top of page
חיפוש

חזרה ללימודים עם קרוהן וקוליטיס כיבית

הראשון בספטמבר כאן ואיתו החזרה לבתי הספר, התיכונים וגני הילדים. במאמר הזה, אני רוצה לפנות אליכם, הורים ומשפחות שילדיהם מתמודדים עם מחלת מעיים דלקתית. אם הילד/ה או המתבגר/ת במשפחה שלכם מתמודד/ת עם קרוהן או קוליטיס כיבית, החזרה למסגרת או התחלה של מסגרת חינוכית חדשה יכולה להיות מאתגרת ומלחיצה גם עבור החולה וגם עבורכם, אבל כשכל המשפחה מתאחדת ומתגייסת לתהליך הריפוי - זה הופך את המסע הזה להרבה יותר קל.


קרוהן וקוליטיס כיבית הן לא רק מחלות שמשפיעות על החולה עצמו, אלא גם על הסביבה שלו, המשפחה והחברים. קוליטיס כיבית וקרוהן אילו מחלות דלקתיות של דרכי העיכול, שנמצאות במגמת עליה משמעותית בשנים האחרונות, ומתפרצות לרוב בגיל צעיר- בילדות ובגיל ההתבגרות. מחקרים מראים שקרוב ל 25% ממאובחני קרוהן וקוליטיס כיבית הם מתחת לגיל 16.


התסמינים של קרוהן וקוליטיס כיבית יכולים לבוא לידי ביטוי בכאבי בטן, שלשולים מרובים, בחילות והקאות, עייפות כרונית, ירידה במשקל ויכולים גם לערב סיבוכים שמצריכים אשפוז כמו היצרויות, כיבים ופיסטולות במעי.

מדובר בהחלט בהתמודדות לא פשוטה בעיקר כשמדובר בחולים בגיל ההתבגרות, שאיכות חייהם נפגעת באופן מאד קשה בעקבות המחלות האלו. לא פעם הם נאלצים להפסיד ימי לימודים בעקבות התקף דלקתי או אשפוז, וזה פוגע בהישגים, בחיי החברה וכמובן בבטחון העצמי שלהם.


גם ההתמודדות שלכם כהורים לילד או ילדה עם קרוהן או קוליטיס, היא ממש לא פשוטה! הדאגה היומיומית למצב הבריאותי/ הנפשי/החברתי שלהם, הכנת המזונות שהכי מתאימים להם, ווידוא שהם נוטלים את התרופות שלהם בזמן וחיפוש מתמיד אחרי דרכים שיעזרו להם להגיע להפוגה.


כשאני מטפלת בילד/ה או המתבגר/ת שמתמודדים עם קרוהן או קוליטיס, אני בעצם מטפלת בכל המשפחה, ומגייסת את כולם לתהליך הטיפולי, כדי להפוך את התהליך לכמה שיותר קל ואפקטיבי.

מה זה אומר?


שינוי תזונתי משפחתי- כחלק מהטיפול הטבעי בקוליטיס כיבית וקרוהן יש צורך לעשות שינוי תזונתי, ולעבור לתזונה נוגדת דלקת שתומכת בשיקום וריפוי של מערכת העיכול. בואו נשים את הקלפים על השולחן- מדובר בתזונה שלא כל ילד או מתבגרת בהכרח יתחבר אליה ישר, וברוב הפעמים מדובר בשינוי משמעותי שדורש זמן ומאמץ בשביל להסתגל אליו. ילד שרגיל לאכול חטיפים, גלידות, פיצות ולשתות שתיה מתוקה, יצטרך לוותר על כל הדברים האלו, להתרגל למזונות, טעמים ומרקמים חדשים ולאמץ הרגלי תזונה שונים ממה שהיה רגיל אליהם לפני אבחנת המחלה (כי אין מה לעשות, תזונה היא קריטית בטיפול בדלקות מעיים). שינוי כזה לא פשוט לעשות, במיוחד לחולים צעירים, שגם ככה סובלים פיזית ורגשית והרבה פעמים מרגישים לבד בהתמודדות שלהם. לכן, כדי להקל עליהם כמה שיותר ולעודד אותם לאכול מזון שנכון עבורם, כדאי לכל המשפחה לעבור לתזונה בריאה ולהוציא מהבית מזונות שיכולים להזיק לילד/ה או המתבגר/ת החולה. מעבר לרווח הבריאותי שכל המשפחה תקבל, זה גם יפחית את תחושת התסכול והרגשת ה"עונש" שהילדים/המתבגרים לעיתים קרובות מרגישים כשהם רואים את הסובבים אותם אוכלים מזונות שלהם הם לא מתאימים בגלל הדלקת.


שיח על המחלה- אבחנה של מחלת מעי דלקתית היא פעמים רבות הלם עבור המשפחה, ולוקח זמן לעכל אותו ולהתרגל למצב שונה ממה שהייתם רגילים אליו. כשמדובר בילדים צעירים או כאלו שבגיל ההתבגרות, הם לא תמיד מבינים לעומק את המשמעות של מחלת מעי דלקתית ובמה זה כרוך, לכן חשוב מאד לנהל שיח משפחתי על המחלה והמצב החדש בבית, זה יקרב את כל המשפחה יחד וימנע בלבול וחוסר הבנה מצד הילדים. תסבירו להם לעומק על המחלה ועל מה קורה בגוף של מי שמתמודד איתה. הרבה פעמים, התסמינים יכולים לעורר אצלם סערת רגשות, חרדה או דכאון. תהיו שם בשבילם. תקשיבו, תכילו, תחבקו ואל תהססו לפנות לעזרה מקצועית, אם צריך.


תכנון והתארגנות מראש- על מנת להקל עד כמה שניתן על ההתמודדות היומיומית של ילדים או מתבגרים עם קרוהן או קוליטיס כיבית, ולהפוך את השהייה שלהם במסגרת החינוכית לכמה שיותר חיובית, כדאי שהם יהיו מוכנים לכל מצב: לבנות ביחד תפריט שבועי ותכנן את הארוחות היומיות (להביא אוכל ביתי למסגרת החינוכית אם צריך), לארגן תיק קטן למסגרת עם מוצרי הגיינה, בגדים להחלפה ותרופות, לוודא שהם מקבלים מספיק שעות שינה- שינה היא קריטית לתחושה הכללית במהלך היום ולתהליך הריפוי בכלל.

חשוב ליידע את הצוות החינוכי במצב, ומומלץ אף לשתף את החברים לכיתה ולספר להם מספר עובדות בסיסיות על המחלה (כמובן אם המתמודד/ת מרגיש/ה בנוח עם שיתוף כזה).


זכרו, אתם הצלע התומכת הכי חשובה של הילדים שלכם! ויש לכם את היכולת להפוך את מסע הריפוי שלהם לחיובי, מעצים ומלמד. ואם אתם צריכים קצת עזרה, אני כאן בשבילכם ובשבילם!



לקריאה בהרחבה על גוג'י ברי כטיפול טבעי בקרוהן וקוליטיס כיבית- לחצו כאן

לקריאה בהרחבה על איך לשמור על בריאות המעיים של ילדך - לחצו כאן

לקריאה בהרחבה על צמח האשווגנדה וטיפול טבעי בקרוהן וקוליטיס כיבית- לחצו כאן

bottom of page