הקשר בין מחלות מעיים דלקתיות - קרוהן וקוליטיס לסיבו

מחלת קרוהן וקוליטיס כיבית אלו מחלות דלקתיות כרוניות של המעי הגורמות לדלקת, פצעים, כיבים ונפיחות ברירית של המעי ולתסמינים אופייניים כגון שלשולים, דימומים, כאבי בטן, ירידה במשקל, חום, בחילות, פגיעה במפרקים, עור ועיניים. המחלות האלו מתאפיינות בתקופות של התלקחויות, בהן התסמינים מחמירים, ובתקופות של הפוגה.

אם אתם או מישהו מהקרובים שלכם מתמודד עם קוליטיס כיבית או קרוהן, כדאי שתדעו שייתכן מאד שמתלווה לזה בעיה נוספת, שלא תמיד מאובחנת ומטופלת! הבעיה הזאת נקראת- סיבו- צמיחת יתר של חיידקים במעי הדק, ואם לא שמעתם עליה עד כה, אז הגיע הזמן שתכירו אותה.

מה זה סיבו?

סיבו (SIBO) זהו קיצור של Small Intestinal Bacterial Overgrowth. באופן רגיל, ריכוז החיידקים במעי הדק נמוך יחסית. בסיבו מתרחשת עלייה בריכוז ובגיוון של החיידקים שנמצאים שם, מה שעלול להוביל לתסמינים שונים שרבים מהם מזכירים תסמינים של קרוהן וקוליטיס כיבית וכוללים: כאבי בטן, נפיחות וגזים, שלשולים או עצירות, בחילה, חוסר תיאבון, תשישות וחולשה, חוסר ספיגת ויטמינים ומינרלים.

הסיבות להתפרצות של סיבו משתנות מאדם לאדם, ויכולות לכלול: מעבר איטי של המזון במעיים (נפוץ במצבי דלקת וחסימות מעיים), בעיות בשסתום שמחבר את המעי הדק למעי הגס, תת חומציות בקיבה, פגיעה במערכת החיסונית של המעי, שימוש ממושך בסותרי חומצה ואנטיביוטיקה וסטרס.

האבחון נעשה באמצעות בדיקת נשיפה מתבצעת על ידי שתיית תמיסה מתוקה שמכילה גלוקוז או לקטולוז ולאחר מכן נשיפה לתוך צינורית שמחוברת למכשיר כל רבע שעה במשך שעה וחצי. המכשיר בודק נוכחות של גזי מימן ומתאן ואת השינוי שלהם.

קיימת חפיפה בין סיבו למחלות קרוהן וקוליטיס כיבית

קיים קשר בין סיבו (SIBO) (שגשוג יתר של חיידקים במעי הדק) לבין מחלות מעי דלקתיות- קרוהן וקוליטיס כיבית. מחקרים ממצאו כי אצל 30% עד 60% מהאנשים שמתמודדים עם מחלת קרוהן ואצל-20% עד 60% מאלו שמתמודדים עם קוליטיס כיבית, נמצא גם שגשוג יתר של חיידקים במעי הדק. הממצאים הללו מצביעים על כך שישנם כמה גורמים בסיסיים נפוצים שתורמים הן למצב הדלקתי והן למצב הזיהומי.

אחד ההסברים לחפיפה הזאת הוא שהדלקת שנוצרת על גבי דופן המעי במחלות מעי דלקתיות עלולה לשבש את המבנה התקין של רירית המעי הדק וכן את התנועתיות שלו, ולהאט את קצב פינוי החיידקים. זהו שיבוש שיוצר תנאים שמעודדים שגשוג יתר של חיידקים במעי הדק, מה שעלול להוביל להחמרת התסמינים ולסיבוכים נוספים.

עלול להתרחש גם מצב הפוך, שבו הדלקת מתפרצת כתוצאה מהסיבו. זה קורה משום שצמיחת יתר של החיידקים במעי הדק מגרה את מערכת החיסון ומפעילה את התגובה הדלקתית שאנו רואים במחלות קרוהן וקוליטיס כיבית. התגובה הזאת מגבירה גם את חדירות המעי, מה שגורם לתסמונת המעי הדליף.

שילוב של דלקת וזיהום חיידקי זהו שילוב קטלני. התפרצות דלקתית של קרוהן או קוליטיס שגם מלווה בסיבו, עלולה להוביל לזיהום של הפיסטולות ולהחמרה במצב הכיבים.

חשוב לשלול סיבו אצל חולי קרוהן וקוליטיס כיבית

אחת הבעיות היום היא, שהתלקחות של קרוהן או קוליטיס כיבית מטופלת אוטומטית על ידי דיכוי המערכת החיסונית באמצעות סטרואידים או תרופות ביולוגיות, מבלי לבדוק את האופציה שאולי מדובר בזיהום חיידקי שגם הוא דורש התייחסות. מרבית הרופאים בכלל לא חושבים על האופציה של לשלוח את החולה לבדיקת נשיפה. ביצוע בדיקות סיבו כברירת מחדל אצל חולי קרוהן וקוליטיס כיבית יכולות לחסוך ממטופלים אלו סבל רב, לדייק את האבחנה ואף למנוע נטילה ממושכת של תרופות מדכאות חיסון מזיקות ובעלות תופעות לוואי מרחיקות לכת.

בדיקת סיבו לא שוללת דלקות מעיים, אך היא יכולה לעזור למטופלים לקבל תמונת מצב טובה יותר של החיידקים השוכנים במעי הדק שלהם ואולי לגלות את הסיבה האמיתית מאחורי התסמינים שלהם. זה יאפשר לרופאים לדייק את האבחון ולהעניק טיפול חכם יותר שיגע בשורש הבעיה ויביא להקלה מהירה יותר במצב המטופלים שלהם.

הטיפול בסיבו יכול להשתלב במקביל לטיפול בקרוהן וקוליטיס

במידה ואכן מתגלה סיבו אצל מטופל שסובל מקרוהן או קוליטיס כיבית, הטיפול בסיבו יכול לביא להקלה בתסמינים ואף להפוגה בדלקת. מחקרים הראו שטיפול אנטיבקטריאלי בסיבו בזמן התפרצות דלקתית של קרוהן או קוליטיס כיבית יכולה להוביל לשיפור התסמינים ולהפחתתת הדלקת. יחד עם זאת, אנטיביוטיקה קונבנציונלית היא אופציה פחות סימפטית במקרה כזה ,משום שהיא עלולה להגביר את הדלקתיות, לכן כדאי לפנות לטיפול טבעי שמטפל לעומק הן בדלקת והן בזיהום החיידקי במקביל. ישנן לא מעט דרכי טיפול טבעיות בסיבו שבמידת הצורך ועם ליווי נטורופתי נכון יכולות להשתלב במקביל לטיפול התרופתי הרגיל בקרוהן וקוליטיס. הטיפול הנטורופתי בסיבו משלב בין היתר שינויים תזונתיים כמו דיאטת FODMAP למשל, הכוללת הפחתת פחמימות תסיסות בתזונה, שילוב של תוספי תזונה פרוביוטיים ופרה-ביוטיים, שילוב של צמחי מרפא נוגדי זיהום ונוגדי דלקת שפועלים בדומה לאנטיביוטיקה כמו למשל אורגנו, ציפורן, אליצין (המרכיב הפעיל מהשום), ברברין, וכורכומין וכמובן הורדת סטרס, שידוע כמחמיר את התסמינים הן של מחלות מעי דלקתיות (קרוהן וקוליטיס כיבית) והן של סיבו.