top of page
חיפוש

כל מה שרציתם לדעת על קנדידה

הגוף שלנו מורכב מאורגניזמים רבים ושונים כמו חיידקים ופטריות החיים איתנו בהרמוניה, ומהווים את המיקרוביום הטבעי שלנו. במצב אופטימלי, היחס בין החיידקים ה"טובים" לכמות החיידקים המזיקים במערכת העיכול שלנו הוא 3 ל-1.

קנדידה למעשה היא חלק מאותו המיקרוביום הטבעי, השייכת למשפחת השמרים והנבגים. הסוג המפורסם ביותר של הקנדידה הוא קנדידה אלביקנס, אך קיימים עוד זנים רבים של קנדידה המהווים חלק נכבד מאוכלוסיית המיקרואורגניזמים המאכלסים את גוף האדם. הקנדידה נוכחת בכל מקום! פטריות הן צורת החיים הגדולות ביותר על כדור הארץ, מה שמדגיש לנו, שהן הכרחיות להומיאוסטזיס התקין של הטבע (וגם של הגוף שלנו).

כאשר רמות הקנדידה מאוזנות והיא לא משגשגת יתר על המידה, היא למעשה תורמת לויסות המערכת החיסונית, מערכת העצבים ואיזון הורמונלי. כמו כן, לקנדידה שנמצאת באיזון בתוך הגוף שלנו תפקיד חשוב בקהילת המיקרוביום, והוא ניקוי רעלים! הבעיה היא, שאם אנחנו מגזימים עם מזונות שגורמים לה לצמוח יותר מדי כמו סוכרים, פחממות פשוטות, אלכוהול ומזונות מעובדים או כשאנחנו לוקחים יותר מדי אנטיביוטיקה, היא עלולה לצאת מידי שליטה, ולהפוך למזיקה.

הגידול המואץ של הקנדידה מתרחש כתוצאה מהפיכתה משמר לפטרייה עם שורשים, שאז זה בעצם גורם לה להתפשט במהירות ולייצר רעלנים שיכולים להפריע לתפקוד התקין של מערכות הגוף. ההשתרשות שלה בדופן המעי גורמת לנזק למעי ולמעבר חומרי מזון בלתי מעוכלים, כימיקלים ורעלנים שונים לתוך מחזור הדם. המצב הזה נקרא "מעי דליף" והוא יוצר קשת רחבה של תסמינים שיכולים לבוא לידי ביטוי במערכת העיכול אך גם במערכות אחרות בגוף כמו איברי רבייה, מערכת השתן, מערכת החיסון ומערכת העצבים. קנדידה היא אחד מאותם מיקרואורגניזמים אופורטוניסטים שיכולה להשפיע על כל הגוף.

במצבים קשים של כשל חיסוני, יכולה הפטרייה לחדור דרך דפנות המעי אל המערכת הלימפטית, לנדוד בגוף ולהתיישב באיברים שונים, מצב זה נקרא קנדידה סיסטמית. כל עוד מיקום הקנדידה נשאר במעיים היא אינה יכולה לגרום להדבקה, אך במידה והיא סיסטמית ונמצאת באזורים חיצוניים ישנו חשש להידבקות.

הקנדידה מפרישה קרוב ל-100 סוגי רעלנים וזו הסיבה למספר הרב של התסמינים ולמעורבותם של מספר מערכות בגוף. אחד הסימנים הראשונים שיכולים להצביע על שגשוג יתר של קנדידה בגוף הוא חיפוי לבן, עבה ו"קרמי" על הלשון (שימו לב, לא כל חיפוי לבן בלשון הוא אבחנה חד משמעית של שגשוג קנדידה, חשוב לבצע אבחנה מבדלת).


הסיבות העיקריות להתפתחות קנדידה:

1. שימוש נרחב בסטרואידים, הורמונים ואנטיביוטיקה

2. רמות גבוהות של סוכר בדם

3. תזונה לקויה המורכבת מזון מתועש ומעובד, כימיקליים, חומרים משמרים וסוכרים.

4. מצבי מתח וחרדה

5. תפקוד לקוי של הכבד

6. מחסור באנזימי עיכול וחומצת קיבה

7. שהייה ממושכת בסביבת עובש

8. חשיפה למזהמים סביבתיים: עשן, כימיקליים, חומרי הדברה ורעלנים

9. מצבים בהם מערכת החיסון נחלשת כתוצאה ממתח ממושך או זיהומים כרוניים.

10. אלכוהול.


קנדידה ואלכוהול

אחד הגורמים העיקריים שעלולים לגרום לקנדידה להתפרץ הוא שתייה מוגברת של אלכוהול. האלכוהול, גם בכמויות קטנות עובד כמו נוירוטוקסין (רעלן עצבי), שמשפיע על ציר המעי- מוח מה שעלול לשבש את אוכלוסיית חיידקי המעיים ולהאכיל פטריות וחיידקים מזיקים. המצב חמור אף יותר כאשר האלכוהול נצרך במצב של לחץ, שאז מערכת העצבים גם ככה עובדת בצורה מוגברת ומשפיעה לרעה גם על מערכת העיכול שלנו. כן, כן, חלקכם אולי לא ישמחו לשמוע את זה, אבל המנעות (רצוי מוחלטת) מאלכוהול היא בראש סדר העדיפויות אם רוצים לטפל לעומק בדיסביוזיס (חוסר איזון של החיידקים במעיים) ולמנוע שגשוג יתר של קנדידה או סיבו. מעבר לכך, אלכוהול מעמיס על הכבד ולא מאפשר לו לנקות רעלים מהגוף בצורה יעילה. אלכוהול גם פוגע בדופן רירית המעי, מה שפוגע ביכולת של המעי לספוג חומרים מזינים ולמנוע חדירת רעלים לגוף.


תסמינים לנוכחות קנדידה פעילה:

תסימנים כלליים: עייפות, עצבנות, כאבי ראש, סחרחורות, נדודי שינה, חוסר ריכוז, ערפול מוחי.

תסמינים במערכת העיכול: גזים, כאבי בטן, השתוקקות למתוק, נפיחות בטנית, שלשולים, חיפוי לבן על הלשון, ריח רע מהפה, בעיות חניכיים, גרד בפי הטבעת, קושי בעיכול חלבונים, אלרגיות למזון, ריר בצואה.

תסימנים נפשיים: עצבנות, רגזנות, דכאון, פגיעה בזכון, נטייה לבכי

מערכת הורמונלית: מחזור לא סדיר, תסמונת קדם וסתית, חוסר אונות, ירידה באיכות הזרע, בעיות פוריות

תסימנים במערכת השתן: הפרשות וגינאליות מוגברות, פטרת ואגינלית, דלקות שתן חוזרות, דלקת ערמונית, אבדן חשק מיני

תסימינם עוריים: פטריות עוריות, אלרגיות בעור, קשקשים, גרד כללי בגוף, פטרת ציפורניים

תסמינים במפרקים ובשרירים: כאבים, נפיחות, חולשת שרירים, קושי בהתחלת פעילות גופנית, פיברומיאלגיה.

תסמיני אף אוזן גרון: סינוסיטיס, נזלות כרוניות, דלקות חוזרות באף ובעיניים, גירודים, בעיות חניכיים, פטרת בלשון, פצעים ושכבה לבנה על הלשון, גרד באזניים.


מחקר

במחקר שנערך נמצאה התאמה של 100% בין הופעת קנדידה במערכת העיכול לבין דלקת הנגרמת כתוצאה מזיהום קנדידה בנרתיק. בהריון למשל, זיהומי הקנדידה שכיחים עקב רמות סוכר גבוהות בדם וחומציות נמוכה בקיבה.


טיפול טבעי בקנדידה

חשוב לציין, שקנדידה היא תופעה שהרבה פעמים לא מאובחנת, או שמאובחנת מאחור מדי לאחר הרבה זמן של סבל וחוסר וודאות. בהחדשות הטובות הן, שגם אם לא קיבלתם הפנייה לבדיקה ספציפית לקנדידה (צואה, משטח גרון או משטח ואגינלי), ניתן לאבחן אותה באמצעות תשאול נטורופתי מעמיק ומפורט שמכוון לאבחון קנדידה. אגב, הבדיקות אינן תמיד אמינות ולא בהכרח יראו על המצאות של הפטרייה אך הן עדיין חשובות כי הן הרבה פעמים יכולות לדייק את האבחון.

הטיפול הנטורופתי בקנדידה הוא טיפול הוליסטי מקיף ונוגע לכל המערכות הקשורות לנושא. הטיפול נעשה באמצעות חומרים טבעיים (צמחים ותוספי תזונה) הפועלים ישירות על פטריית הקנדידה , מחזקים את אוכלוסיית החיידקים הטובים במעי, משפרים תהליכי עיכול, משפרים את פעילות הכבד והפרשת מיצי עיכול (מרה, חומצת קיבה), מחזקים את מערכת החיסון ומערכת העצבים.

הטיפול התזונתי משחק תפקיד עצום בטיפול בקנדידה. המטרה של התזונה היא לעודד שגשוג של החיידקים הידידותיים במעי תוך כדי "הרעבת" פטריית הקנדידה.

מחקרים קליניים רבים מהשנים האחרונות מראים את חשיבות התזונה ואפשרויות הטיפול בעזרת צמחי מרפא ותוספי תזונה.

הקפדה על תזונה שמרעיבה את הפטריה תסייע לגוף להיפטר מהקנדידה ומהרעלים אותם היא מפרישה, תשיב את מערכת העיכול (ושאר מערכות הגוף) לאיזון, תעודד צמיחה ופעילות של חיידקים ידידותיים במעיים ותקנה כלים תזונתיים ליצירת לאורח חיים בריא על מנת למנוע את הישנות התופעה. כמו כן הטיפול משלב גם צמחים אנטי-פטרייתיים, נוגדי זיהום, מחזקי עיכול ומערכת החיסון שנועדו לצמצם את אוכלוסיית פטריית הקנדידה ולהקל על התסמינים הנלווים אליה.



מקורות:

1. Lin XL, Li Z, Zuo XL. [Study on the relationship between vaginal and intestinal candida in patients with vulvovaginal candidiasis]. Zhonghua Fu Chan Ke Za Zhi. 2011 Jul;46(7):496-500. Chinese.

2. Reed BD, Slattery ML, French TK. The association between dietary intake and reported history of Candida vulvovaginitis. J Fam Pract. 1989 Nov;29(5):509-15.

3. Bhardwaj A, Gupta P, Kumar N, Mishra J, Kumar A, Rakhee R, Misra K. Lingzhi or Reishi Medicinal Mushroom, Ganoderma lucidum (Agaricomycetes), Inhibits Candida Biofilms: A Metabolomic Approach. Int J Med Mushrooms. 2017;19(8):685-696.

4. Rodrigues ME, Silva S, Azeredo J, Henriques M. Novel strategies to fight Candida species infection. Crit Rev Microbiol. 2016 Aug;42(4):594-606. doi: 10.3109/1040841X.2014.974500. Epub 2014 Nov 10

bottom of page