top of page
חיפוש

דיאטת פודמאפ כטיפול טבעי בקרוהן וקוליטיס

אני יודעת, יש לא מעט גישות לתזונה עם מחלות מעי דלקתיות. אבל דבר אחד בטוח – אם אתם סובלים מאי נוחות בבטן אחרי ארוחות, נפיחות וגזים או בכלל חוששים מהארוחה הבאה שתאכלו, תהיו בטוחים שהמזון שאותו אתם צורכים קשור מאוד לתחושות הללו.

האם שמעתם פעם על דיאטת ה-FODMAP? בגדול, זוהי דיאטה שנועדה לסובלים ממעי רגיש, וגם לסובלים ממחלות קרוהן וקוליטיס כיבית. הדיאטה נועדה להקל על התסמינים על-ידי הורדה של רכיבים פחממתיים מסויימים.

אבל רגע... בואו נתחיל מההתחלה.


מהי דיאטת הפודמאפ?

השם של הדיאטה מורכב משמות הפחמימות הקצרות והבעייתיות אותן ממליצים להוריד מהתפריט: Fermentable, Oligosacharides, Disacharides, Monosacharides ו-Polyols.

בתרגום לעברית מדובר ב: פרוקטוז, פרוקטן, גלקטן, לקטוז, רפינוז וסורביטול. בהמשך תוכלו למצוא רשימת מזונות המומלצים וכאלה שאינם מומלצים לאכילה על פי הדיאטה.

הפחמימות האילו הן פחמימות קצרות שרשרת, אשר אינן נספגות במעי הדק שלנו. הפחמימות שאינן נספגות ממשיכות ישירות במורד מערכת העיכול אל המעי הגס, שם הן מתפרקות באמצעות תהליך תסיסה שגורמים החיידקים שבגופנו. ההתפרקות הזו היא זו שגורמת לתסמינים שאנו מכירים, כמו גזים, נפיחות בטנית, שלשולים, כאבי בטן ועוד. את התהליך עצמו אנחנו לא מרגישים, אבל את תוצאותיו קצת קשה לנו לפספס.


למי דיאטת הפודמאפ מיועדת?

בעיקרון, הדיאטה נועדה לסובלים ממעי רגיש, אך התגלתה כמתאימה גם לסובלים ממחלות מעי דלקתיות כמו קרוהן וקוליטיס כיבית. הדיאטה הוכחה במחקרים קליניים מבוקרים כמשפרת את מצב התסמינים (בייחוד גזים) באופן מובהק. ניתן לקרוא כמה מהמחקרים הבאים: מחקר ראשון, מחקר שני ומחקר שלישי.

המסקנות בשלושת המחקרים הללו הוכחו כי דיאטת הפודמאפ הקלה על הסימפטומים והיא מהווה כיום גישה טיפולית ריאלית ויעילה לשיפור תסמיני המעי בסובלים ממעי רגיז, קרוהן וקוליטיס.


איך עובדת דיאטת ה-FODMAP?

דיאטת הפודמאפ עובדת בשיטה של אלימינציה. בתחילת הדיאטה מוציאים מהתפריט את המזונות החשודים בגרימת התסמינים. לאחר תקופה מסויימת, אשר נקבעת על ידי איש מקצוע, מתחילים להחזיר את המזונות בהדרגה, תוך בדיקה איזה מזון משפיע באופן רע ואיזה מזון אינו משפיע. אי הופעה של תסמינים לאחר הוספת המזון, פירושה כי המזון אינו בעייתי וניתן לצרף אותו לתפריט, אך אם ישנם תסמינים במשך תקופת הניסיון – הרי שהמזון בעייתי וכדאי לא לצרוך אותו כלל.


מהם המזונות בדיאטת הפודמאפ?

דוגמאות קבוצות המזונות שאינם מומלצים לצריכה מול המזונות המומלצים:


מוצרי חלב:

מותר: חלב דל לקטוז,  גבינות קשות

אסור: חלב פרה, גבינות רכות, חלב סויה , יוגורט, שמנת, חמאה, שוקולד, גלִידה


בשר, עוף, דגים וביצים

מותר: הכל

אסור: ללא רוטב עתיר סוכר ופרוקטוז

תחליפי חלב ובשר

מותר: חלב שקדים, חלב אורז, חמאת אגוזים/בוטנים

אסור: חלב קוקוס/סויה


דגנים

מותר: לחם או פסטה מכוסמין, אורז, קינואה, לחם נטול גלוטן, דגני בוקר (מתירס או קינואה)

אסור: חיטה לסוגיה, שיפון, שעורה, דגני ארוחת בוקר, ביסקוויטים, חטיפים


פירות

מותר: בננה, אוכמניות, ענבים, אשכולית, קיווי, לימון, פרי הדר, פסיפלורה, אננס

אסור: אבוקדו, תפוח, אפרסק, תמרים, שימורי פירות, דובדבנים, פירות יבשים, תאנים, גויאבה, ליצ'י, מנגו, נקטרינה, אגס, פאפאיה, משמש, שזיפים, אבטיח.


ירקות

מותר: מלפפון, עגבניה, גזר, חצילים, תירס, סלרי, פלפל, חסה, דלעת, עלים ירוקים, תפוחי אדמה, קישואים, בוק-צ'וי

אסור: ארטישוק, אספרגוס, ברוקולי, כרוב, כרובית, שומר, עדשים ירוקים, פטריות, אפונה.


שתיה

מותר: קפה, תה, מיצי ירקות ופירות שמותרים

אסור: אלכוהול, מיצי ירקות ופירות שאסורים


ממתיקים

מותר: שוקולד מריר, סירופ מייפל, סוכר

אסור: סירופ תירס, אגבה, דבש, ריבות

אגוזים וזרעים

מותר: שקדים, אגוזי מלך, מקדמיה, בוטנים, זרעי דלעת

אסור: קשיו, פיסטוק


נכון, הדיאטה נשמעת לא קלה עקב כל המאכלים שאנחנו צריכים להוריד מהתפריט, אבל אל תשכחו שחלק מהמזונות האלה אולי לא מזיקים לכם וכן יחזרו לתפריט. ואם לא, כנראה שיש סיבה, ותרגישו הרבה יותר טוב בלעדיהם.

בדיאטה הזו, כמו בשינויים תזונתיים אחרים, חשוב להקשיב לבטן שלנו, ודרכה ללמוד מה טוב לנו ומה פחות. ההקשבה הזאת היא בהחלט צעד ראשון לחיים בריאים יותר.


מה עושים כשהחלב והבטן לא מסתדרים? הקליקו כאן






bottom of page