top of page
חיפוש

ריח רע מהפה וההשפעה המתסכלת שלו על איכות החיים

באשת פה (הליטוזיס Halitosis) הינו תופעה נפוצה מאד. יותר מ-80 מיליון אנשים בארה"ב נאבקים בתופעה הזאת, מדובר בכרבע מהאוכלוסייה. הנתונים הסטטיסטיים דומים גם במדינות אחרות (1, 2). ההליטוזיס יכולה לפגוע קשות באיכות החיים שלנו. כשאנו נבוכים לפתוח את הפה במקומות ציבוריים, לדבר עם אנשים או לעמוד קרוב מדי למישהו, זה יכול להיות מאד מתסכל ומביך, בלשון המעטה.

אז בואו נדבר על באשת פה: מה גורם לה ומה אפשר לעשות בנידון? כנטורופתית מומחית לבריאות של מערכת העיכול, אני נתקלת בהמון במקרים שמלווים בריח רע מהפה. מצבים של דלקות מעיים, קרוהן וקוליטיס כיבית, שגשוג יתר של חיידקים במעי הדק- סיבו, גסטריטיס, והפרעות עיכול נוספות עלולות לגרום לריח מהפה. אחת הבעיות של התופעה הזו היא שהיא עלולה לגרום למצוקה פסיכולוגית רצינית ולבעיות חברתיות קשות.

באשת פה זוהי אחת הסיבות הנפוצות ביותר שבגינה אנשים פונים לטיפולי שיניים. למרות ששיפור הגיינת הפה פותר לעתים קרובות את הבעיה, אם המצב עדיין ממשיך, חשוב למצוא את המקור שלו. החדשות הטובות הן, שברגע שמוצאים את הסיבה לריח, ניתן לטפל בבעיה הזו באמצעיים טבעיים לגמריי על ידי תזונה וצמחי מרפא.


הגורמים לבאשת פה גורמים נפוצים לריח רע מהפה עשויים לכלול: - עישון. - מזונות מסוימים, כגון בצל ושום. - היגיינת שיניים לקויה, כולל אי ​​שימוש בחוט דנטלי באופן קבוע או צחצוח שיניים לא איכותי, הצטברות פלאק ומחלות חניכיים. - יובש בפה. - תרופות מסוימות, במיוחד תרופות כימותרפיות, תרופות לטיפול בתעוקת חזה, תרופות הרגעה, ואפילו תוספי תזונה מסוימים. - דיאטות דלות פחמימות, צום ודיאטות "כאסח" שגורמות ליצירת מצב של קטוזיס בגוף (כאשר הגוף משתמש בשומן לצורך יצירת אנרגיה). - מצבים בריאותיים המשפיעים על אזור הפה, הגרון או האף, כגון אבנים בשקדים או זיהומים בסינוסים. - גוף זר בחלל האף (נפוץ בילדים). - מחלות מסוימות, כולל מחלות מטבוליות (סוכרת), ריפלוקס קיבתי (GERD), חסימות מעיים אי ספיקת כבד וסוגי סרטן מסוימים.

פתרונות לבאשת פה: כדי למנוע או להפחית ריח רע מהפה, אני ממליצה על הדברים הבאים: - צחצח שיניים לפחות פעמיים ביום, באופן אידיאלי אף לאחר כל ארוחה. - שימוש בחוט דנטלי באופן קבוע כדי להפחית הצטברות של רובד חיידקים. - בשיניים תותבות או פלטה ליישור שיניים, יש לנקות אותם היטב ובאופן קבוע. - ניקוי לשון קבוע עם מנקה לשון מנחושת.

- לעיסת עלי נענע או מנטה חריפה. - שתיה של לפחות 10 כוסות מים ביום למניעת יובש בפה. - הימנעות מעישון וצריכת אלכוהול. - אכילת תזונה אנטי דלקתית עשירה בירקות, פירות, עלים ירוקים, עשבי תיבול, קטניות, אגוזים וזרעים. - הימנעות מצריכת שום ובצל.

- המנעות מצריכת קפאין. - הפחתת מזונות מתוקים. - בנוסף, ממליצה לעשות ביקורת שוטפת אצל רופא שיניים ולטפל בחורים ובבעיות חניכיים. אם אתם סובלים מריח רע מהפה, וניסיתם כבר את כל מה שהזכרתי מקודם, כנראה ששורש הבעיה עמוק יותר. לעתים קרובות הסיבה לבאשת פה מסתתרת בתוך מערכת העיכול וקשורה למצבי חוסר איזון של החיידקים המאכלסים את המעי שלנו. בנוסף מצבים של בעיות בקיבה כמו תת חומציות או בקע סרעפתי שגורמים לריפלוקס עלולים גם הם לגרום להליטוזיס. במהלך הטיפול ניתן לעשות אבחון מעמיק, למצוא את מקור הבעיה ולקבל טיפול מדוייק שיפתור אותה.





מקורות:

1. Bad Breath statistics. Breath Insitute. Link Here

2. Tungare S, Zafar N, Paranjpe AG. Halitosis. [Updated 2021 Aug 27]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2022 Jan-. Link Here

bottom of page