top of page
חיפוש

רכיבי התזונה החיוניים במחלות מעי דלקתיות

ויטמינים ומינרלים הם רכיבי תזונה חיוניים החשובים לתפקוד פיזיולוגי תקין. מחסור בהם נפוץ אצל חולים במחלות מעי דלקתיות, במיוחד בקרוהן- שבה יש פגיעה במעי הדק, שהוא אתר הספיגה העיקרי של ויטמינים ומינרלים. הפגיעה בספיגה נוצרת כתוצאה מפגיעה ברקמה עקב דלקת ומנטילת תרופות כרוניות. נטילת תוספי תזונה היא אחת הדרכים הקלות להשלים את החוסרים, במיוחד במצב שבו ישנן הגבלות תזונתיות נרחבות. בהמשך ריכזתי עבורכם רשימה של חלק ממחסורים העלולים להווצר במחלות מעי דלקתיות. כמובן שחשוב לבצע בדיקות ולהתייעץ עם איש מקצוע לפני נטילת תוספים.


מינרלים

מגנזיום

מגנזיום הוא מינרל המשתתף ביותר מ 300 תהליכים שונים בגוף, בינהם גדילת ותחזוקה של עצמות, תפקוד תקין של עצבים ושרירים, העברת גירויים עצביים, יצירת אנרגיה בתאים, מגן מפני מתכות רעילות ועוד. במערכת העיכול המגנזיום מסייע לניטרול חומציות יתר בקיבה ולהולכת צואה במעיים. חולים במחלות מעי דלקתיות, קרוהן וקוליטיס כיבית, עלולים לסבול ממחסור חמור במגנזיום בעקבות שלשולים והקאות מרובות.

מקורות תזונתיים למגנזיום

מהצומח: אגוזים, סויה, שמרי בירה, בננות, כוסמת, סובין חיטה, עלים ירוקים, דגנים מלאים, בטטות, תפוחי אדמה, תמרים, ענבים

מהחי: מוצרי חלב


ברזל

ברזל הוא מרכיב של המוגלובין האחראי על ייצור תאי דם אדומים המעבירים חמצן לתאי הגוף. הברזל נחוץ לתפקוד תקין של מערכת החיסון. במחלות מעי דלקתיות בסיכון מוגבר לפתח מחסור בברזל בשל דלקות המשבשות את ספיגת המינרל והפרשה מוגברת שלו במהלך דימומים במעי. הברזל נספג בתריסיריון, לכן חולי קרוהן הנוטים לסבול מדלקת באזור זה, הם בסיכון מוגבר לפתח מחסור בברזל. ברזל עלול לעודד זיהומים במעי, לכן כדי למנוע זאת ולשפר את ספיגתו בתאים, עדיף לשלב ברזל עם ויטמין C.

למצב בוא יש רמות ברזל נמוכות בדם נקרא אנמיה- ירידה בתאי הדם האדומים האחראיים על נשיאת החמצן לתאים.

מקורות תזונתיים לברזל:

מהצומח: ירקות ירוקים כהים כמו תרד וברוקולי, קטניות כגון חומוס, שעועית ועדשים, אצות, זרעים, דגנים מלאים.

מהחי: בשר, ביצים, דגים, עוף, הודו.

ברזל ממקורות שאינם בשר נספג בקלות רבה יותר לצד ויטמין C או מזונות העשירים בויטמין C.


סידן

סידן אחראי על בניית העצמות, שמירה על בריאות השיניים, נחוץ לתפקוד תקין של הלב, כליות, ריאות, עצבים ושרירים, קרישת דם וחלוקת תאים. במצב של חסר, הגוף מפרק מאגרי סידן בעצמות ולכן חסר בסידן הינו גורם סיכון לאוסטאופרוזיס והתכווצויות שרירים. מחלות מעי דלקתיות מגבירות את הסיכון לפתח מחסור בסידן בעקבות שלשולים, פיסטולות, דלקת מפושטת על פני שטחי הספיגה במעי, הפרשה מוגברת של סידן בצואה, חסר בויטמין D ושימוש בסטרואידים המעכבים את ספיגתו במעיים ומגבירים את הפרשתו דרך הכליות. חולים המטופלים בסטרואידים לאורך זמן צריכים להקפיד על נטילת תוספי סידן וויטמין D בשילוב עם תוספים אחרים המקדמים חילוף חומרים תקין של העצמות (ולאחר ייעוץ מקצועי בלבד).

מקורות תזונתיים לסידן

מהצומח: שומשום, טחינה, שעועית, עדשים, שקדים, עלים ירוקים, כרוב, ברוקולי, שומר, כרישה, טופו, אמרנט, תאנה, חרובים, מולסה, אצות

מהחי: סרדינים, סלמון, מוצרי חלב

ככל שמזון מכיל יותר שומן- הוא מכיל פחות סידן!


אשלגן

אשלגן הוא מינרל חשוב למאזן האנרגיה, הנוזלים והמלחים בגוף. הוא האחראי על הולכה עצבית, תפקוד תקין של הלב, התכווצות שרירים, איזון לחץ דם ועיכול תקין. מחלות מעי דלקתיות לרוב גורמות לרמות אשלגן נמוכות מהנורמה בגוף, הסיבות העיקריות לכך הם שלשולים מרובים, הקאות, הזעה מרובה, חוסר אלקטרוליטים בתזונה, ספיגה לקויה ונטילת תרופות כגון קורטיקוסטרואידים.

מקורות תזונתיים לאשלגן

מהצומח: תפוח אדמה, בננות, מלון, תמרים, קיווי, מנגו, אבוקדו, שעועית, עגבניות, עלים ירוקים, תפוזים, תמרים, תאנים, דגנים מלאים, זרעי חמניות, אצות, פטרוזיליה.

מהחי: דגים


אבץ

אבץ הוא מינרל בעל תפקידים רבים בגוף. הוא נחוץ לגדילה וחלוקת תאים, תפקוד תקין של מערכת החיסון, התפתחות מינית, ריפוי פצעים, בריאות העור והשיער ותחושת טעם ותאבון. מחסור באבץ נפוץ מאד במחלות מעי דלקתיות (מתרחש בכ- 45% מהחולים) כתוצאה מתת ספיגה במעיים ואבדן המינרל בעקבות דימומים, שלשולים, פיסטולות, דלקת כרונית וצריכה תזונתית נמוכה. שימוש ממושך בסטרואידים מביא להפרשה מוגברת של אבץ בשתן. לעיתים חסר באבץ עלול להיות גורמים להופעת שלשולים, שהם בתורם גורמים לאבדן המינרל בצואה. חסר באבץ נפוץ יותר אצל חולי קרוהן מאשר אצל חולי קוליטיס כיבית. תכשירי אבץ מגיעים בצורות שונות ולא כולם נספגים במעיים באותה המידה. (אבץ פיקולינאט הינו הצורה המועדפת ביותר עבור חולים המתקשים לספוג אותו מהתזונה) חשוב לתחזק רמות תקינות של אבץ ברקמות, היות וקיים קשר ישיר בין מהלך מחלת מעי דלקתית למחסור בו.

מקורות תזונתיים לאבץ:

מהצומח: זרעי דלעת, שבולת שועל, פטריות, בוטנים, נבט חיטה, קטניות, שום, גזר, פטרוזיליה, אגוזי קשיו, שעועית, חומוס, אפונה, אגוזי מלך.

מהחי: עוף, בקר, הודו, ביצים, מוצרי חלב.


ויטמינים

ויטמין A

ויטמין A הינו ויטמין מסיס שומן אשר נמצא באופן טבעי במזונות מהחי, אך הגוף יכול לייצר אותו גם מבטא קרוטן המגיע ממזון מהצומח. ויטמין A אחראי על בריאותן של רקמות ריריות במערכת העיכול והנשימה, שומר על בריאות העור, נוגד זיהומים, מסייע לראייה ולבריאות העין. במעיים משפיע ויטמין A על בריאות דופן המעי.

גורם נפוץ לחוסר ויטמין A הוא הפרעה בספיגת שומנים המתרחשת במעי הדק.

מקורות תזונתיים לויטמין A:

מהצומח (בצורת בטא קרוטן): כל הירקות והפירות בעלי צבע צהוב וכתום(גזר, דלעת, בטטה, תפוזים, מנגו, משמש, מלון ועוד) וירקות ירוקים כהים (פטרוזיליה, פלפלים, ברוקולי, תרד, כרוב).

מהחי (בצורת רטינול): בשר בקר (בעיקר כבד), עוף (בעיקר כבד), שמן דגים, חלמון ביצה ומוצרי חלב (בעיקר חמאה).


ויטמין D

ויטמין D אחראי על שינוע הסידן בדם ועל ספיגתו בעצמות. הוא חיוני לחלוקה תקינה של תאים, התפתחות תאי דם לבנים, חילוף חומרים של סוכר בדם ועוד. הגוף מייצר את הויטמין באופן טבעי בתגובה לחשיפת העור לשמש. מחסור בויטמין D נפוץ מאד באוכלוסייה. במחלות מעי דלקתיות חסר בויטמין D יכול לנבוע כתוצאה מספיגה לקויה.

מקורות תזונתיים לויטמין D:

מהצומח (בצורת D2): פטריות שיטאקי מיובשות.

מהחי (בצורת D3): שמן כבד דגים, דגים (סלמון, הרינג, טונה, מקרל, סרדינים), חלמון ביצה, חלב ומוצריו.


ויטמין K

ויטמין K הכרחי לעיבוד חלבונים אשר קשורים בתהליכי קרישת דם, בבנייה ושלמות כלי הדם ובבניית עצמות. בגלל שויטמין K מיוצר בכמויות גדולות על ידי חיידקי המעי, חסר של ויטמין זה עלול להגרם משימוש ממושך באנטיביוטיקה. במחלות מעי דלקתיות במקרים רבים עלול להתפתח מחסור בויטמין K, בעיקר אם קיים שימוש ממושך באנטיביוטיקה או בסטרואידים הגורמים להפרשה מוגברת שלו בשתן ולאובדן מסת עצם. מחסור בויטמין K תורם לאוסטאופורוזיס ורככת עצמות שכל כך אופיינים לחולי קרוהן וקוליטיס.

מקורות תזונתיים לויטמין K:

מהצומח: ירקות ירוקים (פטרוזיליה, כוסברה, חסה, אורוגולה, תרד, עולש, בזיליקום, אספרגוס, עירית, ברוקולי, אצות ים) אבוקדו, פטריות, דגנים מלאים, תה ירוק, אפונה ירוקה, תפוחי אדמה, פולי סויה ועוד.

מהחי: הודו, בשר, כבד, חלמון ביצה ויוגורט.


חומצה פולית

חומצה פולית הינה חלק מקבוצת ויטמיני B. תפקידה בניית חלבונים ויצירת תאי דם לבנים (תאי מערכת החיסון), למניעת אנמיה ולפעילות תקינה של מערכת העצבים. היא בעלת תפקיד חשוב מאד בשמירה על בריאות מערכת העיכול. מחסור בחומצה פולית נפוץ בקרב חולים בקרוהן וקוליטיס כיבית. התרופה סולפסלאזין (sulfasalazine) מתערבת בפעילות באנזימים תלויי חומצה פולית ובשינוע חומצה פולית במעיים. מחסור בחומצה פולית משנה את מבנה תאי ריריות המעיים ובכך מגבירה מחסורים תזונתיים נוספים. לחולי קרוהן יש פגם גנטי במטבוליזם של חומצה פולית ולכן יש לקחת תוסף על מנת להפחית את הסיכון הגבוה לפתח מחלות לבביות. סיבה חשובה נוספת שבגינה כדאי לחולים במחלות מעי דלקתיות לשמור על רמות תקינות של חומצה פולית בגוף היא הורדת הסיכון לפתח סרטן מעי הגס.

מקורות תזונתיים לחומצה פולית

מהצומח: ירקות עלים ירוקים, (בעיקר כהים כגון תרד, חסה, מנגולד ואורוגולה), ירקות ממשפחת המצליבים (כגון כרוב, ברוקולי וכרובית), שעועית מסוגים שונים, פירות הדר, תפוחי אדמה, אספרגוס, דגנים מלאים, אגוזים ,אפונה, בטטה וסלק.

מהחי: בשר, איברים פנימיים, חלמון ביצה ודגים.


ויטמין B12

ויטמין B12 דרוש לשמירה על בריאות מערכת העצבים, צמיחת תאים תקינה וליצירת כדוריות דם אדומות. קיים קשר ישיר בין ספיגה של ויטמין B12 לבין חומרת המחלת מעי דלקתית. רמות נמוכות שלו בגוף מובילות לאנמיה הגורמת לירידה ברמת החמצן בתאי הדם האדומים ובעקבות כך לירידה ברמות החמצן בשאר תאי הגוף. B12 נספג בחלק הסופי של המעי הדק (האילאום), לכן חסרים של ויטמין זה נפוץ אצל המתמודדים עם קרוהן וקוליטיס, שאצלם קיימת פגיעה באיזור זה (רוב חולי הקרוהן) או הסרה ניתוחית של חלקי האזור.

המקורות התזונתיים העיקריים לויטמין B12

מן החי : בשר, עוף, דגים, מוצרי חלב, ביצים- בעיקר בחלמון הביצה.

קיימים מספר מקורות צמחיים כגון אצות ומוצרים מותססים (כמו טמפה ושמרי בירה), אך תכולת הויטמין B12 בהם מועטה.


ויטמין C

ויטמין C הידוע גם כחומצה אסקורבית הינו נוגד חמצון חשוב התומך במערכת החיסונית ומשקם רקמות. ויטמין C הוא חיוני כחלק מטיפול טבעי בקוליטיס ובקרוהן. הוא מסייע לריפוי המעי ולמניעת פיסטולות. מחקרים מראים שלחולים עם פיסטולות יש רמות נמוכות של ויטמין C לעומת חולים ללא פיסטולות. צריכה מועטה של ויטמין C אופיינית מאד למתמודדי קרוהן וקוליטיס, במיוחד אצל כאלו שצורכים דיאטה דלה בסיבים.

מקורות תזונתיים לויטמין C

פלפלים, פירות הדר, כרובית, כרוב, ברוקולי, תרד, תות שדה, בננה, תפוח- אדמה, קיווי, דובדבנים, עגבניות, גויאבה ועוד.


המידע במאמר זה אינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף להתיעצות רופא. מטרת המאמר היא הרחבת ידע ואין לראות בו בדרך כלשהי יעוץ רפואי או תחליף לטיפול רפואי.


רוצים לקרוא על טבעונות ומחלות מעי דלקתיות? הקליקו כאן





bottom of page