top of page
חיפוש

אל תזלזלו בחיידקים שלכם

המעיים שלנו הוא איזור מחייה של מעל ל 2000 מינים של חיידקים. ידוע היום שחיידקי המעיים משחקים תפקיד מפתח בשמירה על הבריאות הכללית שלנו. הם שומרים על פעילות תקינה של מערכת העיכול, תורמים לספיגת מינרלים כמו סידן, מחזקים את המערכת החיסונית, עוזרים לשריפת קלוריות ועוד...

כל זאת כאשר החיידקים נמצאים באיזון, אבל מה קורה כאשר האיזון הזה מופר?

במצב שבו החיידקים ה"רעים" מתחילים להתרבות על חשבון החיידקים ה"טובים", כאן נוצרת בעיה. מצב זה קרוי - דיסביוזיס- חוסר איזון בחיידקי המעיים. דיסביוזיס עלול לפגוע במערכות רבות בגוף ולגרום לבעיות בריאות רבות.


איך זה בעצם קורה?

כמו כל יצורים חיים שמפיקים פסולת, גם חיידקי המעיים שלנו עושים זאת.

לפסולת הזאת קוראים ליפופוליסכרידים (LPS). כאשר יש התרבות גדולה של החיידקים ה"רעים", הכמות של הליפופוליסכרידים שהם מייצרים עולה ומצטברת במעי.

הפסולת הזאת ממש מזיקה עבורינו, אילו הם בעצם רעלנים בעלי השלכות שליליות רבות על הבריאות שלנו.


ההשלכות הבריאותיות של רעלני ה-LPS :

פגיעה במעיים

ה LPS גורמים למעי דליף, זהו מצב בו המעי הופך לחדיר לחלקיקי מזון בלתי מפורקים, רעלנים וחומרים אלרגניים, וכשאלו חודרים אל מחזור הדם, הם יוצרים תגובה של מערכת החיסון, דבר שעלול לגרום להחלשות חיסונית, מחלות אוטואימוניות ואלרגיות. בנוסף ה LPS משנים את מבנה דופן המעיים שלנו, מה שעלול ליצור פגיעה בספיגת מזון.


השפעה שלילית על המוח

ה LPS פוגעים בזיכרון ומורידים רמות של דופמין (הורמון שמשפיע על תהליכים קוגניטיביים) וסרטונין ( הורמון האחראי על המצב רוח) .

כמו כן, הם משבשים את מעבר האותות בין המוח למעי, מה שפוגעה בעצבוב המעי וגורם לסטאזיס- חוסר תנועתיות המעיים.


פגיעה בבלוטת התריס

ה LPS מורידים את ייצור הורמוני הבלוטה, ומשבשים את חילוף החומרים של הגוף.


פגיעה בחילוף חומרים של הגוף

ה LPS פוגעים במנגנוני רעב ושובע בגוף על ידי העלאת את רמות הגרלין (הורמון הרעב) דבר שמעודד תחושת רעב וחשק למתוק, והורדת רמות הלפטין (הורמון שמופרש ע"י תאי שומן ומאותת על תחושת שובע).


פגיעה כבד ובכליות

הרעלנים המופרשים על ידיד חיידקים מזיקים חודרים אל זרם הדם ומגיעים אל הכבד והכליות פוגעים בפעילותם התקינה ועל ידי כך מורידים את יכולת הגוף להפטר מרעלים ופסולת. בכבד פוגעים הLPS בייצור תקין של מיצי המרה, מה שבסופו של דבר מוביל למשוב שלילי- הגברת השגשוג של חיידקים מזיקים מפרישי רעלנים.


פגיעה במנגנון ייצור חמוצת קיבה

ה LPS פוגעים בספיגת מינרלים שחיוניים ליצור חומצת קיבה, כמו מגנזיום ואבץ. מינרלים אילו אחראיים על מנגנונים רבים נוספים בגוף, בין היתר ייצור הורמונים (טסטוסטרון) וחיזוק המערכת החיסונית.


עידוד דלקת

ה LPS מעלים רמות של חומרים דלקתיים ורדיקלים חופשיים בגוף, מה שמגביר סיכוי למחלות כרוניות רבות.


עייפות

ה LPS פוגעים במיטוכונדריה של התא. המיטוכונדריה היא איבר בתוך התא שאחראי על הפקת אנרגיה. רעלני ה LPS נמצאו כפוגעים במיטוכונדריה, מה שגורם לירידת אנרגיה ועלייה ברמות העייפות.


כעת אתם מבינים עד כמה הבריאות הכללית שלנו מושפעת מאיזון נכון של החיידקים החיים אצלנו במעי. אם נתמוך בהם כמו שצריך, באמצעות תזונה ואורח חיים נכון, לא תהיה סיבה להיווצרות דיסביוזיס.

מה שחשוב לזכור זה, שדיסביוזיס זה מצב שניתן לטיפול ולמניעה!


איך אפשר למנוע דיסביוזיס (חוסר איזון של חיידקים)?

שלושה דגשים עיקריים:


1. הפחיתו צריכת שומן רווי מהחי, בדגש על שומן מבשר אדום.

2. המנעו מצריכה מרובה של אנטיביוטיקה. אנטיביוטיקה היא הרסנית עבור המעי שלנו, השתמשו בה רק כשאין ברירה אחרת!

3. תצרכו מזונות פרה- ביוטיים- סיבים מהצומח המעודדים שגשוג חיידקים טובים במעי.


רוצים לקרוא עוד על פרה-ביוטיקה? הקליקו כאן








bottom of page