top of page
חיפוש

חוסר איזון במיקרוביום ומחלות כרוניות


תפקיד המיקרוביום

אנחנו לא באמת יכולים לדבר על מערכת העיכול והפונקציונליות שלה מבלי להזכיר את המיקרוביום (אוכלוסיית החיידקים במערכת העיכול).

המיקרוביום משחק תפקיד משמעותי בכל היבט של מערכת העיכול, החל מהפה, ועד לפי הטבעת. הוא משפיע על שחרור נוגדנים ברוק כדוגמת ה- IgA. הוא מסייע לייצור חומצה הידרוכלורית בקיבה, שהיא מרכיב חשוב מאוד בתהליך העיכול.

בהמשך כשהמזון נע למטה לתוך המעי הדק שלנו, גם ההפרשות של מיצי המרה ואנזימי לבלב, שעוזרים לנו לפרק ולהטמיע את אבות המזון, מנוהלים על ידי חיידקי המעיים שלנו.

אחד החלקים הכי חשובים בתהליך העיכול הוא ללא ספק כאשר המזון עובר בתוך המעי הגס. במעי הגס השאריות שנשארו מהמזון עוברות התססה על ידי טריליונים של חיידקים שיושבים שם. באמצעות ההתססה הזו מייצרים החיידקים יותר ממחצית מהתרכובות המולקולריות שחיוניות עבור הגוף שלנו. אם נציץ בתוך הדם שלנו, בערך 50% מכל המולקולות שזורמות שם נוצרות על ידי חיידקי המעיים מפירוק המזון שאנו אוכלים.

אלה לא תרכובות שאנחנו יכולים לייצר בעצמנו, או להפיק ישירות מהמזון. הן נוצרות אך ורק על ידי החיידקים הנכונים במערכת העיכול שלנו.

כמו שכבר הבנתם, התהליכים האלו הם זה חלק חיוני מהחיים שלנו.


שיבוש המיקרוביום- דיסביוזיס

קיימים מצבים בהם המערכת האקולוגית הזו משתבשת ומביאה לחוסר איזון של חיידקי המעיים, מצב המכונה- דיסביוזה, או דיסביוזיס. בניגוד למיקרוביום בריא, במיקרוביום לא בריא (דיסביוטי) יש מחסור בחיידקים מועילים מרכזיים ומנגד, יש בו שגשוג יתר של חיידקים מסוימים שאינם רצויים ואף מזיקים ומעודדי דלקת. זה גורם לשיבוש של פונקציות מאד בסיסיות בגוף, החל מהפרעות במערכת עיכול עצמה כמו גזים, נפיחות בטנית, יציאות לא סדירות, התכווצויות וכאבי בטן. כל אלה הם סימנים מוקדמים של פגיעה במיקרוביום ובתפקוד מערכת העיכול שלנו. משם, זה ממשיך הלאה ובהדרגה מתחיל להשפיע גם על שאר הגוף שלנו.

ככל שהדיזביוזיס חמור יותר, כך גדל הסיכוי לפתח בעיה בריאותית או מחלה כרונית. למשל, כאשר יש לנו מחסור בחיידקים חיוניים כמו ביפידובקטריה ולקטובצילוס, ייתכן שיש לנו צמיחה של חיידקים פתוגנים אחרים כמו Klebsiella Pneumoniae, Proteus mirabilis. אורגניזמים מהסוג הזה הם למעשה בעיה עבור הגוף שלנו, כי הם מעוררים בעיות אחרות מחוץ למערכת העיכול!

קלבסיילה (Klebsiella) למשל עשויה לעורר התלקחות של דלקת חוליות-ספונדיליטיס, שזאת מחלה אוטואימוניות. חיידק הפרוטאוס (Proteus) עשוי לעורר דלקת מפרקים שגרונית.

ככל שהחיידקים הללו ממלאים את מקומם של החיידקים הטובים, זה יכול לגרום לדלקת פעילה ואף להוביל להתפרצות של מחלה אוטואימונית. אגב, גם מחלות מעי דלקתיות כמו קרוהן וקוליטיס כיבית הן תוצאה ישירה של דיסביוזיס!


השפעת הדיסביוזיס על הגוף

דיסביוזיס במעי יכול לגרום לבעיות בריאותיות רבות מחוץ למערכת העיכול, כמו למשל מיגרנה, בעיות עור (אקזמה, פסוריאזיס וכו'), מחלת כליות, כבד שומני, מצבים אוטואימונים כמו לופוס, סוכרת מסוג 1, דלקת מפרקים שגרונית, פרקינסון או טרשת נפוצה. כמעט כל מחלה קשורה לסוג של דיסביוזיס, אפילו עודף משקל והשמנת יתר.

כשאנשים באים אליי עם מצב אוטואימוני, חוסר איזון הורמונלי או דלקת כלשהי, ברוב הפעמים כשאני צוללת לעומק של הסימפטומים שלהם, אני מגלה שלמעשה יש להם גם הרבה בעיות בבטן ושהסיבה האמיתית לתלונה העיקרית שלהם ברוב הפעמים, היא תפקוד לקוי של מערכת העיכול ודיסביוזיס.


איך נדע האם המיקרוביום שלנו בריא?

רבים שאולים אותי, מהם התסמינים לחוסר איזון של המיקרוביום? זו באמת שאלה שקשה לענות עליה, מכיוון שכשיש לנו חוסר איזון של חיידקים, המעי שלנו שולח אותות סכנה לכל מני אזורים בגוף שגורמים לעלייה בדלקתיות, והדלקתית הזו יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון מאד רחב של תסמינים כמו למשל עייפות כרונית, ערפול מוחי, כאבי פרקים, כאבי שרירים, דלקות בדרכי השתן, חוסר איזון בבלוטת התריס, פריחות עוריות, יתר לחץ דם ועוד. הכל תלוי כמובן בנקודת התורפה של כל אדם ואדם.

מיקרוביום דיסביוטי יכול לחקות כל כך הרבה מצבים בריאותיים ותסמינים שונים, עד שקשה להצביע על רשימה של תסמינים ספציפיים למצב הזה. כל מחלה יכולה להיות קשורה למיקרוביום לא מאוזן!

אחת הבעיות המרכזיות היום היא שאנשים רבים חושבים שיש להם בעיה בבטן רק אם יש להם נפיחות, גזים, עצירות, ריפלוקס או תסמין עיכולי אחר.

אבל המציאות היא אחרת!

תחשבו רגע, כמה אנשים נאבקים עם אקנה או עודף משקל אויתר לחץ דם, או חרדות. מצבים שיכולים לפגוע קשות באיכות החיים! אז אם בעבר חשבו שאין שום קשר בינם לבין מערכת העיכול, הטענה המדעית הרווחת כיום הפוכה לגמרי- כל אחת ואחת מההפרעות הבריאתיות האלו מעידה על הפרעה כלשהי בתפקוד המעיים, ונשלטת על ידי החיידקים שמאכלסים אותם.

אז האנשים האלו באים לרופא ומקבלים טיפול סימפטומטי, שאין שום קשר בינו לבין איזון המיקרוביום שלהם (אפילו להיפך, תרופות רבות פוגעות בו!), והם ממשיכים לחיות בסבל ובאיכות חיים ירודה מבלי לקבל טיפול הולם לבעייתם האמיתית.

מצבים כרוניים אלו הם רק חלק מאותם אותות הסכנה שהזכרתי מקודם, ואם לא מטפלים בהם לעומק, הם יכולים להתפתח למצבים חמורים יותר, ואף מסכני חיים.

הדלקת שגורמת לחרדה היא בדיוק אותו סוג של דלקת שיוצרת אלצהיימר. הדלקת שגורמת לאקנה וגורמת לאקזמה היא אותו סוג של דלקת שיכולה לגרום למצבים אוטואימוניים חמורים הרבה יותר, כמו דלקת מפרקים פסוריאטית, למשל.


למה אני מספרת לכם את כל זה?

מכיוון שאיזון חיידקי המעיים, כלומר טיפול בדיסביוזיס, זה בדיוק מה שאני עושה יום-יום עם מטופלים ש... נמאס להם! נמאס להם לטפל רק בסימפטומים שלהם. נמאס להם לקחת תרופות כרוניות שנים על גבי שנים. נמאס להם לרוץ מרופא לרופא ומבדיקה לבדיקה ונמאס להם לפחד מהאוכל.


אז אם גם לכם נמאס, מזמינה אתכם לתהליך מעמיק וממוקד של ריפוי ואיזון מערכת העיכול והגוף בכלל.




bottom of page