הטיפול הטבעי בסיבו (SIBO)

קיבלתם טיפול אנטיבקטריאלי לסיבו והקפדתם על תזונה דלת פודמאפ, אבל... הבטן עדיין נפוחה, העיכול מקרטע והגרעפסים חוגגים? הנוכחות של התסמינים מרמזת על כך, שככל הנראה לא נפטרתם מהסיבו.

סיבו SIBO היא בעיה כרונית במערכת העיכול, שבהרבה פעמים נוטה לחזור מספר שבועות או חודשים לאחר הטיפול. הסיבה לכך היא טיפול שלא נותן מענה לשורש הבעיה האמיתי. במאמר הזה אשתף אתכם בתפיסה שלי אודות הטיפול הטבעי בסיבו.

הגישה הקונבנציונלית

כשמדובר בטיפול בסיבו, קיימת הרבה חוסר המודעות ובלבול סביב אפשרויות הטיפול הקיימות.

בדיקות לנוכחות סיבו הופכות ליותר ויותר נפוצות בעולם ובארץ, ויחד איתן כמובן גם עולה כמות האנשים המאובחנים עם התופעה. בהרבה מקרים, הגישה הקונבנציונלית היא להשמיד סיבו עם אנטיביוטיקה. הגישה הזאת לרוב נכשלת, משום שאינה לוקחת בחשבון את מכלול החלקים הנוספים שמרכיבים את הטיפול השלם בסיבו.

כמה מילים על הטיפול האנטיביוטי. נכון להיום, קיימים שלושה סוגי אנטיביוטיקה שמקובל לתת לטיפול בסיבו: ריפקסימין (קסיפקספן, נורמיקס, ספירקסין), מטרונידאזול ונאומיצין. הטיפול האנטיביוטי ניתן למשך 3 שבועות, ולרוב מביא להקלה משמעותית ברוב התסמינים.

הבעיה עם הטיפול האנטיביוטי היא, כמו שרשמתי מקודם, האנטיביוטיקה כשלעצמה אינה מספיקה בשביל לטפל בסיבו לעומק ולמנוע את חזרתו. מעבר לכך, כמו כל טיפול אנטיביוטי, היא עלולה לגרום לעמידות של החיידקים, כלומר קיים סיכוי שנטילה של יותר מסבב אנטיביוטיקה אחד, תגרום לאותם החיידקים הפתוגניים המאכלסים את המעי הדק, לא להגיב לטיפול הזה.

הגישה הטבעית שלי

אני רואה את הטיפול בסיבו ממש כפרוייקט של שינויי עמוק באורח חיים, עם הרבה ניסוי וטעייה ולמידה תוך כדי התהליך.

הטיפול האנטיבקטריאלי הצמחי, שאיתו אני עובדת, נמצא במחקרים כיעיל בהשמדת סיבו לפחות באותה המידה כמו הטיפול האנטיביוטי הקונבנציונלי.

שלבי הטיפול בסיבו:

1. שלב ההכנה - 2-3 שבועות

בשלב הזה אני משלבת טיפול צמחי שנועד בעיקר לתמוך במערכת העיכול והכבד, להקל על התסמינים שמתלווים לסיבו (נפיחות, כאבים, שלשולים או עצירויות וכו')ולעודד תהליכי עיכול תקינים: שיפור תנועתיות המעי, תמיכה בכבד, עידוד יציאות תקינות, הגברת הפרשת אנזימים ומיצי עיכול (חומצת קיבה ומיצי מרה). בשלב הזה אני משלבת פרוטוקול תזונתי דל פחממה מוקפד, כדי לנקות את המערכת ולהוריד את העומס החיידקי שנוצר כתוצאה מפירוק הפחממות. כל זה כמובן בשילוב מפת דרכים מדוייקת, הרכבת תפריט אישי ומתכונים כדי להקל וליצור חוויה חיובית ונעימה יותר.

2.שלב ההשמדה - 4-6 שבועות

לרוב לאחר שבועיים או שלושה של שלב "ההכנה", תחול הקלה בתסמינים כתוצאה מירידה בעומס החיידקי. השלב הבא והקריטי הוא שלב ההשמדה של החיידקים המוחלשים, תוך כדי חיזוק מערכת החיסון.

בשלב הזה אני משלבת צמחים אנטיבקטריאליים וארומטיים, מווסתי חיסון שמטרתם להשמיד את החיידקים הלא רצויים במעי ולפנות אותם החוצה, תוך כדי הגברת פעילות מערכת החיסון שתסייע גם היא במערכה.

חשוב לזכור, שהטיפול הצמחי האנטיבקטריאלי משתנה בהתאם לסוג הסיבו המאובחן (מימן או מתאן) ולסוג התסמינים (שלשולים שבדרך כלל מתלווים לסיבו מסוג מימן או עצירות שלרוב מתלווה לסיבו מסוג מתאן).

אלו הן שבועות קריטיים שבהן הגוף עובד קשה וחשוב להיות קשובים אליו, לתמוך בו ולהעניק לו תנאים שיעודדו ריפוי. כאן אני שמה דגש על תמיכה רחבה בפן הרגשי והמנטלי של המטופל/ת, בין היתר שיפור איכות שינה, סיוע בהתמודדות עם סטרס וטיפול רגשי/נפשי.

הפרוטוקול התזונתי בשלב הזה הוא פחות קיצוני מהשלב הקודם, ומשלב חשיפה הדרגתית למזונות פחממתיים מסויימים, בהתאם לתסמינים ולמצב הבריאותי האינדיוידואלי.

3. שלב השיקום- 1-3 חודשים

מומלץ לבצע בדיקת סיבו חוזרת כשבועיים שלושה לאחר סיום הטיפול האנטיבקטריאלי. במידה והתשובה היא שלילית, ניתן להמשיך לשלב הבא, השלב של טיפוח החיידקים הידידותיים במעי, ריפוי של דופן המעי וטיפול במעי דליף (חדירת חומרים לא רצויים מהמעי לזרם הדם), שלרוב נגרם כתוצאה מסיבו.

כאן אני משלבת לצד צמחים משקמים ואדפטוגניים בהתאמה אישית, גם תוספים פרה-ביוטיים, ולפעמים גם פרוביוטיקה, לפי הצורך.

בשלב השיקום, מרחיבים את התפריט התזונתי למקסימום, בהתאם לרגישויות ולמצב הבריאותי האישי של המטופל/ת. בגדול, חוזרים לאכול רגיל, ולשלב את כל אבות המזון וכן מגוון של מזונות פונקציונליים המשמשים כמצע איכותי לשגשוג של חיידקים מועילים. במידה וקיימים חוסרים תזונתיים, זה הזמן לשלב גם ויטמינים ומינרלים לחיזוק ולמילוי המאגרים.

4. שלב השימור חשוב להבין שסיבו הוא מצב כרוני, שלעיתים נוטה לחזור לאחר מספר שבועות או חודשים. זה לא אומר שהטיפול לא הצליח, אלא ששורש הבעיה שבגינה הוא התפרץ לא ממשיך להיות מטופל באופן שוטף, גם לאחר סיום הטיפול.

כאן נכנסת לתמונה החשיבות של סיגול הרגלים חדשים באורח חיים, ובמקרים מסויימים, גם המשך נטילה של צמחים או תוספים מסויימים. התחזוקה השאת חשובה במיוחד, אם מדובר במצבים של תנועתיות מעי ירודה, נטייה לעצירות וחילוף חומרים איטי. כאשר לא מתקיים פינוי תקין של פסולת ממערכת העיכול, החיידקים הלא רצויים נוטים לחזור ולהצטבר ולגרום לבעיות.

הטיפול בסיבו הוא בהחלט מאתגר, אך אם עובדים נכון, לפי השלבים שציינתי, אין סיבה שהוא לא יצליח.

לסיכום, רק אומר, שבין אם בחרתם לטפל בסיבו בדרך קונבנציונלית או טבעית, זכרו, אופטימיות היא אחד מעקרונות היסוד החשובים בהתמודדות ובטיפול! מחשבות שליליות מעכבות את ההחלמה וגורמות לחזרתן של בעיות בריאות כרוניות, כולל סיבו!

רוצים לדעת יותר על השימוש בפרוביוטיקה בטיפול בסיבו? לחצו כאן