שוש קירח (ליקוריץ) כטיפול טבעי במערכת העיכול

שוש קירח ( Glycyrrhiza Glabra) או בשמו העממי- ליקוריץ, זהו אחד הצמחים החשובים ביותר ברפואת הצמחים המערבית וברפואות המסורתיות בסין ובהודו.

זהו צמח בר נפוץ מאד, שמסוגל לשרוד בתנאי מזג אויר קשים.

את החוסן הזה הוא צובר מהאדמה ומעביר אותו לבני אדם, ולכן הרבליסטים רבים משתמשים בו לטיפול במצבי חוסר, חולשה כללית וכאשר יש צורך בהזנה ושיקום מערכות גופניות .

לצמח טעם מריר-מתוק, מצמת. רובכם וודאי מכירים את ממתק הליקוריץ בעל טעם מתוק ייחודי. הטעם המתוק הזה נובע מהרכיב פעיל הקרוי גליציריזין, שנמצא בשורש הצמח.

הודות לגליצריזין ולחומרים פעילים נוספים שהוא מכיל, לליקוריץ אפקט מסכך, מונע גירויים, נוגד דלקת, משקם רקמות ריריות, מרגיע כאב וכיווץ כתוצאה מגירוי דלקתי כרונית.

יש לו יכולת להגן על תאי הרירית במערכת העיכול ולהקל על כיבים ונגעים הדלקתיים והמגורים האופייניים למחלת מעיים דלקתית.

מעבר לכך הוא מחזק את הגוף, משפר מצב הרוח, מרגיע מתחים ומווסת פעילות של מערכת החיסון.

לאור השפעות אלו, זהו צמח מאד חשוב כחלק מטיפול בקרוהן וקוליטיס כיבית וגם במצבים דלקתיים במערכת העיכול העליונה, כמו גסטריטיס ואולקוס.

ליקוריץ כטיפול טבעי בקוליטיס וקרוהן

במחקרים שנערכו בשנת 2016 בעכברים שהושרה בהם קוליטיס, נמצא כי למיצוי אלכוהולי של שוש קירח ולחומצה גליצריטית הייתה השפעה מיטיבה על מהלך המחלה ושיפור של סימניה הקליניים, כולל ירידה מתונה יותר במשקל ובהתקצרות המעי בהשוואה לקבוצת ביקורת. נמצא כי מנגנון הפעולה של שוש קירח מעכב דלקת על ידי דיכוי ייצור וירידה ברמותיהם של חלבונים ואנזימים מעודדי דלקת וכתוצאה מכך הורדת התגובה הדלקתית ומניעת נזק לרקמות.

מה שמדהים הוא שהפעילות נוגדת הדלקת של תמצית הליקוריץ הייתה אפקטיבית באופן דומה לטיפול התרופתי. המחקרים האילו ללא ספק מהווים עדות לכך שלתמצית ליקוריץ פוטנציאל לסייע לטיפול טבעי בקוליטיס כיבית בבני אדם. (מחקר 1, מחקר 2).

ליקוריץ ודלקת בקיבה

לליקוריץ גם השפעה מיטיבה על שיקום רירית הקיבה. הגליצריזין ממריץ את תהליך הריפוי כיב קיבה ומגן מפני נזקים לרקמת הקיבה.

כבר ב 1980 במחקר קליני מבוקר-פלסבו, בהשתתפות 70 איש, הודגמה תרומתו להורדת חומציות הקיבה ויעילותו בטיפול בכיבים פפטיים.

מחקר קליני מ 2017 מצא שנטילת פורמולת צמחים עם ליקוריץ כצמח המרכזי בפורמולה הראתה יעילות במצבי GERD (מחלת ההחזר הוושטי) (מחקר 3).

אבל חכו, לפני שאתם רצים לקנות את הצמח, שימו לב- משרד הבריאות מגביל את צריכת הליקוריץ ללא יותר מ-100 מ"ג חומצה גליצריזית (glycyrrhizic acid) ליום, לכן התיעצות עם הרבליסט קליני מוסמך היא קריטית לפני השימוש בצמח.

רוצים לשמוע על עוד צמח מדהים שמסייע לטיפול טבעי בקרוהן וקוליטיס? הקליקו כאן