top of page
חיפוש

השפעת הקפה על דלקת מעיים + תחליפים

צמחים שונים, בתרבויות שונות, שימשו מזה אלפי שנים להכנת משקאות הממריצים את פעילות מערכת העצבים המרכזית. קפה למשל היה נהוג כתרופה טיפולית במינון נמוך להפגת עייפות ולחידוד הריכוז והמחשבה. עד שיום אחד התרופה הפכה להרגל חברתי, לסוג של בידור ולצורה של נחמה.

מעצם היותו תרופה טבעית בעלת התכולה הגבוהה של נוגדי חמצון , לקפה תכונות רפואיות רבות. מחקרים מראים כי הוא יכול להפחית את הסיכון למחלת פרקינסון, מחלות כבד, סוכרת מסוג 2 וסרטן מסוים, כולל סרטן המעי הגס (שהסיכון שלו גבוה יותר בקרב אנשים עם מחלות מעי דלקתיות (IBD).

במצב של מחלת מעי דלקתית קפה היא לא הבחירה הטובה ביותר לשתות.


ההשפעות השליליות של קפה על מחלות מעי דלקתיות:

גירוי המעיים ההשפעות המגרה של קפה עשויות שלא להיות רצויות עבור אנשים עם קרוהן או קוליטיס העשויים לסבול מתסמינים שכיחים כמו שלשול כל יום. מחקרים מראים כי קפה מקדם את שחרור ההורמון הגסטרין, המגביר את הפעילות המוטורית של המעי הגס. כמו כן נמצא קשר ישיר בין צריכת קפאין להיווצרות ריפלוקס (החזר וושטי). מחקר 1

נדודי שינה שינה לקויה ועייפות הן תלונות שכיחות בקרב אנשים עם מחלות מעיים השפעתו המגרה של קפה, משפיעה גם על שלפוחית השתן ויכולה לגרום להשתנה מוגברת, מה שעלול להפריע עוד יותר לשינה שבזמן מחלה כרונית כל כך זקוקים לה. מחקר מ 2013 מצא כי חסך בשינה יכול להחמיר את הדלקת בקרב חולי IBD ויש לו השפעות שליליות גם על תפקוד החיסון. מחקר 2

הגברת תחושת חרדה, אי שקט ומתח אנחנו זקוקים לקפה כדי לעמוד בקצב החיים המודרניים, אך הוא עצמו מסייע לנו ליצירת האנרגיה העצבנית הנלווית לקצב הזה. למעשה הקפה מאיץ יצירת אדרנלין שמטלטל את מערכת העצבים המרכזית. הטווח הקצר זה מעורר ומתניע אותנו. בטווח הארוך, הגירוי הממושך והבלתי טבעי של העצבים מוביל לרמות מתח שמזיקות לעמידותה של המערכת החיסונית. אם אתם יודעים שמתח הוא הגורם להתלקחות הדלקת או המעי רגיז שלכם, קחו את זה בחשבון. מחקר 3

סיבה נוספת היא שקפה עלול לגרום בספיגתם של מינרלים חיוניים כמו ברזל, מגנזיום ואבץ וויטמינים מקבוצת B.

כמו שכבר הבנתם, כבודו של הקפה במקומו מונח, אך לא בדלקת במערכת העיכול .

למרות הבעייתיות של הקפה בהפרעות עיכול, עדיין לאנשים רבים לא פשוט לוותר על משקה הקסם שאליו הם כל כך רגילים. שימו לב לזה- על פי מחקר שפורסם ב 2015 שתייני קפה עם מחלות מעי דלקתיות כמו קרוהן או קוליטיס כיבית ימשיכו להתענג על קפה למרות שהם יודעים שזה עשוי להוביל לעלייה בתסמינים שלהם! מחקר 4

מעניין לשאול, למה כל כך קשה לעבור את היום ללא זריקת אדרנלין? רבים מדברים על הארומה והטעם המשגעים של הקפה שפשוט עושים להם את זה, והם צודקים. אולם אם המצב מגיע לשתייה של 3 כוסות קפה ליום ומעלה, מדובר כבר בהתמכרות.

איך להפחית שתיית קפה?

נסו לחשוב ולדמיין איך יראו החיים שלכם ללא קפה בכלל, כיצד הפסקת הקפה תשפיע על מי שאתם? ייתכן ותעשו בחירות תזונתיות מושכלות יותר? ייתכן שתלכו לישון שעה אחת קודם ותהנו משנת לילה ארוכה יותר? יש מצב שהחיים שלכם יראו טוב יותר?

הגמילה מקפה היא לא פשוטה וצריכה להיעשות באיטיות. אם אתם שתייני קפה כבדים, ממליצה לכם להתחיל לדלל את הקפה הרגיל שלכם עם מים ולצמצם בהדרגה את כמות הכוסות ליום, תוך הגברת שתיית מים וחליטות צמחים. כדי שהגמילה שלכם תיעשה באופן קליל ובריא, הכנתי לכם רשימה של אלטרנטיבות שיכולות להוות תחליף נפלא לקפה. התחילו מהחלפת כוס אחת של הקפה שלכם באחד מהשקאות שברשימה:


תה שחור

תה שחור עשוי מעלים יבשים של צמח התה, ה Camellia sinensis. עלי התה השחור עוברים חמצון ותסיסה ממושכת לפני הייבוש, מה שמעניק לו את טעמו החזק. התה השחור מכיל פחות קפאין מקפה ( כ 50 מ"ג קפאין לכוס, לעומת 100-200 מ"ג שמכיל הקפה), אך הוא עדיין ממריץ ומעורר מאד. כמות הקפאין תלויה בזמן חליטת התה ובאיכותו.


צ'אי

משקה של תה שחור עם תבלינים. התבלינים שלרוב משתמשים להכנת הצ'אי הם: ציפורן, הל, ג'ינג'ר, קינמון ופלפל שחור. אילו תבלינים מחממים, ממריצים ומשפרים תהליכי עיכול וספיגה. מלבד היתרונות הבריאותיים שלו, לצ'אי ארומה משגעת וטעם מנחם.

אופן הכנה: מרסקים 4 4-5 זריע הל, ציפורן ו-2 גרגרי פלפל שחור. מרתיחים בסיר 2 כוסות מים, מוסיפים: פרוסת ג'ינג'ר טרי, מקל קינמון והתבלינים הכתושים. מביאים לרתיחה ומורידים מהאש. מוסיפים תיון של תה שחור וחולטים 5-10 דקות. לקבלת משקה צ'אי לאטה פשוט להוסיף חצי כוס חלב או תחליף לחלב.


תה ירוק

התה הירוק Camellia sinensis, המשקה הפופולרי ביפן. יש לו טעם שמזכיר קצת דשא או אדמה והוא בעל תכונות נוגדות חמצון עוצמתיות. מחקרים מצאו שהוא אנטי סרטני ומפחית את רמת הכולסטרול ומוריד לחץ דם. מה שמבדיל את התה הירוק מהתה השחור הוא תהליך העיבוד שלו. עלי התה הירוק עוברים אידוי, בניגוד לעלי התה השחור שעובר התססה. תהליך האידוי מחזק את התכונות הרפואיות של התה. תה ירוק מכיל כ 30 מ"ג קפאין לכוס.


תה לבן

מקורו של התה הלבן הוא באותו הצמח כמו התה הירוק והתה השחור, אך ההבדל הוא בעלים. עלי התה הלבן נקטפים מוקדם יותר כשהם צעירים יותר וכשהניצנים מכוסים בשערות לבנות (מכאן שמו). תה לבן עובר תהליכי עיבוד מינימליים ולכן הוא בעל ערכים בריאותיים ונוגדי חמצון גבוהים יותר מכל סוגי התה. יש לו טעם קליל ועדין וכמות הקפאין בו קטנה מאד- רק 15 מ"ג לכוס.


אבקת מאצ'ה

מאצ'ה הוא אבקה טחונה של עלי תה ירוק מיובשים. נמכרת בחנויות טבע. המאצ'ה מרוכזת יותר בנוגדי חמצון (מסוג EGCG) מאשר חליטה של תה ירוק, משום צורכים את העלה כולו.

משום שמדובר בעלה השלם, אחוז הקפאין באבקת מאצ'ה הוא יחסית גבוה ויכול לנוע בין 50-250 מ"ג, אך הקפאין עדין יותר ונספג בתורה איטית יותר מאשר מקפה.

אופן ההכנה: לערבב 1-2 כפיות מהאבקה במים חמים (לא רותחים כ 70 מעלות צלסיוס). לערבב עד שהאבקה נמסה כולה. אפשר להוסיף גם חלב שקדים או סויה לקבל תה מאצ'ה לאטה.


משקה צ'יקורי

משקה שעשוי משורש עולש קלוי וטחון. טעמו דומה מאד לקפה, אך ללא קפאין. המשקה עשיר באינולין- סיב מסיס המשמש כפרה ביוטיקה- מצע לגידול חיידקים ידידותיים במעי (בעיקר לקטובצילוס וביפידובקטריה), וכך תורם לתהליך עיכול תקין. בנוסף הוא מעורר את כיס המרה להפריש מלחי מרה ולהקל על עיכול שומנים. את המשקה ניתן למצוא בסופרים ובחנויות טבע, ומשתמשים בו כמו קפה נמס, 1-2 כפיות לכוס מים. חשוב לזכור שאינולין אמנם מעולה למערכת העיכול, במצבים מסויימים הוא עלול לגרום לנפיחות וגזים.


קקאו

הקקאו עשיר בפוליפנולים, חומרים נוגדי חמצון ונוגדי דלקת עוצמתיים. עיבוד וחימום הקקאו פוגע בתכונות המועילות של אותם נוגדי חמצון, לכן אם אתם הולכים על האופציה הזאת, תדאגו לקנות אבקת קקאו נא, שלא עבר עיבוד. הקקאו אנטי דכאוני, מגביר זירמת דם למוח ומעלה את הריכוז והתפקוד הקוגניטיבי. להכנת משקה קקאו, ערבבו 1-2 כפיות אבקת קקאו נא עם חלב או תחליף חלב חם (אך לא רותח), המתיקו לטעמכם במידת הצורך.


חלב מוזהב

משקה העשוי מתבלינים כמו כורכום, ג'ינג'ר, קינמון ופלפל שחור או הל. ניתן להעשיר אותו עם דבש ווניל. מלבד הענקת צבע כתום יפיהפה למשקה, הכורכום עשיר בתכונות נוגדות דלקת, והפלפל השחור משפר את ספיגתו בגוף.


אבקת מאקה

שורש של צמח המאקה מגיע מדרום אמריקה, שם הוא מצליח לשרוד בתנאי אקלים קיצוניים ביותר. המאקה נחשבת ל"סופר פוד" (מזון על), בעל רכיבי תזונה יחודיים ונדירים הוא משפר מצב רוח, מחזק, ממריץ ומעלה רמות אנרגיה. יש לו טעם אגוזי מתקתק, אופן השימוש בו הוא על ידי ערבוב האבקה בכוס מים פושרים. ניתן להוסיף את האבקה גם לשייק, מיץ, יוגורט או דייסה. את אבקת המאקה, כמו מזונות על אחרים, ניתן למצוא בחנויות טבע.

* יש להמנע משימוש ביתר פעילות של בלוטת התריס.


שורה תחתונה

בעוד שלקפה יש את התועלות שלו, הוא לא בהרכח טוב להפרעות במערכת העיכול וכמובן שלא לדלקות מעיים.

אך החדשות הטובות הן שישנן אפשרויות אחרות, רבות אפילו מספקות יתרונות שקפה לא יכול, כמו עשבי תיבול ותבלינים עשירים בנוגדי חמצון ופרוביוטיקה. שווה לנסות.


רוצים לקרוא עוד על הטיפול הטבעי בקוליטיס וקרוהן? הקליקו כאן










bottom of page