top of page
חיפוש

5 עובדות שחשוב שתדעו על לחם

לחם. מזון שאהוב על רבים אך לא כולם יודעים שהלחם של היום הוא לא הלחם של פעם, הלחם שסבא וסבתא שלנו אכלו. רוב הלחמים הארוזים שנמצאים היום על מדפי הסופר הם מזון מעובד לכל דבר, כלומר- עבר תהליכים שהרסו חלק ניכר מהערכים התזונתיים שלו, ואין לו שום תרומה בריאותית עבורינו!


הנה כמה עובדות חשובות שלא כולם יודעים על לחם, וחשוב שתדעו (אם אתם חובבי לחם, ייתכן ותתקשו לקרוא את זה, אבל זאת האמת וחשוב שתהיו מודעים אליה):


1. לחם "קל" הוא לחם משמין

שנים רבות גדלנו על ההנחה שלחם מלא טוב יותר מלחם לבן ושהוא מזון בריא. חולי סוכרת מקבלים המלצה מהדיאטניים לאכול "לחם קל". אך למעשה, האינדקס הגליקמי של לחם מחיטה מלאה הוא גבוה מהאינדקס הגליקמי של לחם מקמח לבן ואף מזה של סוכר לבן! לחם קל, "עובד" על הגוף בכך שגורם לו לחשוב שהוא קיבל סוכר- מה שגורם להפרשת אינסולין, וכאשר אין באמת סוכר, האינסולין מצטבר בזרם הדם כי אין בו שימוש ובהמשך הופך לשומן! לכן לחם קל, הוא למעשה לחם שמן ומשמין ומזיק!


2. לחם ששורד יותר מ24 שעות הוא לחם מעובד

תהליך העיבוד של הלחם, שכולל הוספת חומרים כימיים ואנזימים פטרייתיים (כמו צלולאזות, גלוקועמילזות, קסילאנאזות ועוד) נועד להאיץ את ההתפחה, לגרום למרקם של הלחם להיות אוורירי וקל יותר ולהאריך את חיי המדף שלו. לחם טרי שנמכר במאפיות לרוב לא ישרוד יותר מ 24 שעות, אז תחשבו, עד כמה טבעי יכול להיות לחם שתאריך התפוגה שלו הוא שבועיים/שלושה שבועות? לחם לבן למשל שורד יותר זמן משום שהוא לא מכיל את הסובין והנבט של החיטה, שמכילים שמנים טבעיים שעלולים לגרום ללחם להתעפש, אך מצד שני תורמים לנו מבחינה בריאותית ומאד חבל שמוציאים אותם! (בקיצור זה טרפה וזה נבלה).


3. לחם "מועשר" הוא לחם מזיק

חוץ מהוצאת רכיבים חשובים רבים מהלחם, ללחמים המעובדים שעל מדפי הסופר מוסיפים ממתיקים, חומרי טעם וריח, צבעי מאכל וחומרים משמרים. בלחמים מסויימים היצרנים מנסים להחזיר למוצר את הרכיבים שהוצאו ממנו, ואז מוסיפים לו קצת ויטמינים ומינרלים ונותנים לו את השם "לחם מועשר". באמת נראה לכם שניתן להחזיר את כל הויטמינים, המינרלים, הסיבים התזונתיים ונוגדי החמצון הטבעיים המקוריים שהוצאו מהלחם בתהליכי עיבוד?? (אגב אותו תהליך עוברים גם דגני בוקר "מועשרים" ).

התהליכים האלו גורמים למוצר להיות יותר דלקתי ופחות מזין, שזה ההיפך ממה שאנחנו רוצים להשיג בזמן דלקת אקוטית או כרונית.


4. לחם הוא מזון ממכר

חיטה הוא המקור העיקרי לחלבון הגלוטן בדיאטה שלנו. הסיבה שרבים מאיתנו מרגישים שהם מכורים ללחם, היא משום שגלוטן ממכר! גלוטן מכיל רכיבים שנקראים גולטאו-מורפינים. במוח שלנו ישנם קולטנים לרכיבים האלו וכאשר רמת החיטה בדמנו יורדת, אותם הקולטנים במוח, זועקים לקבל עוד. לכן ברוב המקרים, אם מפסיקים לצרוך חיטה מרגישים ממש תסמיני גמילה, בדומה לגמילה מסיגריות או אלכוהול.


5. לחם ללא גלוטן הוא דלקתי

לחמים ללא גלוטן המיוצרים עבור חולי צליאק מכילים רכיבים פרו-דלקתיים, מהונדסים גנטית (תירס, פרוקטוזת תירס, סויה, סוכר, שמנים זולים ומזיקים, חומרים משמרים ועוד) הפוגעים בהדרגה בבריאות מערכת העיכול, גורמים למעי דליף ומעלים את הסיכון לפתח רגישויות חדשות.


לסיכום העניין

אם אתם צרכני לחם ומוצרי חיטה באופן כללי, בבקשה תקראו טוב טוב את התווית שעל גבי המוצרים שאתם קונים, והתרחקו מלחמים ומוצרים "מועשרים" וכאלו שתוקף התפוגה שלהם הוא מעל ל 48 שעות. כמובן שסוג הקמח מלא/לבן תלוי ברמת הסבילות שלכם. ממליצה להעדיף לחם מכוסמין/שיפון על פני לחם מחיטה, ולהקפיד שהלחם יהיה כמה שיותר טרי, וכמה שפחות מעובד.


מטופלים רבים שלי שמסלקים את החיטה מהתזונה שלהם מדווחים, תוך זמן קצר מאד על שיפור בתסמיני העיכול, עליה ברמות האנרגיה, שיפור המצב רוח, יכולת הריכוז ואיכות השינה.




bottom of page