דוגמא לשלושה צמחי מרפא מהנחקרים ביותר בהקשר של הפחתת נשירת שיער ועידוד צמיחתו:

פשטה שרועה- Bacopa monnieri

צמח נפלא מהרפואה ההודית המסורתית. מחקרים - מראים שלצד התרומה האדירה שלו לחיזוק השיער, הוא גם משפר תפקוד מנטלי ואיכות שינה ובעל השפעה מרגיעה על מערכת העצבים.

גינקו בילובה- Gingko biloba

אחד הצמחים הנחקרים ביותר! ההשפעה המיטיבה שלו - על בריאות השיער קשורה ליכולת שלו לשפר זרימת דם, ועל ידי כך בעצם לחזק את שורש השערה. גינקו בילובה נחקר ונמצא גם כמסייע בטיפול בבעיות של זרימת דם לקויה וכן בהפרעות קוגניטיביות כמו בעיות זכרון ודמנציה.

סרפד- Urtica dioca

הסרפד מבחינתי הוא ממש " מזון על", עשיר - מאד בויטמינים, מינרלים ורכיבים נוגדי חמצון ונוגדי דלקת. הוא מעולה כחלק מטיפול באנמיה, חולשה וכמובן- נשירת שיער!


השימוש בצמחי מרפא יכול להתבצע בכל מני צורות (אבקות, נוזל, כמוסות, חליטות ועוד). חשוב לזכור שהוא חייב להתנהל בייעוץ וליווי מקצועי של הרבליסט/ית קליני/ת.


רוצים לקרוא על הקשר בין קרוהן וקוליטיס לתסמונת הקדם וסתית? כנסו כאן!



מקורות:


11. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29214104/



bottom of page