סובלים מקרוהן ומעשנים? כדאי שתקראו את זה

טרם התבהרו עד הסוף הגורמים העיקריים להתפרצות מחלות מעי דלקתיות, עם זאת, קיימת הסכמה נרחבת על כך שעישון סיגריות ללא כל ספק מחמיר את סמפטומים שלהן.

עישון סיגריות מחליש את המערכת החיסונית, הופך את הגוף חשוף יותר לדלקות וזיהומים ומגביר סיכון לפתח מחלה אוטואימונית, כדוגמת קרוהן.

יש הרבה מחקרים אודות הקשר בין עישון לנטייה לפתח קרוהן או להחמיר מחלה קיימת.

כיצד עישון משפיע על קרוהן?

הטבק של הסיגריות מכיל יותר מ 1000 כימיקלים מזיקים בינהם ניקוטין, חד תחמוצת הפחמן, ורדיקלים חופשיים. חומרים אילו יכולים לגרום לשינויים בחיידקים המאכלסים את המעי, להשפיע על גנים ולשבש את תפקודה של המערכת החיסונית- כל אילו יכולים להוות זרז להתפרצות קרוהן.

עישון יכול להגביר תהליכים דלקתיים בגוף ובמערכת העיכול בפרט, מה שעלול לגרום להחמרת המחלה ולפגיעה יותר משמעותית במערכת העיכול. חולי קרוהן שמעשנים נוטים לסבול בתדירות גבוהה יותר מהתקפים וסיבוכים של הצרויות, פיסטולות וחסימות מעיים בהשוואה לאלו שלא מעשנים ונוטים יותר לאשפוזים והתערבויות ניתוחיות.

עישון יכול לעכב את פעילותה של מערכת החיסון ולהפחית את יכולת הגוף להתמודד עם הדלקת. כמו כן מי שמתמודד עם קרוהן ומעשן נמצא בסיכון מוגבר יותר לפתח סיבוכים מחוץ למעי כמו דלדול עצם, דלקות עור ועיניים.

עישון מוריד מיעילותן של תרופות סטרואידליות וביולוגיות ולכן הצורך בהן עולה אצל חולי קרוהן מעשנים. עישון גם יכול להשפיע על מצב הרוח ולהגביר תחושות של חרדה ודכאון, שגם הן קשורות למחלת הקרוהן.

מחקרים מראים שנשים מעשנות הן בסיכון מוגבר יותר לפתח קרוהן מאשר גברים.

האם הפסקת עישון תועיל? בהחלט כן. מהלך מחלת קרוהן היא עדינה יותר אצל אנשים שלא מעשנים. גם הפחתה בכמות הסיגריות תטיב עם התסמינים.

כשנה לאחר הפסקת העישון, הסיכון להתקפים אצל אדם שהפסיק לעשן יורד לרמה של אדם שאינו מעשון.

אז אם עד עכשיו התלבטתם, זה הזמן לעשות עוד צעד לעבר הריפוי ולהפטר מחפיסת הסיגריות האחרונה.

רוצים לקרוא על הקשר בין צריכת חיטה למחלות מעי דלקתיות? הקליקו כאן

מקורות: