האם קיים קשר בין חיטה למחלות מעי דלקתיות?

האם חיטה הוא מזון בעייתי?

אין לי ספק שכבר יצא לכם לשמוע לא פעם את רופא הגסטרו שלכם טוען שאין קשר בין תזונה לריפוי הקרוהן או הקוליטיס שלכם.

מרבית האוכלוסיה סובלת מרגישויות למזון, עם זאת, לא תמיד קל להשיג בדיקות מעבדה מעמיקות, וגם אם כן- הן לא תמיד רגישות מספיק כדי לעלות על רגישויות ואלרגיות סמויות.

לכן, כמאותגרי מחלות מעי דלקתיות, קרוהן וקוליטיס כיבית חשוב לכם מאד להיות מודעים כיצד מזונות שונים משפיעים עליכם.

אחד המזונות האלרגניים והמעוררי גירוי עבור המערכת החיסונית, היא החיטה, זאת בשל נוכחותו של הגלוטן.

גלוטן הוא חלבון המצוי בחיטה וגם בשעורה ובשיפון. הוא נמצא במאכלים רבים כמו לחם, פסטה, מאפים, דגנים, מרקים, רטבים, בירה, רוטב סויה, שבולת שועל, חומץ ובמזונות מעובדים.

הגלוטן הוא חלבון שעלול לעורר את מערכת החיסון ליצור נוגדנים ולגרום לתגובה אלרגית.

הבעיה היא, שלא תמיד ניתן לעלות על רגישות או אי סבילות לגלוטן בבדיקות מעבדה, ובמקרים רבים הדבר מפוספס.

באופן כללי השפעת צריכת חיטה על בעיות בריאותיות ועל מחלות מעי דלקתיות בפרט הוא נושא מאד חם ומדובר היום, ולא סתם. ד"ר ויליאמס דיוויס, מחבר הספר המרתק "בטן של חיטה" תיאר את החיטה כ"רעל הכרוני המושלם" ומדבר על כך שהחיטה של היום היא שונה לחלוטין מבחינה גנטית מהחיטה שאבות אבותינו נהגו לאכול, ושהיא תוצר של הכלאה מעשה ידי אדם שנועד להניב יבול גדול יותר שמאופיין בעמידות למחלות ולתנאי מזג האויר. למרבה הצער, התמרון הגנטי הזה גרם לשינוי במבנה וברמות הגלוטן ולתוספת של חלבונים חדשים נוספים שלא כל מעי מסוגל לפרק ולספוג.

מחקרים גנטיים עדכניי מראים שמחלת הצליאק, מחלת קרוהן וקוליטיס כיבית חולקים גנים שמעלים את הסיכון לשלושת המצבים.

הבעיות הבריאותיות העלולות להגרם סביב צריכת חיטה

צליאק- אי סבילות לגלוטן

מחלת מעי תורשתית אוטואימונית בה המערכת החיסונית גורמת לפגיעה בתאים במעי הדק כתוצאה מחשיפה לחלבון הגלוטן. התסמנים הם: נפיחות, שלשול, בחילה, עצירות, עייפות, ירידה פתאומית במשקל, נשירת שיער, אנמיה ותת ספיגה.

בשנים האחרונות מצטברות להן יותר ויותר עדויות אודות הקשר הגנטי בין מחלת הצליאק למחלות מעי דלקתיות. מחקרים