top of page
חיפוש

השפעת ההורמונים על מערכת העיכול

קרה לך פעם שכל הזמן רצית לאכול? הרגשת עצבנית או סתם חסרת אנרגיה?

כנראה שההורמונים שלך אחראיים על זה!


ההורמונים העיקריים בגוף האישה: אסטרוגן ופרוגסטרון

הורמונים הם חומרים שהגוף מייצר באופן טבעי כדי לווסת פעילות של תאים ואיברים שונים. רמות ההורמונים השונים עולות ויורדות במשך היום, לאורך החודש ובשלבים מסוימים בחיים, כמו הריון או גיל המעבר. בנוסף, גם תרופות, תזונה לקויה, לחץ או בעיות בריאותיות שונות יכולים לשבש את האיזון ההורמונלי. ההורמונים העיקריים בגוף האישה הם אסטרוגן ופרוגסטרון. הידעתם שלהורמונים האלו יש השפעה בלתי ניתנת לביטול על מערכת העיכול הנשית?

כאשר יש חוסר איזון באחד מההורמונים האלו, נשים רבות עלולות לסבול משלשולים, בחילות, חוסר או עודף תאבון, תחושת נפיחות וכאבי בטן.

מה תפקידם של האסטרוגן והפרוגסטרון ומה השפעתם על מערכת העיכול? בואו נראה.


השפעת ההורמונים על מערכת העיכול הנשית

מערכת העיכול מהווה את "שער הכניסה" של המזון לגופנו, ויש לה קשר ישיר למערכת ההורמונלית שלנו. ההורמונים השונים בגופנו, הם אלו שמכתיבים לה את כמות המזון הרצויה, תזמון הארוחות, תחושות של רעב ושובע ואת קצב חילוף החומרים.

על מנת לבצע תפקידים אילו, משתמשת מערכת העיכול במסלולים עצביים ואנדוקריניים על מנת לתקשר עם מרכזים שונים במח ובגזע המח.

תכונות אלו מאפשרות למערכת העיכול להשפיע באופן ישיר על המשקל, ומקנות לה תפקיד מרכזי בשליטה על מאזן האנרגיה.


ההורמונים העיקריים בגוף האישה הם אסטרוגן ופרוגסטרון ולהם השפעה דרמאטית על המערכת העיכול הנשית.

אסטרוגן הוא שם כולל לקבוצה הכוללת שלושה הורמונים: אסטרון, אסטרדיול ואסטריול, שהם הורמוני מין נשיים המיוצרים ומופרשים בשחלות ובכמויות קטנות בקליפת האדרנל ובשלייה.

אסטרוגן אחראי על תפקידים רבים בגוף האישה, הכוללים: התבגרות מינית, עיבוי רירית הרחם לקליטת עובר, התפתחות צינורות החלב בשדיים, התפתחות הזקיק, התפתחות דופן שריר החצוצרה, התכווצות הרחם בוסת ובלידה ועוד.

לאסטרוגן תפקידים נוספים בגוף כמו למשל צמיחת תאים, הפחתת כולסטרול, שיפור הזכרון, איזון מצב רוח, השפעה על חשק מיני והשפעה על התאבון וחשק למתוק.

כמות גדולה מדיי של אסטרוגן עלולה לגרום לרכות בשד, ציסטות, דיכוי פעילות של בלוטת התריס ואפילו סרטן.

מיעוט אסטרוגן עלול לשבש את פעילות הלפטין, המכונה גם "הורמון השובע" או "הורמון ההרזיה", הורמון שמיוצר בתאי השומן ומאותת למוח על תחושת שובע. כתוצאה מכך, מתעורר החשק לאכילה מרובה, בדגש על סוכר ומתוקים, מה שמוביל לעלייה במשקל.


פרוגסטרון הוא הורמון נשי המופרש בזמן ביוץ מהגופיף הצהוב בשחלה. הורמון זה מיוצר בכמויות מועטות גם בקליפת האדרנל ובשליה. פרוגסטרון אחראי לעיבוי רירית הרחם לפני ובזמן הריון. הפרוגסטרון הוא הורמון חשוב גם עבור מערכת העיכול. הוא שומר על שלמות של דופן המעי כדי שלא יהפוך ל"מעי דליף"- שם כולל לבעיה שבה המעי הופך לחדיר ומאפשר לחומרים מזיקים שלא התעכלו לחדור לזרם הדם ולגרום לבעיות בריאותיות. הפרוגסטרון משפיע גם על הפחתת דלקת ולכן רמות תקינות שלו חשובות מאד במחלות דלקתיות כמו קרוהן וקוליטיס כיבית.


רמות גבוהות מדי של פרוגסטרון מעקבות את התנועתיות של מערכת העיכול על ידי פעולה ישירה על השריר החלק במעיים, מה שמוריד את ההתכווצות של המעיים (זו הסיבה לכך שנשים בהריון סובלות מעצירות). מהסיבה הזאת עודף של פרוגסטרון עלול לעודד עצירות, גזים, נפיחות ו"בטן הריונית" שהרבה פעמים נוצרת בתחילת המחזור החודשי, תקופה שבה רמות הפרוגסטרון הן בשיאן. עודף פרוגסטרון עלול גם לגרום לאקנה, כאבי ראש, עצבנות ורגזנות, עייפות, נפיחות, רגישות ונפיחות בשדיים עלייה במשקל ותסמינים נוספים של התסמונת הקדם וסתית.

חוסר בפרוגסטרון לעומת זאת, בא לידי ביטוי בבעיות פוריות, ירידה בחשק המיני ודכאון.


אחד מסימני האזהרה המאותת על חוסר איזון הורמונלי הוא תאבון מוגבר, עליה במשקל וצבירת נוזלים. כשאנו מרגישות עצבניות או עצובות, כפי שזה יכול לקרות כשרמות האסטרוגן יורדות (ורמות הפרוגסטרון מתגברות), יש לנו נטייה לאכול יותר. אסטרוגן, כפי שציינתי, מעקב את פעילות הלפטין ובכך מעודד תאבון. לכן ירידה ברמות האסטרוגן לטובת הפרוגסטרון קשורה לעלייה במשקל.

במצב הפוך, כאשר רמות האסטרוגן גבוהות מדי ולא מאוזנות על ידי רמות מספקות של פרוגסטרון, נשים רבות נוטות לצבור נוזלים. הפרוגסטרון הוא הורמון משתן, ולכן כמות מספקת ממנו היא הכרחית כדי לפנות את הצטברות הנוזלים מהגוף.


לסיכום, אסטרוגן נמוך+ פרוגסטרון גבוה = עצירות, תאבון מוגבר, עליה במשקל.

אסטרוגן גבוה+ פרוגסטרון נמוך= צבירת נוזלים, בעיות פוריות, דכאון.


שימו לב, האם גלולות למניעת הריון, הנותנות כביכול לגוף רמות "מאוזנות" של הורמוני אסטרוגן ופרוגסטרון יכולות לסייע לתסמינים של מעי רגיש? המחקרים מראים שלא. אין הבדל בתסמינים של מעי רגיש בין נשים שנוטלות גלולות לאלו שלא.







bottom of page