top of page
חיפוש

עייפות כרונית- הצל של מחלת מעי דלקתית

מחלות מעי דלקתיות קרוהן וקוליטיס כיבית הן הרבה יותר מאשר רק מחלות של מערכת העיכול. הן באות לידי ביטוי גם במערכות אחרות בגוף. אחד מהסימפטומים הרבים בקרב החולים היא עייפות קשה במהלך היום. עייפות כרונית נפוצה יותר אצל חולי קרוהן (54%) לעומת חולי קוליטיס כיבית (33%). העייפות מחמירה ככל שהמחלה אגרסיבית יותר ומשפיעה הן על הגוף והן על הנפש ופוגעת קשות באיכות החיים.

ההתנהלות עם תחושה של עייפות מתמדת היא ללא ספק אתגר יומיומי עבור מי שסובל ממחלה כרונית ומחלות מעי דלקתיות בפרט.

לא חסרות סיבות לתחושת העייפות והחוסר אנרגיה בהתלקחות של מחלת מעי דלקתית או מחלה כרונית בכלל, וכדי להתגבר על האתגר הזה, כחלק מטיפול טבעי בקרוהן וקוליטיס, חשוב קודם כל לאבחן את שורש הבעיה.


הגורמים האפשריים לעייפות אצל מתמודדי קרוהן וקוליטיס כיבית:

חוסר שינה

חוסר שינה מספקת ואיכותית בלילה הינה גורם מוביל לתחושת עייפות ותשישות בשעות היום. בנוסף לכך נמצא קשר חזק בין מחסור בשינה להחמרת הדלקת במעי. קרוהן וקוליטיס משחקות תפקיד משמעותי בפגיעה באיכות השינה. התעוררויות תכופות לשרותים, התכווצויות בבטן, נפיחות, אי נוחות בטנית, קושי במציאת תנוחה נוחה להרדמות הן בוודאי דבר לא זר לכם.


תת תזונה ואנמיה

הדלקת שמתפשטת במעי מודלק עלולה לפגוע לאורך כל צינור של מערכת העיכול ולגרום להפרעה בעיכול וספיגה של חומרי הזנה חשובים. כאשר יש חוסר חלבונים חיוניים, חומרים מזינים, פחמימות, ויטמינים ומינרלים הגוף מפסיק לתפקד כראוי ונכנס למצב של תת תזונה. זה די שכיח עבור חולי קרוהן וקוליטיס להיות בחוסר של ויטמינים ומינרלים חיוניים כמו ברזל, פולאט, B12, B6, אבץ, מגנזיום ויטמין D ועוד. חוסרים אלו מגבירים את העייפות והתשישות במהלך היום. סיבה נוספת שיכולה לגרום לאנמיה ואבדן חומרי הזנה היא שלשולים ודימומים מהמעי, במקרה הזה כחלק מטיפול טבעי בקרוהן וקוליטיס, חשוב כמובן קודם כל לטפל בשלשול והדימום במקביל להשלמת רכיבי הזנה.

סטרס ומתח נפשי

לחץ כרוני מגביר רמות דלקת המעודדת הפרשה של כימיקלים שונים בגוף המגבירים עייפות. סטרס מתמשך מפחית את רמות הסרוטונין והדופאמין, שהם שחקנים חשובים בוויסות רמות אנרגיה, מצב הרוח והמוטיבציה שלנו. בנוסף הוא גורם לנו לבחירות תזונתיות שגויות, כמו אכילה מרובה של פחממות ומזון מעובד, דבר שבפני עצמו מגביר עייפות.


תופעות לוואי של תרופות

סטרואידים ותרופות מדכאות TNF- α (כמו יומירה, רמיקייד), משככי כאבים, אנטיביוטיקה ותרופות אנטי דכאוניות נמצאו כמגבירות רמות עייפות במהלך היום ופוגעות באיכות השינה.

אז מה אתם יכולים לעשות כבר היום כדי להחזיר את האנרגיה והכוחות? קודם כל - לנסות לזהות את הסיבה לתשישות. חשוב לבדוק ולשלול מצבי אנמיה, תת תזונה, דלקת פעילה והפרעות בריאותיות אחרות. כמו כן כחלק מטיפול טבעי בקרוהן או בקוליטיס, חשוב לחקור גורמים נוספים בחייכם העלולים לגרום לעייפות, כגון שינויים שחויתם לאחרונה, סטרס, תסמינים חדשים או שינויים בתרופות.


איך ניתן בכל זאת להשתלט על התשישות בטיפול טבעי בקרוהן וקוליטיס?


במידה וקיים חוסר של ויטמינים ומינרלים כמו ברזל ו-B12, שאצל הסובלים מקרוהן וקוליטיס זה ממש לא נדיר, חשוב ליטול תוספי תזונה בהתאם.


ביצוע פעילות גופנית מתונה יכולה לסייע לעלות את רמות האנרגיה במהלך היום. גם עם חצי שעה ביום תחושו את ההבדל.


טכניקות הרפייה כמו למשל יוגה, מדיטציה, עיסוי, רפלקסלוגיה. הרפייה נכונה תסייע לגוף להתאוששות מהירה יותר ותזרים אנרגיה לגוף.


תכנון זמנים. נסו לפזר משימות ולא לרכז את כולן ביום אחד. אם אתם יודעים שיש לכם יום עמוס השבוע, תשקלו לדלל את המשימות של היום שאחרי, או אפילו לקחת חופש.


הקפידו על שעות שינה מסודרות. מחסור בשעות שינה פוגע בבריאות ובקצב ההחלמה שלכם. השתדלו ללכת לישון ולקום בערך באותם הזמנים, ושמרו על לפחות 7-8 שעות של שינה רצופה בלילה.


הגבירו את החשיפה שלכם לשמש במהלך היום.


הגבילו שנצ"ים (שנת צהריים) ללא יותר משעה.


הפרידו מספר שעות בין הארוחת ערב לשינה, כדי להפחית למינימום את פעילות מערכת העיכול במהלך הלילה.


המנעו ממריצים כמו קפאין, סוכר, מתוקים, משקאות אנרגיה. הם אולי יתנו לכם דחיפה בדקות הראשונות, אבל אחר כך הקריסת אנריגה תהיה חזקה יותר.


הגבילו שעות מסך מספר שעות לפני השינה, עדיף תקראו ספר.


הכינו בגדים להחלפה וציפה חדשה בקרבתכם ותשנו על מגבת במידה ואתם סובלים מהזעות לילה.


אל תפחדו לבקש מאנשים קרובים שיעזרו לכם בעבודה, במטלות הבית או בטיפול בילדים. הבריאות שלכם הרבה יותר חשובה מהאגו!


חשוב לזכור שעל מנת לטפל בעייפות כרונית באופן מיטבי, חשוב לעקוב מקרוב אחר המחלה ולהתאים את הטיפול הנכון והמדוייק ביותר.


רוצים לקרוא איך ניתן לשפר את הספיגה של ויטמינים ומינרלים? הקליקו כאן







bottom of page