top of page
חיפוש

פלפל צ'ילי חריף ובריאות מערכת העיכול- האם מומלץ לצרוך פלפל צ'ילי חריף בקרוהן וקוליטיס כיבית?

פלפל צ'ילי חריף הוא מאכל אהוב על חובבי המזון החריף שביננו. יש לו יכולת לשפר את הטעם של כל ארוחה ולהפוך אותה לפיקנטית ואף לוהטת. אפשר להשתמש בו בצורתו הטריה בבישול, או כתבלין מיובש או טחון לאבקה (האופציה הפחות מומלצת משום שבשלב הייבוש והטחינה, מאבדים המון איכויות חשובות שיש בפלפל הטרי).


פלפל צ'ילי עשיר בנוגדי חמצון וברכיבים ייחודיים שיכולים להרגיע בעיות עיכול רבות, כמו קלקול קיבה, גזים, שלשולים והתכווצויות. הפלפל חריף מסוגל לאזן את ההפרשות של מיצי העיכול, להגביר תנועתיות של המעי ובכך לשפר את תהליך העיכול, הפירוק והפינוי של המזון (זאת הסיבה שבגללה אנשים מסויימים עלולים לחוות שלשול בעקבות צריכת פלפל חריף).

הפלפל החריף עשיר בויטמיני A ו C החיוניים בבניית תאי מערכת החיסון ולהגנה מפני זיהומים ומחלות.

הצבע האדום האופייני של פלפל צ'ילי הוא אינדיקציה לכך שהוא עשיר בבטא-קרוטן, נוגד חמצון שאחראי על יצירה של בגוף, והוא המפתח לשמירה על בריאות השל מערכת הנשימה, מערכת העיכול ומערכת השתן.

יתרונות בריאותיים נוספים של פלפל צ'ילי חריף:

שיפור הבריאות של מערכת העיכול

סיוע בהשמדת זיהומים פטרייתיים וחיידקיים

הקלה על הצטננות ושפעת

הקלה על כאבי פרקים

הקלה על דלקות

תמיכה בבריאות הלב וכלי הדם

שיפור תפקודים קוגניטיביים

עידוד בניית תאי דם אדומים

שיפור בריאות העין

שמירה על בריאות השיער והעור (עידוד יצירת קולגן)


הקפסאיצין ובריאות מערכת העיכול

את האיכויות המחטאות והנוגדות דלקת של הפלפל החריף ניתן לייחס לרכיב העיקרי שלו- הקפסאיצין, החומר שאחראי לטעמו החריף והארומתי.

אחד היתרונות הגדולים ביותר של קפסאיצין הוא תרומתו לבריאות הקיבה, המעיים ולירידה במשקל , באמצעות האצת חילוף החומרים, ריסון התשוקה למתוק ושיפור קצב שריפת השומן.

רבים נמנעים מאכילת פלפל חריף, מחשש שהוא עלול לגרות את מערכת העיכול, לגרום לצרבת או לכיבים. אך, בניגוד למה שנהוג לחשוב, פלפל צ'ילי עשוי למעשה להוריד את הגירוי על פני הדופן של מערכת העיכול ואף לסייע בטיפול בכיבי קיבה ובהשמדת החיידק הליקובקטור פילורי!


מחקרים מפתיעים

למרות שמזונות חריפים עלולים לגרום לתחושה של חום, תחושת צריבה או אפילו אי נוחות במערכת העיכול, מזונות אלו אינם נחשבים כגורמים נזק לרירית הקיבה או למעיים!למעשה, כאשר הקולטנים שלנו במערכת העיכול ( TRPV1 ) נחשפים לקפסאיצין לאורך זמן, הם עם הזמן הופכים לעמידים אליו. זה יכול להסביר מדוע אנשים שאוכלים באופן קבוע פלפל חריף כבר לא מתרגשים מהחריפות שלו, הם פשוט לא מרגישים אותה באותה המידה כמו אנשים שלא רגילים למזון חריף.

יחד עם זאת, חשוב לקחת בחשבון שאנשים שמתמודדים עם מעי רגיש או דלקות מעיים עלולים להיות יותר רגישים לחריפות של הפלפל, לכן חשוב לבדוק כל מקרה לגופו.


האם מומלץ להשתמש בפלפל צ'ילי חריף כחלק מטיפול טבעי בקרוהן או קוליטיס כיבית? אין תשובה חד משמעית. רבים ממתמודדי קרוהן וקוליטיס כיבית נמנעים מאכילה של הפלפל החריף, מחשש שזה עלול להחמיר את הדלקת. נכון להיום, אין מחקרים שמראים שצריכת צ'ילי חריף יכולה להחמיר את מצבם של החולים המחלות אלו, מצד שני ישנם מחקרים רבים שמוכיחים את הפוטנציאל של הקפסיאצין בשיפור בריאות של מערכת העיכול ובהורדת דלקתיות:


סקירת מחקרים שנעשתה ביוני 2016 מתארת ​​את הדרכים הרבות שבהן משתמשים בקפסאיצין, החומר הפעיל של הפלפל החריף, כדי לספק הקלה במקרים של אי נוחות במערכת העיכול הנגרמת על ידי דלקת במעי ובקיבה.

ההסבר שנותנים החוקרים לאחד מהמנגנונים הללו הוא, שלחלק מהאנשים יש ייצור נמוך של אנזימי רוק ואנזימי לבלב, מה שמקשה עליהם לעכל ולפרק את המזון. הקפסאיצין למעשה ממריץ את ייצור האנזימים האלו, ובנוסף גורם לייצור מוגבר יותר של ריר לאורך הצינור של מערכת העיכול, שפועל כשכבת הגנה על הדופן של הקיבה והמעי.


קפסאיצין עשוי להביא לריפוי של כיב קיבה. מסקירת מחקרים שנעשתה ב 2016 עלה כי קפסאיצין מאט הפרשת חומצת קיבה ומקדם הפרשת ריר וזרימת דם לרירית הקיבה אשר יכולות להועיל במניעה ובריפוי של כיבי קיבה ולטפל בריפלוקס.

בנוסף לגירוי של מערכת העיכול להפריש אנזימי עיכול, קפסאיצין יכול גם להפעיל את התגובה החיסונית במעי כדי לעזור לגוף להילחם בדלקת מעיים או חוסר איזון של החיידקים במעי, מכאן עולה שקפסיאצין הוא בעל פוטנציאל רפואי בהאטת צמיחה של אורגניזמים פתוגנים (כמו חיידקים, פטריות, פרזיטים וכו) במעיים ועשוי לסייע להקל על תסמינים הנגרמים כתוצאה משגשוג של אותם האורגניזמים.


מחקר שפורסם ב2017 (שנעשה בעכברים ) מצא שכאשר קפסאיצין מגיע למערכת העיכול, הוא מפעיל שם קולטנים שמרגיעים את הפעילות של המערכת החיסונית, ועל ידי כך מדכאים תגובה דלקתית בקיבה, בוושט ובלבלב.

החוקרים מאמינים שהסיבה מאחורי זה היא, שקפסאיצין נקשר לקולטן שנקרא TRPV1 שיושב בתוך התאים במערכת העיכול, ולאחר שנוצר החיבור הזה, התאים מייצרים תרכובת חדשה שמעודדת את תאי מערכת החיסון להרגיע את הדלקת.


מחקר מעניין נוסף שבדק 16 אנשים עם תסמונת המעי הרגיז, שפורסם ביולי 2014 הראה שצריכה של אבקת צ'ילי במשך 6 שבועות שיפרה את הסימפטומים של צריבה במעי ובפי הטבעת.


חשוב להוסיף, שמרבית החוקרים מסכימים, שדרושים מחקרים נוספים על מנת שאפשר יהיה להגיד באופן חד משמעי שקפסאיצין יכול לטפל בהפרעות עיכול, דלקות, שלשולים וכיבי קיבה.


במאמר מוסגר, אוסיף ואומר, שאני באופן אישי תומכת מאד בשילוב הפלפל החריף כחלק מתזונה מאוזנת ובריאה, להוציא את המצבים הבאים:

  • בזמן התקף דלקתי אקוטי של קרוהן, קוליטיס כיבית או דיברטיקוליטיס.

  • בזמן כיב קיבה פעיל.

  • במידה ויש רגישות או חוסר סבילות למזונות חריפים.

  • בזמן דימום או שרפה בפי הטבעת.


במידה ואינכם סובלים מאחד מהמצבים שצויינו, תשקלו מדי פעם לתבל את הארוחות שלכם עם מעט פלפל צ'ילי טרי. השרפה הרגעית בפה והעיניים הדומעות עשויות להיות שוות את היתרונות הבריאותיים המדהימים שיש למזון הזה להציע!




מקורות:



bottom of page