קרוהן וקוליטיס כיבית- מיתוסים לעומת עובדות

מחלת מעי דלקתיות קרוהן וקוליטיס כיבית, הידועים ביחד בשם מחלת מעי דלקתית (IBD), הם מצבים דלקתיים כרוניים המשפיעים על מערכת העיכול. ישנם מספר מיתוסים ועובדות הקשורים לתנאים אלה. כדי להבין טוב יותר מחלות מעי דלקתיות ולתמוך באנשים שחיים איתן חשוב להפיג תפיסות שגויות ולקדם מידע מדויק. אז בואו ננפץ כמה מיתוסים שקשורים למחלות קרוהן וקוליטיס כיבית.

מיתוס 1: IBD (מחלת מעי דלקתית) זהה ל-IBS (תסמונת המעי הרגיש). עובדה: IBD קרוהן וקוליטיס כיבית שונות מתסמונת המעי הרגיש. בעוד שהם חולקים כמה תסמינים דומים, הם מצבים שונים עם סיבות וגישות טיפול שונות. מחלות מעי דלקתיות כרוכות בדלקת כרונית של מערכת העיכול, בעוד שמעי רגיש היא הפרעה תפקודית המאופיינת בסימפטומים כמו כאבי בטן, נפיחות ושינויים בתנועתיות המעיים, אך אינה כרוכה בדלקת.

מיתוס 2: מחלות מעי דלקתיות נגרמות על ידי מתח או תזונה לקויה. עובדה: הסיבה המדויקת לקרוהן וקוליטיס אינה מובנת במלואה, אך מאמינים שהיא כרוכה בשילוב של גורמים גנטיים, סביבתיים וגורמים של מערכת החיסון. מתח ודיאטה עשויים להחמיר את התסמינים אצל אנשים מסוימים, אך הם אינם הגורמים הבלעדיים.

מיתוס 3: מחלות מעי דלקתיות משפיעות על מערכת העיכול בלבד. עובדה: במחלת קרוהן יכולה להשפיע על כל חלק של מערכת העיכול מהפה ועד לפי הטבעת. בקוליטיס הדלקת מתמקדת במעי הגס בלבד. שני המצבים מאד דומים מבחינת התסמינים וכוללים כאבי בטן, שלשולים ולפעמים גם דימום רקטלי. ב 25-40% מהמקרים המחלות האלו משפיעות גם על מערכות אחרות בגוף וגורמות לתסמינים שונים כמו עייפות, ירידה במשקל, כאבי פרקים, פריחות בעור, בעיות עיניים, אנמיה, אבנים בכיס מרה, בעיות כבד ואפילו קריושת דם מוגברת.

מיתוס 4: מחלות מעי דלקתיות הן הוא מצב נדיר. עובדה: אם פעם מחלות מעי דלקתיות היו פחות נפוצות היום אלו מחלות ממש לא נדירות, והאמת שההיארעות שלהן עולה משנה לשנה. נכון להיום מיליוני אנשים ברחבי העולם מתמודדים עם קרוהן ומקוליטיס כיבית.

מיתוס 5: דיאטה לבדה יכולה לרפא קרוהן וקוליטס. עובדה: לתזונה יש חלק עצום בניהול התסמינים של הדלקת, יחד עם זאת נכון להיום אין תרופה תזונתית חד-משמעית עבור דלקות מעיים. שינויים תזונתיים בשילוב כלים נוספים כמו תוספי תזונה, צמחים וטיפולים רגשיים יכולים לעודד החלמה, אך הם צריכים להיעשות בהנחיה של איש מקצוע שמתמחה בתזונה למחלות אלו.

מיתוס 6: אנשים עם קרוהן וקוליטיס כיבית לא יכולים לנהל חיים נורמליים. עובדה: עם טיפול מתאים וניהול נכון של המחלה, אנשים שמתמודדים עם מחלות מעי דלקתיות יכולים בהחלט לנהל חיים מספקים. למרות שזה עשוי לדרוש התאמות מסוימות. הם יכולים לעבוד, לטייל, ולהשיג את המטרות שלהם בחיים בדיוק כמו כולם.

מיתוס 7: טיפול תרופתי הוא הטיפול היחיד עבור מחלות מעי דלקתיות. עובדה: טיפול תרופתי הוא טיפול נפוץ לקרוהן וקוליטיס, אבל זו לא הגישה היחידה. הטיפול במחלות אלו כולל גם שינויים בתזונה, באורח החיים ותמיכה רגשית.

מיתוס 8: מחלות מעי דלקתיות הן תוצאה של היגיינה לקויה. עובדה: קרוהן וקוליטיס אינן נגרמות כתוצאה מהיגיינה לקויה. זהו מצב אוטואימוני ודלקתי מורכב עם נטייה גנטית שמשפיע על אנשים ללא קשר לשיטות ההיגיינה האישיות שלהם.

מיתוס 9: ניתוח יכול לרפא מחלות מעי דלקתיות. עובדה: ניתוח יכול לעזור לשפר את איכות החיים , אך הוא אינו מרפא את המחלות האלו. בקוליטיס כיבית, הניתוח יכול להיות יותר מועיל מאשר בקרוהן בגלל האפשרות להסרת המעי הגס.

מיתוס 10: רק מבוגרים יכולים לחלות במחלות מעי דלקתיות. עובדה: למרות שמחלות מעי דלקתיות מאובחנות בדרך כלל בין הגילאים 15 עד 35, ניתן לחלות במחלות אלו בכל שלב של החיים. למעשה, שכיחות מחלות אלה בקרב ילדים בישראל מוערכת בכ-20-40 ל-100,000 ילדים. משמעות הדבר היא שבישראל ישנם כמה מאות עד אלפי ילדים החולים במחלות מעי דלקתיות.

כנטורופת המתמחה בטיפול במחלות המעי הדלקתיות קרוהן וקוליטיס כיבית, אני רוצה לשתף אתכם בכמה דרכי טיפול טבעיות שיכולות לסייע בהקלת התסמינים ושיפור איכות החיים.

תזונה - הקפדה על תזונה נכונה היא אמנם לא הגורם הבלעדי כפי שציינתי, אך היא בהחלט המפתח לשליטה במחלה. מומלץ להימנע ממזונות מעוררי דלקת כמו אלכוהול, קפאין, סוכר ושומן רווי ולצרוך ירקות, פירות, דגנים מלאים, חלבונים ושומנים בריאים- כמובן בהתאם למצב האישי.

פרו ופרה-ביוטיקה - חיידקים מועילים כמו לקטובצילוס וביפידובקטריום וסיבים פרה- ביוטיים שמשמשים כמזון לחיידקים הטובים יכולים לסייע באיזון המיקרוביום במעי ובהפחתת הדלקת.

השלמת חוסרים תזונתיים ונטילת ויטמינים- חשוב להתייעץ עם נטורופת מוסמך שמתמחה בדלקות מעיים ולקבל התאמה מדוייקת של ויטמינים ומינרלים. ויטמין D למשל יכול לתמוך בתפקוד המערכת החיסונית ולהפחית את הסיכון להתלקחויות.

אומגה 3 - חומצת שומן חיונית שפועלת כחומר סותר דלקת בגוף. תוספי תזונה שמכילים שמן דגים עשירים באומגה 3 וישנם גם תוספי תזונה צמחיים כדוגמת זה: אומגה צמחית.

צמחי מרפא - ישנם עשרות צמחי מרפא (כמו למשל תמציות קורנית, אלווורה וכורכום) הידועים ביכולתם להקל על דלקת מעיים. יש להתייעץ עם הרבליסט קליני מוסמך להתאמת טיפול צמחי מדוייק.

הימנעות מעישון - עישון מרעיל את הגוף שגם ככה מתמודד עם המון אתגרים ומחמיר את התסמינים של קרוהן וקוליטיס ולכן מומלץ להימנע ממנו לחלוטין!

פעילות גופנית - פעילות מתונה כמו הליכה יכולה לשפר את התפקוד של מערכת העיכול, להקל על המתח ולעודד הפוגה של הדלקת.

אלו רק כמה דוגמאות לדרכי טיפול טבעיות שיכולות לסייע בהחלמה והפגת תסמינים. להתאמת טיפול מדוייק במחלות מעי דלקתיות קרוהן וקוליטיס כיבית מזמינה אתכם להגיע לטיפול!