top of page
חיפוש

טבעונות ומחלות מעיים

טבעונות היא לא רק סוגיה מוסרית. ישנן סיבות רבות לכך שאנשים רבים פונים לדרך חיים זו, כמו למשל בעקבות בעיות בריאותיות כמו בעיות בכבד, שומנים בדם, בעיות לב, או פשוט במצבים בהם הם לא מרגישים טוב לאחר אכילת בשר או שאכילתו מחמירה את התסמינים הפיזיים או את הדלקתיים בגוף.


באופן כללי, תזונה טבעית המבוססת על מזונות מהצומח- פירות וירקות מכל הצבעים, קטניות, אגוזים, זרעים וכו', עשירה ברכיבים אנטי דלקתיים עצמתיים, שיכולים לסייע לטפל ולמנוע דלקות בגוף. מזונות אילו מכילים כמות גבוהה של סיבים, שחשובים מאד לשמירה על בריאות מערכת העיכול והמיקרופלורה במעיים.


האם טבעונות עוזרת בטיפול בקרוהן וקוליטיס?

מחקר מ2016 מצא שצריכה מרובה של בשר ומוצרים מהחי קשורה לסיכוי מוגבר יותר להתפרצות קרוהן או קוליטיס כיבית, ואילו צריכה מוגברת של פירות וירקות קשורה בד"כ בשכיחות נמוכה יותר של מחלות אילו. אותו מחקר מצא גם, שמתמודדים עם קרוהן או קוליטיס שהיו בהפוגה וצרכו יותר ביצים ובשר (בדגש על אדום ומעובד) ואלכוהול, היו בסיכון גבוהה יותר להישנות התקפים, לעומת אילו שלא צרכו את אותם המזונות (1).


מחקר יפני שנה אחרי השווה את שיעורי ההפוגה בקרב המתמודדים עם דלקת במעי שצרכו דיאטה צמחונית למחצה (דג אחת לשבוע ובשר אחת לשבועיים) לאילו שטופלו בתרופה ברמיקייד. התוצאות הראו ששיעור הישנות המחלה אצל המשתתפים שניזונו מהתזונה הצמחונית עמד על 8% בלבד, לעומת 75% אצל אילו שטופלו בתרופה!(2)


האם התזונה הטבעונית מתאימה גם לדלקת אקוטית במעי?

כמטפלת תזונתית, אומר בכנות שבמצבים של דלקת מעי פעילה אינני נוטה להמליץ לעיתים קרובות על טבעונות כדרך תזונתית בלעדית בטיפול בקרוהן וקוליטיס.

זה בהחלט מאד בריא וטוב לגוף להמנע מבשר במצבים בריאותיים מסויימים, אך זה יכול להיות מעט מסורבל וקשה ליישום בזמן התלקחות דלקתית בהתחשב באתגרים הנוספים של המתמודדים עם דלקת מעיים, כמו למשל קושי בספיגת ויטמינים, מחסור בחלבון, בעיה בעיכול סיבים ועוד. יחד עם זאת, לאחר שהדלקת האקוטית נרגעת, בהתחשב במחקרים שנעשו בנושא, אני בהחלט תומכת בהפחתת מוצרים מהחי למינימום ובבחירת בשר אורגני על מנת לשמר ולהעמיק את ההפוגה עד כמה שאפשר.


בטיפול בקרוהן וקוליטיס כיבית חשוב לשים לב, לשלוש בעיות פוטנציאליות שעלולות להתעורר בתזונה טבעונית שאיננה מבוקרת:

1. חוסר בחלבון

החלבון חיוני לתהליכים רבים בגוף. תזונה טבעונית בהחלט יכולה לספק מספיק חלבון לבן אדם בריא, אך הוא לא תמיד מספיק לאדם שמתמודד עם דלקת מעיים. במצב דלקתי אקוטי מומלץ לצרוך ציר מעצמות בקר, משום שהקולגן שנמצא בחלבון שמופרש בציר, חיוני לשיקום של רירית המעי, ועליו לא כדאי לוותר!

במקרים של חוסר בחלבון, כדאי לתסף עם שייק חלבון טבעוני איכותי ואנטי דלקתי ו/או עם תוסף של קולגן, בהתאמה מקצועית.


2. כמות גבוהה של סיבים

מזון מהצומח, בדגש על ירקות ופירות טריים מכיל כמות גבוהה של שארית וסיבים לא מסיסים, שעלולים להיות בעייתיים בזמן דלקת, ואף להחמיר אותה.

במידה ואוכלים תזונה טבעונית, חשוב לשמור על תפריט מיוחד שמורכב ברובו ממזונות מבושלים או מאודים ודלים בסיבים.


3. מחסור בויטמין B12 וברזל

שני רכיבים חיוניים שנמצאים במזון מהחי בכמות גבוהה. ברזל גם נמצא במזונות רבים מהצומח. הבעיה היא שבקרוהן וקוליטיס כיבית רכיבים אילו לרוב לא נספגים היטב, בעיקר בעת התלקחות דלקתית. לכן בכל מקרה, בין אם ניזונים מתזונה טבעונית או צורכים מזונות מהחי, מומלץ לעקוב אחרי הרמות של ברזל ו B12 בדם, ולתסף במידת הצורך.


שורה תחתונה

המאמר הזה לא נועד להרתיע אתכם מגישה תזונתית כזו או אחרת, אלא לגרום לכם לבחור בדרך שהכי מתאימה לכם מתוך מודעות והבנה. בכל גישה תזונתית ניתן למצוא את המזונות ואופן ההכנה הנכונים ביותר למצבכם. בין אם תבחרו ללכת בדרך של הטבעונות או בכל דרך אחרת בטיפול בקרוהן או בקוליטיס, חשוב שתמיד תקראו ותחקרו מעבר ובטח שתתייעצו עם גורם מקצועי, שיתאים לכם תפריט בריא ונכון עבורכם, תוך התחשבות במצבכם ובהעדפתכם האישית.


*אין לראות בפוסט המלצה על טבעונות כטיפול במחלות מעי דלקתיות! מומלץ להתייעץ עם גורם מקצועי שמתמחה בתזונה למחלות אילו.


רוצים לקרוא על השפעת הקפה על דלקות מעיים? הקליקו כאן




מקורות:

3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK470312/

4. https://www.cdc.gov/ibd/data-statistics.htm

5. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1542356520306856 6. https://www.nih.gov/news-events/nih-research-matters/gut-microbes-affect-harmfulcompound-red-meat



bottom of page