פרוביוטיקה בסיבו (SIBO)- כן או לא?

הקשר בין סיבו למעי רגיש

סיבו (SIBO) ומעי רגיש הן שתי תופעות לא סימפטיות שמתרחשות במערכת העיכול, והן יכולות לבוא לידי ביטוי באופן מאד דומה: כאבי בטן, נפיחות, שלשולים או עצירויות, ערפול מוחי, חולשה, בעיות ספיגה. למרות הדמיון בין שני מצבים בריאותיים אילו, יש להם גורמים שונים. סיבו (SIBO- Small Intestinal Bacterial Overgrowth) זוהי איננה תסמונת, אלא מצב פתולוגי של שגשוג יתר של חיידקים במעי הדק, הגורמים לתסיסת מזון ולנפיחות חמורה. לעיתים סיבו יכול להיות ללא תסמינים, ולבוא לידי ביטוי בתוצאת בדיקת נשיפה בלבד. סיבו הוא גורם פוטנציאלי לתסמונת המעי הרגיש, אך לא תמיד.

מעי רגיש זוהי בעצם תסמונת (אוסף של תסמינים), שתמיד תהיה בעלת תסמינים בדרגה כזו או אחרת ויכולה להגרם כתוצאה מסיבו או מגורמים אחרים. בנוסף, בשונה מסיבו, תסמונת המעי הרגיש לא ניתנת לאבחון באמצעות בדיקת מעבדה, אלא על סמך שלילת הפרעות עיכול אחרות.

מטא אנליזה טריה, שבדקה 50 מחקרים קליניים הגיעה למסקנות הבאות.

1. יותר משליש מהסובלים ממעי רגיש אובחנו כחיוביים גם לסיבו (1).

2. לסובלים מתסמונת המעי הרגיש יש סיכוי פי 5 לפתח סיבו, מאשר לאילו שאינם סובלים מהתסמונת (2).

לסיכום, שתי התופעות יכולות להיות נוכחות ביחד ולהשפיע אחת על השניה אך לא בהכרח.

הטיפול בסיבו

סיבו נופל תחת מטריה רחבה יותר של המושג דיסביוזיס.

דיסביוזיס פירושו חוסר איזון של חיידקים, פטריות, פרזיטים ואורגניזמים אחרים. הטיפול שעובד בדיסביוזיס, לרוב יעבוד גם בסיבו.

הטיפול בסיבו מצריך זמן וסבלנות, קיצורי דרך לא יעבדו כאן. הצלחה ארוכת טווח בהחלט אפשרית, אך היא מצריכה שילוב של כמה סוגי טיפולים במקביל שנותנים מענה הן לדיסביוזיס עצמו, והן לשיפור תפקודה של מערכת העיכול. הטיפולים שנחקרו בהקשר לסיבו ונמצאו יעילים כוללים: ניקוי רעלים, תזונה, התאמת פרוביוטיקה, תוספי תזונה וצמחי מרפא מגבירי תנועתיות מעיים והפרשת מיצי מרה ואנטי-מיקרוביאליים.

לכל אדם יש את המיקרוביום הייחודי שלו. ולכן אין טיפול אחד שמתאים לכולם וחשוב לנקוט גישה אינדיוידואלית.

פרוביוטיקה וסיבו

אם אתם מתמודדים עם סיבו, בטח יצא לכם לשמוע לא מעט את התיאוריה שטוענת, שנטילת פרוביוטיקה בסיבו לא מומלצ