top of page
חיפוש

האם קיימת אלטרנטיבה טבעית לאנטיביוטיקה?

אם אובחנתם עם סיבו (שגשוג יתר של חיידקים במעי הדק), הליקובקטור פילורי או כל זיהום חיידקי אחר במערכת העיכול ואתם לא בעניין של לקחת אנטיביוטיקה, יש לי חדשות טובות עבורכם: צמחים וחומרים טבעיים אנטי-בקטריאליים יכולים לעבוד באותה המידה כמו טיפול אנטיביוטי (וזה לא אני אמרתי אלא מבוסס מחקרית!) ישנם חומרים טבעיים מסויימים בעלי השפעה משמעותית מאד על מאזן חיידקי המעי שלנו.

הנה כמה מהחומרים האלו:

ברברין:

ברברין הוא רכיב צהוב שמופק מצמחים שונים בינהם: חותם הזהם, קופטיס, ענבי אורגון וברבריס. לברברין הסטוריה רבת שנים ברפואה הסינית והאיורוודית העתיקה, שם השתמשו בצמחים המכילים חומר זה כטיפול בזיהומים שונים של מערכת העיכול. הברברין קיבל תשומת לב מחקרית רבה הודות ליתרונות הבריאותיים הפוטנציאליים שלו גם מחוץ למערכת העיכול כמו היכולת שלו לאזן רמות סוכר וכולסטרול בדם ואף לסייע כחלק מטיפול באלצהיימר וסרטן . הודות לתכונות הנוגדות דלקת שלו, נמצא הברברין כבעל פוטנציאל לטיפול בדלקות שונות, בדגש על דלקות של מערכת העיכול. הברברין יכול לתרום לבריאות של מערכת העיכול בכך שהוא מעודד שגשוג של חיידקים ידידותיים ויעיל מאד כטיפול בטווח רחב של חיידקים מזיקים, כמו למשל חיידקי סיבו במעי הדק והליקובקטור פילורי, חיידק שעלול לגרום לכיב בקיבה.

אליצין

אליצין הוא חומר פעיל שמופק משום. השום היה בשימוש נרחב ברפואה המסורתית העתיקה במשך אלפי שנים, הודות לסגולות הריפוי ולתכונות האנטיביוטיות העצמתיות של האליצין. האליצין נחקר רבות בשל תכונותיו האנטיבקטריאליות, אנטי פטרייתיות, אנטי ויראליות ומחזקות חיסון העוצמתיות. נראה שאליצין יעיל מאד בטיפול בסיבו, בכך שהוא מסייע לפרק מושבות של חיידקים ולמנוע הווצרות עמידות שלהם לאנטיביוטיקה. כמו כן הוא מעולה כחלק מטיפול בקנדידה סיסטמית, פרזיטים וטפילי מעיים.

פוליפנולים

פוליפנולים הן תרכובות טבעיות שנמצאות בצמחים כמו ובמזונות שונים כמו פירות, ירקות ותבלינים. ישנם מעל ל 8000 סוגים של פוליפנולים והם עשירים בנוגדי חמצון ובחומרים שמסייעים לגוף להתמודד עם מחלות ודלקות. 5-10% מהפוליפנולים נספגים במעי הדק שלנו, השאר עושים את דרכם למעי הגס, שם הם מתפרקים על ידי החיידקים למטבוליטים בעלי השפעות פיזיולוגיות חשובות. אחד היתרונות הבולטים של הפוליפנולים הוא ההשפעה המיטיבה שלהם על חיידקי המעיים ועל היכולת שלהם לשקם מעי שנפגע כתוצאה מדלקת או זיהום. מחקרים של השנים האחרונות מגלים, שהקשר בין הפוליפנולים לחיידקי המעי הוא דו כיווני: כלומר הפוליפנולים משנים את הרכב החיידקים, והחיידקים אחראיים על חילוף החומרים והפירוק של הפוליפנולים למטבוליטים הביו-אקטיביים שלהם.

שמנים נדיפים

שמנים נדיפים נמצאים בצמחים בכמות מאד קטנה (פחות מ1%), אולם הם מספיק חזקים בכדי להיות בעלי השפעה רפואית. הם נספגים אל מחזור הדם ומשם משפיעים על כל הגוף. בצורתם הטהורה משמשים השמנים הנדיפים כחומרי טעם וריח (כמו למשך לימון, שום וכו') ולמטרות ריפוי (אקלופטוס, מנטה וכו'). השמנים הנדיפים הם בעלי פעילות מחטאת ונוגדת זיהום חזקה, והם מצויינים גם להקלה על כאבים, עוויתות והתכווצויות בבטן. הרכיבים האנטי-מיקרוביאליים שנמצאים בשמנים מצליחים להשמיד חיידקים מזיקים על ידי שבירת קרום התא שלהם. השמנים האנטי בקטריאליים המובילים הם שמן אורגנו, שמן ציפורן, שמן מנטה ושמן טימין ומתאימים לטיפול בטווח רחב של חיידיקים, זיהומים ופטריות במערכת העיכול.

זכרו, במידה ואתם בוחרים בטיפול טבעי, ממליצה לא לעשות את זה לבד, אלא לעבוד אך ורק עם נטורופת והרבליסט קליני מוסמך שיתאים לכם את הטיפול שהכי נכון ומדוייק עבורכם.

הנה כמה מוצרים מעולים שאני אישית מאד אוהבת, מאתר IHERB :

(שימו לב, הכתוב הוא בגדר המלצה כללית בלבד, ואיננו תחליף לייעוץ רפואי).



טיפול טבעי בסיבו
טיפול טבעי בסיבו

מקורות:

1. Yin J, Xing H, Ye J. Efficacy of berberine in patients with type 2 diabetes mellitus. Metabolism [Internet]. 2008 May [cited 2022 Jun 27];57(5):712–7.

2. Lan J, Zhao Y, Dong F, Yan Z, Zheng W, Fan J, et al. Meta-analysis of the effect and safety of berberine in the treatment of type 2 diabetes mellitus, hyperlipemia and hypertension. Journal of Ethnopharmacology [Internet]. 2015 Feb [cited 2022 Jun 27];161:69–81.

3. Chen C, Yu Z, Li Y, Fichna J, Storr M. Effects of Berberine in the Gastrointestinal Tract — A Review of Actions and Therapeutic Implications. The American Journal of Chinese Medicine [Internet]. 2014 Jan [cited 2022 Jun 27];42(05):1053–70.

4. Ben Arfa A, Combes S, Preziosi-Belloy L, Gontard N, Chalier P. Antimicrobial activity of carvacrol related to its chemical structure. Lett Appl Microbiol. 2006 Aug;43(2):149-54

5. Si W, Gong J, Tsao R, Zhou T, Yu H, Poppe C, Johnson R, Du Z. Antimicrobial activity of essential oils and structurally related synthetic food additives towards selected pathogenic and beneficial gut bacteria. J Appl Microbiol. 2006 Feb;100(2):296-305

6. Reiter J, Levina N, van der Linden M, Gruhlke M, Martin C, Slusarenko AJ. Diallylthiosulfinate (Allicin), a Volatile Antimicrobial from Garlic (Allium sativum), Kills Human Lung Pathogenic Bacteria, Including MDR Strains, as a Vapor. Molecules. 2017 Oct 12;22(10):1711.

7. Ankri S, Mirelman D. Antimicrobial properties of allicin from garlic. Microbes Infect. 1999 Feb;1(2):125-9.

8. Chedid V, Dhalla S, Clarke JO, Roland BC, Dunbar KB, Koh J, Justino E, Tomakin E, Mullin GE. Herbal therapy is equivalent to rifaximin for the treatment of small intestinal bacterial overgrowth. Glob Adv Health Med. 2014 May;3(3):16-24


bottom of page