top of page
חיפוש

תעלומת הויטמין החסר- B12

דלקות מעיים קרוהן וקוליטיס כיבית עלולות ליצור חוסרים של ויטמינים חשובים, B12 הוא אחד מהם. ויטמין B12 הוא אחד הויטמינים החשובים ביותר לגופנו, משום שהוא מעורב בתהליך היצירה של תאים חדשים  וכדוריות הדם האדומות.

אחת ההשלכות של מחסור בויטמין B12 היא אנמיה - ספירה נמוכה של תאי דם אדומים וכתוצאה מכך ירידה בהמגלובין – חלבון שאחראי על נשיאת החמצן לתאים שלנו.


המקורות התזונתיים העיקריים לויטמין B12

מוצרים מן החי : בשר, עוף, דגים, מוצרי חלב, ביצים- בעיקר בחלמון הביצה. לרוב האנשים עם מחלת מעי, בעיקר אילו הסובלים מקרוהן, יש מחסור ב B12, גם אם הם צורכים את המוצרים האילו בתזונה.

החוסר הזה נובע בעיקר מספיגה לקויה של הויטמין במעי הדק, החלק בו יש פגיעה במחלת הקרוהן. אך ישנם גורמים נוספים שמרוקנים את המאגרים, כמו: דלקת כרונית, שימוש ממושך בתרופות, דימום מתמשך והסרת חלקים של המעי. חשוב להדגיש כי כל כריתת חלק מהמעי- דק או גס, פוגעת ברמות ה B12 משום שהיא פוגעת בפלורת המעיים האחראית על ייצור חלק גדול ממנו.


מעבר לקרוהן, בעיות עיכול נוספות נפוצות כגון גזים, נפיחות בבטן, עצירות, שלשולים, מעי רגיש מסמנות חוסר באנזימי עיכול אשר עלול לגרום לספיגה לקויה של ויטמינים ומינרלים מהמזון, ביניהם גם ה B12.

הB12 זקוק לחומציות קיבה תקינה על מנת להספג, לכן חומציות נמוכה מדי או שימוש בתרופות סותרות חומצה פוגעים משמעותית בספיגה של הויטמין.

ישנן דרכים שונות לקבל בחזרה את הויטמין החסר, אם בהזרקה או בתוספים הנלקחים דרך הפה, כטבלית מתחת ללשון או בטיפות, אשר מאפשרות ספיגה ישירות אל מחזור הדם. נבדיל בין שני סוגי  B12   שקיימים היום בשוק:   B12   מסוג ציאנוקובלאמין, שקשור למולקולת "ציאנו".   B12   מסוג מתיל קובלאמין, שקשור למולקולת "מתיל" –הצורה הפעילה של הויטימין בגוף.

מה ההבדל בין סוגי ה B12? מתילקובלאמין- הגרסה הטבעית של הויטמין, בא מוכן בצורה שזמינה יותר ולגוף. נספגת חזק יותר ונאגרת טוב יותר בתאים. זוהי גם האופציה היקרה יותר של הויטמין. ציאנוקובלאמין – גרסה סינטטית למחצה של  B12 . על מנת להפוך אותו לגרסה הפעילה  יש צורך בהפרשת המולקולה של ציאנו ושימוש במולקולת מתיל הפנימי בגוף. מתיל הוא מולקולה אנטי אוקסידנטית (נוגדת חמצון) חשובה, לכן במקרים של מחסור, כמו במחלות מעיים, יש חשיבות לשמור על המתילים שיש בגוף ולא לבזבז אותם על הפיכת הקובלמין לזמין. לכן, בדלקות מעיים וגם במצבים של הפרעות עיכול אחרות, ההמלצה שלי היא תמיד להעדיף את המתילקובלמין.

לסיכום, ההחלטה באיזה סוג של B12 לבחור תלויה בשיקולים כלכליים ובמצב הבריאותי. במידה ויש חוסר כרוני בויטמין עקב מחלה וצריך ליטול אותו לאורך זמן, כדאי לשקול ללכת על הגרסה הטבעית שלו- מתילקובלאמין, הידידותית יותר לגוף. במידה ורוצים תיסוף זמני, ולא יקר- אפשר ללכת על הציאנוקובלאמין שגם הוא עושה את העבודה. חשוב מאוד לעקוב ולבדוק אחת לתקופה מהו מדד ה 12B בגוף . אפשר לעשות זאת בבדיקת דם פשוטה. רמות הויטמין התקינות בבדיקת דם יכולות לבלבל עקב הטווח הגדול הנחשב תקין סטטיסטית, אך זהו שיקוף של תמונת הדם בלבד, כלומר הרמות ברקמות ותאים- נמוכות יותר. לכן השאיפה היא להשאר תמיד בטווח האמצע, כ-500 מק"ג .


רוצים לקרוא עוד על ויטמינים ומינרלים כטיפול טבעי בקוליטיס וקרוהן? הקליקו כאן




bottom of page