top of page
חיפוש

הקשר בין חיידקי המעיים להפרעות עצביות

השפעת חיידקי המעיים על מערכת העצבים

הידעתם שכאשר תינוקות גדלים ברחם אמם, המעי והמוח שלהם נוצרים מאותה רקמה עוברית? כך ששני האיברים האלו למעשה קשורים קשר בל יינתק לשארית חיינו, דרך מה שמכונה ציר המעי-מוח. זה מסביר את העובדה שנוירוטרנסמיטורים (מוליכים עצביים) רבים, שאלו הכימיקלים שמתווכים את הפונקציונליות של המוח מרגע לרגע. סרטונין, דופמין וגאבא למשל, הם מוליכים עצביים שנוצרים במעיים. מחקרים עדכניים מצאו שמיני חיידקים שונים יכולים ליצור אינטראקציה עם תאי המעי, ולמעשה לעודד ייצור של מוליכים עצביים במעיים, כלומר החיידקים שלנו עוזרים לייצר כימיקלים שמשפיעים על אופן פעולת המוח בכל רגע נתון.

אחד הכימיקלים האלו הוא חומר שנקרא בוטיראט. בוטיראט זוהי חומצה שיש לה את היכולת להשפיע על הדלקתיות במוח, על ידי שינוי המוליכים העצביים, ולהפחית תופעות עצביות ונפשיות כמו חרדות, מיגרנות, דכאון וערפול מוחי.

יחד עם זאת, עלול להתרחש גם מצב הפוך, כאשר יש שגשוג יתר של חיידקים מזיקים, למשל משפחת הפרוטאובקטריות- E. coli או Klebsiella, מתקיים מצב הפוך. החיידקים המזיקים משחררים רעלנים שגורמים לדלקתיות במערכת העצבים ולירידה ברמות הסרטונין, וזה למעשה מוביל לאותן ההפרעות הנוירולוגיות שציינתי מקודם. אז הבנתם כבר, שלמערכת האקולוגית של המעי שלנו יש השפעה דרמטית על מה שקורה בנוירוכימיה שלנו.

מנגנון נוסף שדרכו המיקרוביום (אוכלוסיית חיידקי המעיים) משפיע על המערכת העצבית הוא דרך ייצור ויטמיני B, שאלו ויטמינים קריטיים לצורך שמירה על התפקוד התקין של מערכת העצבים שלנו. ויטמיני B1, B2, B3, B5, B6 וחומצה פולית מיוצרים בכמויות משמעותיות על ידי חיידקי המעיים שלנו. כלומר אם אין מספיק חיידקים טובים, אין מספיק ויטמיני B, וזה עלול לפגוע בתפקוד מערכת העצבים.


איזון חיידקי המעיים הוא קריטי בטיפול בהפרעות עצביות

מעניין לגלות, שכל הבעיות העצביות/מוחיות כמו ערפול מוחי, דמנציה, בעיות זכרון, חרדה, דכאון ואפילו פרקינסון ואלצהיימר מקושרות למעי דליף ולייצור מוגבר של רעלנים מסוג LPS (ליפופוליסכרידים) על ידי החיידקים המזיקים. מה אנחנו מסיקים מכך? שהטיפול האמיתי בהפרעות עצביות מוכרח להתבצע דרך איזון חיידקי המעיים ושיקום מעמיק של מערכת העיכול.

עכשיו אתם מבינים למה אנשים שמתמודדים שנים עם חרדה ו/או דכאון, הפרעות שינה, מצבי רוח, ערפול מוחי וכו' אינם מצליחים באמת לפתור את הבעיות האלו עם תרופות פסיכיאטריות. הרי תרופות נועדו לטשטש את התסמינים, לדכא את התגובה העצבית. הפרעות עצביות הן רק קצה הקרחון, שורש הבעיה הוא הרבה יותר עמוק!

מה שמתסכל בכל העניין זה, שאף רופא פסיכיאטרי או נוירולוג ברוב המקרים לא ימליץ למטופלים שלו לעשות לעשות שינוי תזונתי בליווי מקצועי, לנסות לזהות מזונות שהם רגישים אליהם, שלא לדבר על לקחת חומרים פרוביוטיים או צמחי מרפא (גסטרו הרי נחשבת לנישה נפרדת לגמריי מנוירולוגיה, וחבל).


הטיפול הטבעי בהפרעות עצביות

חייבת לשתף אתכם, שאחד הדברים היותר מספקים במקצוע שלי, זה לראות אנשים יורדים מתרופות פסיכיאטריות (ולא רק). פתאום אחרי שנים של דכאון, חרדה וחוסר מצב רוח הם מרגישים חופשיים! הם חושבים בבהירות, הם יכולים להתמודד עם לחץ בצורה בריאה ומאוזנת, הם ישנים לילה שלם! היש דבר מספק יותר מזה?

כמובן שהירידה מתרופה היא הדרגתית ובשיתוף פעולה עם הרופא. זה תהליך לא קל ולא קורה מהיום למחר. טיפול טבעי בהפרעות עצביות מצריך התגייסות לתהליך, התמדה ושינוי מעמיק באורח החיים ובתזונה. שיקום מערכת העיכול מתבצע באמצעות תזונה וצמחי מרפא תומכי עיכול. הטיפול משלב גם תמיכה עצבית עם צמחים "אדפטוגניים" (משפרי התמודדות עם סטרס) כמו ג'ינסנג, אשווגנדה, פרע מחורר ורודיולה, שמאזנים ומווסתים את הפעילות של המערכת העצבית והאנדוקרינית, מרוממים את המצב רוח ומסייעים להקלה על חרדה ודכאון. ישנם גם תוספי תזונה רבים שלעיתים משתלבים בטיפול בהתאם לצורך, כמו חומצות אמינו, ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון.





bottom of page