top of page
חיפוש

תת חומציות בקיבה (היפוכלורידריה)

תת חומציות בקיבה היא בעיה מאד נפוצה, שלא תמיד זוכה למספיק התייחסות.

רבים נוהגים לחשוב שתופעות כמו צרבות וריפלוקס נוצרים כתוצאה מעודף חומציות בקיבה. אך זה לא תמיד המצב. פעמים רבות הסיבה היא הפוכה לגמריי- מחסור בחומצת קיבה.


מהי חומצת קיבה?

חומצת קיבה, הידועה גם בשם חומצה הידרוכלורית (HCl), מיוצרת בקיבה ומשמשת לפירוק ראשוני של המזון שלנו והכנתו לקראת המשך הפירוק בתריסריון (חלקו הראשון של המעי הדק). חומצה עד כדי כך חזקה, שאם תבוא במגע עם העור, תיווצר כוויה. מלבד עיכול מזון, ביחד עם אנזים הפפסין, משמשת החומצה גם לפירוק חלבונים, מסייעת לספיגת המינרלים ותורמת לספיגת ויטמינים ומינרלים כמו סידן, מגנזיום, ברזל ו-B12.


צרבת כתוצאה מתת חומציות

פעמים רבות תסמינים כמו צרבת, ריפלוקס או כאבים בקיבה, מפורשים באופן מוטעה כעודף חומציות בקיבה, אך המצב הוא הפוך לחלוטין! הטיפול בעודף חומציות במצב כזה הוא שגוי, ויוביל להחמרת הבעיה.

מדוע מרגישים צרבת בהיפוכלורידריה?

כאשר הקיבה לא מפרישה מספיק חומצה, יהיה לה קושי להתרוקן. המזון שמגיע אל הקיבה לא יתעכל כראוי ולא יוכל לעבור הלאה במלואו אל התריסריון . שאריות לא מעוכלות של מזון נשארות בקיבה ומתחיל תהליך של תסיסה. כמו כן חלקו של אותו המזון חוזר חזרה ועולה במעלה צינור הוושט. המזון שחוזר למעלה ספוג במעט חומציות שכן הופרשה, ועל-כן תחושת הצרבת. כפי שציינתי, הבעירה הזאת פעמים רבות מפורשת בצורה מוטעה כחומציות יתר, אך למעשה נובעת מכמות לא מספקת של חומצה.


הסיבות לתת חומציות בקיבה?

ייצור החומצה פוחת עם הגיל, וזו הסיבה שקשישים רבים חווים תאבון ירוד, רגשות של מלאות, ובדרך כלל אינם מעוניינים באכילה. הגורמים העיקריים לתת חומציות בקיבה:

- תזונה לקויה, שעשירה במזון מעובד, חריף ו/או חומצי.

- סטרס ומתח נפשי יכולים להגביר או להפחית את רמות החומצה בקיבה.

- מחסור במינרלים מגנזיום ואבץ שמשתתפים בתהליך ייצור חומצת הקיבה.

- כלור ופלואור במי השתיה שלנו מורידים את רמות החומצה.

- שימוש כרוני בתכשירים סותרי חומצה (כמו אומפרדקס, נקסיום, לנטון ועוד) נטילת תרופות סותרות חומצה לטווח ארוך יכולה פוגעת במנגנון ייצור החומצה.

- רמות גבוהות של החיידק הליקובקטור פילורי, שמשנה את הסביבה החומצית בקיבה על ידי יצירת אמוניה סביבו. זיהום הליקובקטור פילורי יכול להיות גם הגורם לתת חומציות בקיבה, וגם התוצאה שלה (לקריאה בהרחבה אודות HP)


תסמינים

תת חומציות בקיבה מתבטאת ב:

צרבת, גזים, נפיחות, כבדות ועייפות גדולה אחרי אוכל, שינוי ביציאות, מזון לא מעוכל בצואה, צואה שומנית, שובע מהיר, חוסר תאבון, תשוקה ללימון או למזון חמוץ, זיהומים במערכת העיכול, חסרים תזונתיים של ויטמינים ומינרלים כמו ברזל, סידן ו-B12 ,ציפורניים חלשות, מתקלפות או סדוקות (בגלל ספיגה לקויה של מינרלים).


סיבוכי היפוכלורידריה

היפוכלורידריה שאינה מטופלת לאורך זמן יכולה להוביל לחוסרים תזונתיים משמעותיים שיכולים להתבטא בעייפות, דכאון ואף להוביל לאוסטיאופורוזיס (פריכות עצם) כתוצאה מספיגה לקויה של סידן ומגנזיום. הודות לתכונותיה האנטי בקטריאליות של חומצת הקיבה, היא משמשת כקו ההגנה השני (אחרי הרוק) כנגד חיידקים וזיהומים חיצוניים שנכנסים דרך האוכל שלנו. כמות לא מספקת של חומצה בקיבה גורמת לצמיחת חיידקים מזיקים לאורך כל צינור העיכול שעלולה להוביל להתפרצות הליקובקטור פילורי ו/או סיבו וכן לסיבוכים כמו דלקות מעיים, חדירות מעי (מעי דולף), אלרגיות, ואף דלקות כרונית במקומות נוספים בגוף שלכאורה לא קשורות במערכת העיכול. מחלות אוטואימוניות כמו זאבת, דלקת מפרקים, האשימוטו וכן בעיות עור כמו אקנה, אקזמה, פסוריאזיס גם הן עלולות להתפתח כתוצאה של הזנחה ארוכת שנים של תת חומציות בקיבה.


איך אפשר לדעת האם יש לי תת חומציות בקיבה?

האבחון של תת חומציות הוא לא פשוט, מכיוון שאין דרך לאמוד את רמת החומצה באופן ישיר. על מנת להגיע לאבחנה בדרך כלל עליי לתשאל באופן מעמיק את המטופל ולהצליב את התשובות עם התסמינים.

עם זאת, אם אתם סובלים מצרבת, ישנן מספר דרכים שבאמצעותן תוכלו בעצמכם להעריך האם המקור שלה בתת או ביתר חומציות הקיבה שלכם:

- מבחן הסלק: אם אכלתם סלק ומספר ימים לאחר מכן אתם מבחינים שצבע השתן או הצואה הפך לורוד/אדום, ייתכן שרמת החומציות של קיבתכם נמוכה. הסיבה היא שחומצת קיבה ממלאת תפקיד מרכזי בפירוק הפיגמנטים במזון, כך שאם נשארו עדיין פיגמנטים בסיום העיכול, ייתכן ואין מספיק חומצה הידרוכלורית על מנת לפרק אותם.

- מבחן הלימון: שותים מיץ לימון סחוט לאחר האוכל ובוחנים האם יש החמרה או הטבה בתסמיני הצרבת. החמרה בצרבת תעיד על עודף חומציות בעוד שהקלה בדרך כלל תעיד על תת חומציות בקיבה.

- מבחן הצרבת: אם אתם סובלים מצרבת לפני האוכל, שמוקלת אחרי שאתם אוכלים, סביר להניח שיש לכם עודף חומציות בקיבה. אם המצב הפוך, והצרבת מחמירה לאחר האוכל, סיכוי טוב ששורש הבעיה טמון בתת חומציות של הקיבה שלכם.


דרכים טבעיות לטיפול בתת חומציות בקיבה:

ישנן מספר דרכים להגביר את חומציות הקיבה באופן טבעי.

טיפ 1: שתיית חומץ מיץ תפוחים על בטן ריקה. מערבבים 1-2 כפיות של חומץ תפוחים אורגני לא מסונן בכוס מים ושותים לפני הארוחה.

טיפ 2: אכילת ארוחות קטנות במרווחי זמן קטנים (כל שעתיים שלוש) ולעיסה ממושכת של המזון.

טיפ 3: יש להגביר מזונות המסייעים בהעלאת החומציות בקיבה כגון מיץ לימון, פירות הדר, מזונות מותססים (כגון ירקות מוחמצים), עגבניות, קטניות, חצילים.

טיפ 4: יש לצרוך מזונות העשירים באבץ (כגון גרעיני דלעת, גרעיני חמניה). האבץ הינו מינרל חיוני המשתתף ביצירת חומצת קיבה.


כמובן, שגם בעולם של צמחי המרפא ישנם לא מעט פתרונות לאיזון חומציות הקיבה. ישנם צמחים רבים המגבירים את חומציות הקיבה. לרוב מדובר בצמחים מרירים/חמוצים הממריצים גם את מיצי המרה, כגון: שכיזנדרה סינית (Schisandra chinensis) , אנדרוגרפיס(Andrographis paniculata), שיבא (Artemisia), ג'נטיאנה (Gentiana lutea), ברברית (Berberis vulgaris), שינן רפואי(Taraxacum officinalis) וכדומה.

ההמלצות הנ"ל אינן מתאימות לכולם, לכן יש ליישם אותן בליווי מקצועי בלבד!


חשוב לציין, ששילוב של אורח חיים נכון ומאוזן לצד תזונה טבעית ועשירה בפירות, ירקות, חלבונים ושומנים בריאים, המספקת את כל הויטמינים והמינרלים החיוניים הן הדרכים הטובות ביותר לשמור על חומציות קיבה תקינה ומאוזנת ועל הבריאות באופן כללי!


רוצים לקרוא על השפעת החיטה על מערכת העיכול? הקליקו כאן



bottom of page