השפעת הקפה על דלקת מעיים + תחליפים

צמחים שונים, בתרבויות שונות, שימשו מזה אלפי שנים להכנת משקאות הממריצים את פעילות מערכת העצבים המרכזית. קפה למשל היה נהוג כתרופה טיפולית במינון נמוך להפגת עייפות ולחידוד הריכוז והמחשבה. עד שיום אחד התרופה הפכה להרגל חברתי, לסוג של בידור ולצורה של נחמה.

מעצם היותו תרופה טבעית בעלת התכולה הגבוהה של נוגדי חמצון , לקפה תכונות רפואיות רבות. מחקרים מראים כי הוא יכול להפחית את הסיכון למחלת פרקינסון, מחלות כבד, סוכרת מסוג 2 וסרטן מסוים, כולל סרטן המעי הגס (שהסיכון שלו גבוה יותר בקרב אנשים עם מחלות מעי דלקתיות (IBD).

במצב של מחלת מעי דלקתית קפה היא לא הבחירה הטובה ביותר לשתות.

ההשפעות השליליות של קפה על מחלות מעי דלקתיות:

גירוי המעיים ההשפעות המגרה של קפה עשויות שלא להיות רצויות עבור אנשים עם קרוהן או קוליטיס העשויים לסבול מתסמינים שכיחים כמו שלשול כל יום. מחקרים מראים כי קפה מקדם את שחרור ההורמון הגסטרין, המגביר את הפעילות המוטורית של המעי הגס. כמו כן נמצא קשר ישיר בין צריכת קפאין להיווצרות ריפלוקס (החזר וושטי). מחקר 1

נדודי שינה שינה לקויה ועייפות הן תלונות שכיחות בקרב אנשים עם מחלות מעיים השפעתו המגרה של קפה, משפיעה גם על שלפוחית השתן ויכולה לגרום להשתנה מוגברת, מה שעלול להפריע עוד יותר לשינה שבזמן מחלה כרונית כל כך זקוקים לה. מחקר מ 2013 מצא כי חסך בשינה יכול להחמיר את הדלקת בקרב חולי IBD ויש לו השפעות שליליות גם על תפקוד החיסון. מחקר 2

הגברת תחושת חרדה, אי שקט ומתח אנחנו זקוקים לקפה כדי לעמוד בקצב החיים המודרניים, אך הוא עצמו מסייע לנו ליצירת האנרגיה העצבנית הנלווית לקצב הזה. למעשה הקפה מאיץ יצירת אדרנלין שמטלטל את מערכת העצבים המרכזית. הטווח הקצר זה מעורר ומתניע אותנו. בטווח הארוך, הגירוי הממושך והבלתי טבעי של העצבים מוביל לרמות מתח שמזיקות לעמידותה של המערכת החיסונית. אם אתם יודעים שמתח הוא הגורם להתלקחות הדלקת או המעי רגיז שלכם, קחו את זה בחשבון. מחקר 3

סיבה נוספת היא שקפה עלול לגרום בספיגתם של מינרלים חיוניים כמו ברזל, מגנזיום ואבץ וויטמינים מקבוצת B.

כמו שכבר הבנתם, כבודו של הקפה במקומו מונח, אך לא בדלקת במערכת העיכול .

למרות הבעייתיות של הקפה בהפרעות עיכול, עדיין לאנשים רבים לא פשוט לוותר על משקה הקסם שאליו הם כל כך רגילים. שימו לב לזה- על פי מחקר שפורסם ב 2015 שתייני קפה עם מחלות מעי דלקתיות כמו קרוהן או קוליטיס כיבית ימשיכו להתענג על קפה למרות שהם יודעים שזה עשוי להוביל לעלייה בתסמינים שלהם! מחקר 4

מעניין לשאול, למה כל כך קשה לעבור את היום ללא זריקת אדרנלין? רבים מדברים על הארומה והטעם המשגעים של הקפה שפשוט עושים להם את זה, והם צודקים. אולם אם המצב מגיע לשתייה של 3 כוסות קפה ליום ומעלה, מדובר כבר בהתמכרות.

איך להפחית שתיית קפה?

נס