top of page
חיפוש

מה ההבדל בין פרה-ביוטיקה לפרו-ביוטיקה?

המיקרוביום האנושי הוא תחום מרתק שכל פעם מביא איתו חידושים ותגליות נפלאות, במיוחד בשנים האחרונות. רובכם בוודאי שמעתם על פרו-ביוטיקה ופרה-ביוטיקה, אך לא כולם באמת מבינים איך הן משפיעות על הגוף שלנו, ומה ההבדלים בין שני המושגים האלו.

מה זה פרו-ביוטיקה ?

פרוביוטיקה היא שם כללי לחיידקים ידידותיים ואוכלוסיית מיקרואורגניזמים שנמצאת במערכת העיכול שלנו (המיקרוביום). מחקרים מראים שחוסר איזון בחיידקים האלו נקשר למצבים בריאותיים כרוניים שונים, כמו סוכרת ואלצהיימר. ההחיידקים שמאכלסים את ​​המעי שלנו משתתפים במגוון תהליכים בגופנו, כמו למשל הגברת חילוף החומרים, פירוק רכיבי תזונה, שיפור תפקוד המוח ושיפור התקשורת בין מערכת העיכול למערכת העצבית שלנו.

אחת התרומת החשובות ביותר של החיידקים הפרו- ביוטיים היא ייצור חומצות שומן "קצרות שרשרת", אלו חומרים שיש להן השפעה מיטיבה על פעילות מערכת החיסון הממוקמת במעי, כלומר מגנות על מערכת העיכול שלנו ועל הגוף בכלל.


הרכב המיקרוביום של ​​המעיים שלנו תלוי בגורמים שונים כמו גנטיקה, מין וגיל, , וגם גורמים משתנים וסביבתיים, כמו עישון, פעילות גופנית, תרופות שינה ותזונה . גם לסוג ולהרכב המזון שלנו תפקיד חשוב בתמיכה בחיידקים הידידותיים. תזונה שעשירה במזון מהצומח, דגנים מלאים, ירקות, פירות, קשורות להרכב איכותי יותר של אותם החיידקים הפרו-ביוטיים, ולהפחתת הסיכון לחלות במחלות כרוניות. ככל שנתמוך באוכלוסיית חיידקים זו, כך היא תספק לנו בריאות איתנה וסבילות טובה יותר למזונות .


מקורות לפרוביוטיקה

מקורות המזון הנפוצים ביותר לפרוביוטיקה הם מזונות מותססים, כמו יוגורט טבעי, ירקות כבושים, סויה מותססת (טופו, מיסו, טמפה) ומשקה קומבוצ'ה (משקה מותסס העשוי מפטריה שגדלה וניזונה מסוכר).

ניתן לקבל פרוביוטיקה גם מנטילת תוסף, ויש אינספור מוצרים פרוביוטיים שונים. יחד עם זאת, חשוב לדעת, שתוספי תזונה של פרוביוטיקה לא תמיד מתאימים לכל אחד ולעיתים יכולים לעשות את ההפך, ולהפר את האיזון הטבעי של המיקרוביום שלנו.החיידקים בגוף האדם משתנים כל הזמן ומגיבים לשינויים התזונתיים, הסביבתיים והרגשיים שלנו. נטילת תוספי תזונה עם מאות מיליארדי חיידקים שונים היא למעשה ניסוי וטעייה, כי אנחנו לא באמת יודעים איך זה ישפיע על מערכת העיכול שלנו ובמקרים מסוימים, כמו בדלקות מעיים או בסיבו, זה אפילו עלול להחמיר את התסמינים.

לכן, אם אתם שוקלים לנסות תוספי פרוביוטיקה, ממליצה בחום לפני כן להוועץ בנטורופת מקצועי שמבין בתחום.


מהי פרה-ביוטיקה וכיצד היא משפיעה על בריאותנו?

פרה-ביוטיקה הם חומרים דמויי סיבים שמורכבים ממולקולות גלוקוז בינוניות וקצרות שרשרת, ולא ניתנים לעיכול. החומרים הפרה-ביוטיים תומכים באוכלוסיית החיידקים הטובים ומסלקים פסולת ורעלים מהמעיים.

כפי שכבר ציינתי מקודם, מחקרים מראים עד כמה חשוב לשמור על החיידקים הידידותיים, שתורמים לבריאות ולרווחה שלנו. לפרה-ביוטיקה יש השפעה עצומה על הגיוון, הכמות והפעילות של החיידקים הידידותיים במעי הגס וכן השפעה מועילה גם על מערכות אחרות בגוף. הסיבים הפרה-ביוטיים מעודדים תגובה חיסונית חיובית במעיים, ומונעים פלישה של מיקרואורגניזמים לא רצויים (חיידקים מזיקים, פטריות וטפילים) ועוזרת לספיגת ויטמינים ומינרלים. צריכת מזון פרה-ביוטי היא אחת הדרכים הטובות ביותר לשמור על פעילות תקינה של מערכת העיכול, לשפר את תנועתיות המעיים ולתרום לבריאותינו בטווח הקצר והארוך.


פרביוטיקה ופרוביוטיקה פועלות בשיתוף פעולה כדי לשמור על איזון והרמוניה במערכת העיכול. החיידקים הפרוביוטיים מפרקים את הסיבים הפרה-ביוטיים ומייצרים חומצות שומן קצרות שרשרת, שגם מזינות את החיידקים הטובים וגם שומרות על שלמות הרקמה הרירית במעי הגס.

מעבר לתרומה העצומה של הפרה-ביוטיקה לעיכול, מחקרים רבים מדברים על היתרונות האפשריים שלה גם מחוץ למערכת העיכול, כולל הפחתת הסיכון למחלות אוטואימוניות, השפעה אנטי דלקתית, שיפור תפקוד מערכת החיסון, הפחתת תסמיני אלרגיה, טיפול באקזמה, הפחתת רמות כולסטרול, עידוד חילוף חומרים תקין, תמיכה בבריאות העצם, איזון הורמונלי, שיפור מצב הרוח, הפגת מתח ועידוד ירידה במשקל.

אבל, בדומה לפרוביוטיקה, לשימוש בפרה-ביוטיקה עשויים להיות גם השלכות. לא תמיד אנו מודעים למצבם של חיידקי המעיים שלנו, ולפעמים הגברת סיבים פרה-ביוטיים עלולה להרגיז את מערכת העיכול ולהחמיר תסמינים שליליים (כמו למשל במקרה של תסמונת המעי הרגיש).


מקורות לפרה-ביוטיקה

רכיבים פרה-ביוטיים מצויים לרוב באופן טבעי במזונות צמחיים שונים, כמו קטניות, ירקות ופירות. צריכה גבוהה של שומן וסוכר משפיעה לרעה על אוכלוסיית חיידקי המעיים שלנו ומעלה את הסיכון למחלות כרוניות.

ישנם גם מוצרים פרה-ביוטיים המכילים סיבים שמקורם במזונות וצמחים שונים, ובמקרים רבים הוספתם כתוספי תזונה עשויה לסייע בייצוב מערכת העיכול ושיקום אוכלוסיית החיידקים הידידותיים.


לסיכום

כשמדובר בתחזוקת המיקרוביום שלנו, חשוב לספק לחיידקים את הדלק הפרה-ביוטי הנכון. במקרים רבים מספיק לשמור על תזונה בריאה ומאוזנת, עשירה בסיבים תזונתיים ופרוביוטיקה טבעית כמו יוגורט טבעי או מזונות מותססים.

אם נזין את החיידקים שלנו במזון בריא וטבעי, הם ישגשגו ויתמכו בבריאות שלנו. יחד עם זאת, יש לזכור כי מזונות אלו לא תמיד מתאימים לכולם, לכן חשוב להיעזר באיש מקצוע בתחום הבריאות, שיעשה את ההתאמה התזונתית הנכונה ביותר עבורכם.

המסקנה היא, שצריכת פרה-ביוטיקה ופרוביוטיקה, בין אם זה מתזונה או מתוספים, מצריכה ניסוי וטעייה והתאמה אישית.


הנה כמה מהמוצרים הפרה-ביוטיים האהובים עלי:





bottom of page