top of page
חיפוש

כל הסיבות למה כדאי לצרוך פרה-ביוטיקה

על הגוף שלנו ובתוכו חיים מיליארדי מיקרואורגניזמים זעירים (בקטריות, פטריות...), הקרויים- מיקרוביום. מחקרים של שנים האחרונות מדברים על כך שלמיקרוביום השפעה עצומה על הבריאות שלנו, בעיקר לחיידקים שמאכלסים את המעיים - הפרוביוטיקה. הפרוביוטיקה שומרת על בריאות ותפקוד תקין של המעיים שלנו ומספקת יתרונות בריאותיים גם מחוץ למערכת העיכול כמו למשל חיזוק מערכת חיסון, שיפור תפקוד המוח ועוד.

ככל שנתמוך באוכלוסיית החיידקים הזו, כך היא תעניק לנו בריאות טובה יותר.

איך ניתן לתמוך בשגשוג וברווחה של אותם חיידקים פרוביוטיים המאכלסים את המעי? על ידי הזנתם במזון שהם אוהבים, והוא הפרה-ביוטיקה.

פרה-ביוטיקה היא משפחה של רכיבי תזונה (סוכרים קצרי שרשרת), דמויי סיבים, שאינם ניתנים לעיכול. הם מהווים "מקור דלק" עבור החיידקים הפרוביוטיים במעיים.

החומרים הפרה ביוטיים נספגים במעי הגס, שם הם עוברים תסיסה על ידי החיידקים הפרוביוטיים. התהליך הזה מזין את אותם החיידקים הידידותיים, ומסייע להם לייצר חומרי הזנה חשובים וחומצות שומן קצרות שרשרת, כגון בוטיראט- (חומר החיוני לתקינות ושלמות הרקמה הרירית של המעי הגס).

יתרונות הפרה-ביוטיקה:

- שיפור העיכול

- הפחתת סיכון למחלות אוטואימוניות

- הפחתת סיכון לדלקת במעיים

- שיפור תפקוד המערכת החיסונית

- צמצמום תסמיני אלרגיה

-טיפול באקזמה

-השפעה אנטי דלקתית

-הורדת רמות כולסטרול

-עידוד חילוף חומרים תקין

- תמיכה בבריאות העצם

- איזון הורמונלי, שיפור מצב הרוח, הקלה על סטרס

- עידוד ירידה במשקל


כמות מספקת ומאוזנת של פרוביוטיקה ופרה-ביוטיקה במעי משחקת תפקיד משמעותי בשמירה על תפקוד תקין ומאוזן של מערכת העיכול, ותורמת לשיפור הבריאות. מחקרים ראשוניים בתחום חקר הפרה- ביוטיקה מצביעים על השפעה מיטיבה בטיפול במחלות מעי דלקתיות ובשמירה על הפוגה בעיקר אצל חולים בקוליטיס כיבית.

קבלו את רשימת המזונות העשירים ביותר בפרה-ביוטיקה, שיעזרו לכם להתחיל כבר היום לטפח את חיידקי המעיים הפרוביוטיים שלכם ולחזק את בריאותכם.

(כמובן שמומלץ לבחור במזונות כמה שיותר טריים ואורגניים).


1. אספרגוס

אחד הירקות הטעימים לדעתי, ומקור פנטסטי לפרה-ביוטיקה. אכילת אספרגוס מקדמת שגשוג חיידקים טובים במעיים, הוא אנטי דלקתי, עשיר בנוגדי חמצון ואף מקושר למנעית סוגים מסויימים של סרטן הכבד.

ניתן לאדות אותו או להקפיץ קלות בווק.


2. בננות

בננות עשירות בסיבים, ויטמינים ומינרלים והן זמינות לנו רוב ימות השנה. כאשר הן לא בשלות מידי, יש להן השפעה פרה-ביוטיקת חזקה במיוחד. הן יכולות להגביר את כמות החיידקים הטובים במעיים, להפחית נפיחות ועוויתות בבטן.


3. תפוחים

בין אם זה סמית', גאלה, או יונתן, תפוחים הם מזון פרה-ביוטי קלאסי. הם עשירים מאד בנוגדי חמצון (פוליפנולים) ופקטין- סוג של סיב שמסדיר פעילות מעיים, מוריד כולסטרול ומפחית את הסיכון לסוגי סרטן מסויימים.


4. בצל

הבצל עשיר בפרה-ביוטיקה וחומרים נוגדי חמצון חזקים הקרויים פלבנואידים. הוא מעודד צמיחת המיקרויבום במעי ובנוסף מחזק את המערכת החיסונית ושומר על בריאות הלב וכלי הדם.


5. שום

השום הוא צמח עם מסורת ארוכה של שימוש רפואי, בין היתר בעל יתרונות מיקרוביאליים עצומים. השום עשיר בפרה-ביוטיקה ומסייע למנוע מחלות במערכת העיכול. מחקרים הראו שלשום יכולת להפחית סיכון למחלות לב וסרטן. לפני שאוכלים את השום כדאי למעוך אותו ולהמתין כ-10 דקות. הפעולה הזו משחררת אנזים מיוחד שמעצים את היתרונות הבריאותיים שלו.


6. כרישה

הכרישה היא קרובת משפחה של השום והבצל, ומציעה יתרונות בריאותיים דומים.

בנוסף להיותה מקור פרה-ביוטיק עשיר, היא מכילה גם קמפלרול - פלבנואיד נוגד חמצון, שהוא גם חומר אנטי סרטני עצמתי. הכרישה היא מקור מצויין לויטמין K וויטמין B6 להגנה על הלב. הריכוז הגבוהה ביותר של פלבנואידים נוגדי חמוצן מתרכזים בעיקר בגבעול התחתון, ניתן להשתמש בכרישה במרקים, תבשילים וכמובן בצורתה הטריה בסלט.


7. ארטישוק ירושלמי

ארטישוק הוא ירק פרה-ביוטי בעל יתרונות בריאותיים רבים. הוא עשיר בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים, במיוחד אשלגן שתורם לבירואת מערכת העצבים. הוא בעל השפעה של ניקוי כבד והפחתת כולסטרול.


8. עולש

עולש משמש כפרה-ביוטיקה לחיידקי המעי, הוא ממריץ את הצמיחה שלהם תוך דיכוי חיידקים "רעים". בנוסף יש לו יכולת יכולת לשפר תפקוד מערכת העיכול, להקל על עצירות, למנוע התפתחות סוכרת ולסייע בתהליך ניקוי רעלים. ניתן לצרוך את העולש בסלט, תבשיל. הודות לטעם דמוי הקפאין שלו, ניתן לשתות אותו כחליטה כתחליף לקפה.


במקרים מסויימים, כדי להעלות את הכמות והמגוון של החיידקים הטובים במעי חשוב לשקול נטילת תוסף פרוביוטי. כדאי להתיעץ עם נטורופת כדי שיתאים לכם את התוסף הפרויבוטי המושלם עבורכם.

זכרו: הפרה-ביוטיקה היא דלק חשוב עבור חיידקי המעיים, ועובדת איתם יחד בשיתוף פעולה על מנת לשמר את האיזון במערכת העיכול. על ידי שילוב של פרה-ביוטיקה במשטר התזונתי היומי שלכם, אתם תוכלו בקלות לתמוך בפעילות תקינה של מערכת העיכול ולהפחית באופן כללי סיכון להפרעות בריאותיות ומחלות כרוניות.


מעניין אתכם לקרוא על התססת מזונות? הקליקו כאן







bottom of page