top of page
חיפוש

קרוהן, קוליטיס כיבית ותסמונת הקדם וסתית

את תמיד יודעת מתי הוסת שלך מתקרבת לפי הכאבים, השלשולים, התכווצויות מעיים, וכמובן השינויים במצב רוח... נשמע מוכר?

נשים רבות סובלות מהתלקחות סוערת יותר של מחלת הקרוהן או הקוליטיס שלהן סביב תחילת המחזור החודשי.

בתקופה שלפני ובמהלך הוסת הן עלולות לסבול יותר משלשולים, כאבים, התכווצויות, עייפות ושינויים במצב הרוח. הגורמים לזה הן התנודות ההורמונליות הקיצוניות המתרחשות סמוך לתחילת המחזור שיכולת לעודד דלקת ולהקצין את הדלקת במעי.


אז איך תוכלו לעזור לעצמכן למנוע את החמרת התסמינים ?

כדי להקל על עצמך בתקופה המאתגרת הזאת, ב 3-4 ימים שלפני בוא הוסת, נסי טיפה להוריד הילוך ולנסות עד כמה שניתן להפחית את רמת הסטרס והמתח. סטרס בשילוב תנודות הורמונליות עלול להחמיר פי כמה וכמה את רמת ההתלקחות. תאפשרי לעצמך לנוח יותר מהרגיל, ללכת ילשון שעה אחת קודם, לדחות חלק מהמטלות לאחר כך.


חימום הבטן התחתונה יגביר זרימת דם ויקל על הכאב. שכיבה באמבטיה חמה, הנחת כרית חימום או בקבוק עם מים חמים על הבטן, עיסוי הבטן בתנועות סיבוביות הן אפשרויות מצויינות לחימום האזור.


כמה שזה ישמע קשה, כדאי להמנע עד כמה שניתן מנטילת משככי כאבים (אופטלגין, אקמול, אדוויל...) התרופות האלו למעשה יכולות לפגוע ברירית המעיים, להגביר את הדימום משם ולהחמיר את ההתכווצויות.


חשוב לאכול תזונה אנטי דלקתית מבושלת וקלה לעיכול: כמה שפחות מוצרים מהחי, סוכר, שומן טראנס, משקאות מתוקים וממוזגים.

להרבות במרקים, תבשילים, דייסות ומיצים סחוטים, כמובן בהתאם לסבילות המעיים.


לשתות הרבה מים. לקראת בוא הוסת, הגוף אוגר נוזלים, וזאת אחת הסיבות להרגשת הנפיחות והגודש שנשים רבות חוות כחלק מהתסמונת הקדם וסתית. מעבר לכך, קרוהן היא מחלה מאד מייבשת, לכן שתיית מים מרובה (כ-2 ליטר ביום!) היא קריטית בזמן התקף.


אחת הדרכים היעילות להקלת על כאבים והתכווצויות היא תנועה ופעילות גופנית. שחיה, הליכה, ריקוד, יוגה, פילאטיס, צ'י קונג וכו'... כל מה שעושה לך טוב ומסב לך הנאה.


ולסיום, איך אפשר שלא להזכיר את הכלי העיקרי שאיתו אני עובדת בקליניקה- צמחי המרפא.


הרחם והמעיים נמצאים סמוך אחד לשני, ומאד הגיוני שכאב באזור אחד יקרין לשני, ולהיפך. צמחי מרפא מסויימים הם בעלי פעילות נוגדת עווית ודלקת לאיזורים האלו. למעשה, ישנם צמחים שמתאימים הן למעיים והן לרחם, (שתי ציפורים במכה אחת!) אלו הם צמחים אנטי דלקתיים, בעלי פעילות מרחיבת כלי דם ומשפרת זרימת דם לאזור האגן והבטן התחתונה. הנה דוגמא לכמה צמחים כאלו:

אדמונית- paeonia lactiflora,

מנטה חריפה –mentha piperita,

אנגליקה אירופאית –angelica archangelica


אם את רגילה לסבול מהתקף דלקתי במעייים עם בואה של הוסת, אל תקבלי זאת כמובן מאליו. ישנן המון דרכים להקל ואף למנוע את התופעה.

אשמח לסייע לך להקל על הכאב ולהגיע לאיזון.


רוצים לקרוא על עישון וקרוהן? הקליקו כאן




bottom of page