top of page
חיפוש

מה אוכלים בזמן סטרס?

ההשפעה של סטרס על הגוף סטרס או לחץ הינו תחושת מועקה הנובעת מחוסר איזון של הגוף עקב גירוי סביבתי, נפשי או פיזי.

הגירוי הזה יכול להיות במחשבות שלנו בלבד או מציאותי ואמיתי וממש לגרום לאיום על השלמות הפיזית או הנפשית שלנו.

בין אם מדובר בלחץ מדומיין או בלחץ מציאותי, המצב עשוי לגרום לתסמינים המתבטאים בהיבט הפיזי במערכות הגוף השונות כגון יתר לחץ דם, מעי רגיש, התלקחות דלקתית של קרוהן או קוליטיס כיבית ועוד. מנגד, יכולים להופיע תסמינים נפשיים כגון חרדה, עצבנות או דיכאון.


בזמן לחץ משתחררים בגוף הורמונים מבלוטת יותרת המוח (ADH) ומבלוטת יותרת הכליה / בלוטת האדרנל (אנדרנלין, נור- אנדרנלין וקורטיזון). מטרתם של הורמונים אלו היא לסייע לגוף להגן על עצמו מפני סכנה (אספקת אנרגיה לשרירים, הגברת זרימת דם, העלאת קצב לב, אגירת נוזלים, הפסקת פעילות מערכת העיכול ועוד).

עם זאת, לחץ מתמשך גורם להפרשה כרונית של הורמונים אלו המביאה לבסוף לנזקים רבים (לדוגמא: עודף של קורטיזול עלול ליצור כיבים בקיבה ולזרז תהליכים טרשתיים בכלי הדם).

בנוסף, יכול לחץ מתמשך לגרום לחסרים בויטמינים ומינרלים חיוניים ולחמצון יתר.


סטרס ותזונה

כשאנחנו בלחץ, אנו הרבה פעמים נוטים לפנות למזונות שנחשבים ל"מנחמים", מרגיעים", "מעודדים"', בדרך כלל מדובר על מזונות שלא תורמים לנו ואף עלולים להזיק לבריאות שלנו, כמו טייק אוואי, אוכל שומני, ממתקים ואלכוהול. בואו נודה בזה - רובנו מצאנו את עצמנו במצבים בהם "התנחמנו" בארוחת שחיתות טעימה או בכוס משקה אלכוהולי כשהיינו לחוצים, מוטרדים או מדוכאים. יחד עם זאת, מזון נחמה הוא לא פתרון מוצלח למצבי קושי או סטרס. זה יכול לגרום לנו להרגיש טוב יותר באופן זמני, אבל בטווח הארוך, נרגיש גרוע יותר. כאשר הגוף שלנו לא מקבל את התזונה שנכונה עבורו, רמות האנרגיה שלנו צונחות, אנחנו פחות חיוניים, פחות מרוכזים, יותר עייפים ופחות פרודוטיביים. כל זה מוסיף עוד לחץ ומתח לחיינו, ומחזיר אותנו שוב לנקודת ההתחלה, בה אנו מחפשים איך להתנחם, להרגע ולהעלות את מצב הרוח.


תזונה נכונה ומאוזנת יכולה להשפיע רבות על תקינות ותפקוד המוח, מערכות הגוף בכלל ומערכת העצבים בפרט, אך על מנת שהחומרים החיוניים האלו יגיעו למוח, מערכת העיכול שלנו צריכה לספוג חומרים חיוניים ולהרחיק חומרים שעלולים להזיק למוח ולמערכת העצבית. כחלק מההתמודדות עם סטרס מערכת העיכול שלנו חייבת לתפקד באופן מיטבי.


מזונות מומלצים להתמודדות עם סטרס: פירות – אם אתם מאלו שנוטים להושיט יד לעבר חטיפים וממתקים כשאתם בלחץ, החלפת שוקולד או צ'יפס בפרי שאתם אוהבים, היא דרך מצוינת לעזור לכם להתמודד עם רמות של מתח עודף ולהרגע. תה קמומיל - שתיית נוזלים עשירים בסוכרים וקפאין, כגון קפה, משקאות אנרגיה או שתיה ממותקת, יכולה למעשה להגביר רמות לחץ אם צורכים אותם באופן קבוע. תה קמומיל משמש מזה אלפי שנים כמרגיע טבעי ומעודד שינה. ההשפעה המרגיעה של הקמומיל הוכחה גם בניסויים קליניים, שקבעו כי תה קמומיל יעיל בהפחתת הסימפטומים של הפרעת חרדה כללית. אבוקדו - אבוקדו הוא פרי קרמי עתיר רכיבים תזונתיים. הודות לתכולת הגלוטתיון הגבוהה שיש בו, יש ביכלותו להגן על תאי הגוף שלנו מפני חמצון. הגלוטתיון הוא נוגד חמצון עצמתי החוסם באופן ספציפי את ספיגתם של שומנים מזיקים במעיים. אבוקדו מכיל גם רמות גבוהות של ויטמין E, חומצה פולית ובטא-קרוטן, מה שמגביר את התכונותיו המשרות רוגע. דייסת שיבולת שועל - מלבד היותה מזון חם ומנחם נהדר, דייסת שיבולת השועל היא פחמימה מורכבת, שגורמת למוח שלנו לייצר רמות גבוהות יותר של סרוטונין - כימיקל שמעודד תחושה טובה ומרגיעה. מחקרים הראו שילדים שבוחרים בשיבולת שועל לארוחת בוקר נוטים להיות חדים הרבה יותר במהלך הבוקר בבית הספר בהשוואה לילדים שאוכלים ארוחות בוקר חלופיות.


אגוזים ושקדים- עשירים בחומצות שומן מסוג אומגה. חומצות שומן אלו חשובות לשלמות ותקינות תאי הגוף ולתפקוד תקין של מערכת העצבים. כמו כן, הן מפחיתות ייצור הורמונים מעוררי דלקת ומגבירות ייצור הורמונים מפחיתי דלקת, וכתוצאה מחזקות את פעילות מערכת החיסון. חשוב לציין כי יש לצרוך אגוזים, שקדים וזרעים בצורתם הטבעית (ללא קלייה) משום שקליתם גורמת לחמצון והרס החומרים החיוניים.


לסיכום

אם אתם מרגישים לחוצים יותר מהרגיל, חשוב שתדעו אילו מזונות עדיף לכם לבחור ומאילו כדאי לכם להמנע. מצבי לחץ עלולים לגרום לניצול מוגבר של רכיבים תזונתיים ולכן, הדרך הטובה ביותר להתמודד איתם' ולמנוע נזקים עתידיים היא תזונה בריאה ומאוזנת הכוללת את כל אבות המזון, ויטמינים ומינרלים חיוניים וכמויות נאותות של ויטמיני B וחומצות שומן חיוניות.





bottom of page