top of page
חיפוש

לעצור את העצירות

האם אתם נכנסים באופן יומיומי לשרותים? אם לא, כנראה שאתם סובלים מעצירות. עצירות היא הפרעה במערכת העיכול שבה יש קושי בהפרשת צואה. זוהי הפרעה מאד נפוצה בעולם המתועש שלנו, ממש ברמה של מגפה! עצירות יכולה להיות תסמונתית ולהוביל למגוון בעיות בריאותיות וכן לפגוע גם במצב המנטלי שלנו, ולגרום לחוסר מצב רוח, דכאון, חרדה ועייפות. אחת הבעיות היא, שהרבה מאד אנשים שסובלים מעצירות, חיים ככה שנים על גבי שנים, לוקחים תרופות משלשלות, ומאמינים שזאת צורת ההתמודדות היחידה שיש עם הבעיה. אבל זה ממש לא נכון. שימוש במשלשלים לאורך זמן, מחמיר את המצב עוד יותר והופך את מערכת העיכול לעצלה ולתלויה בתרופות האלו.

דרך אגב, לפעמים ישנם מצבים, שבהם אכן יש יציאה יומיומית, אך מאומצת, קשה ולא מרוקנת את המעי באופן מלא. אז אם אנחנו מוציאים רק 60%-70%ו -40%-30% מהצואה נשארים בתוך המעי, זה עדיין נחשב לעצירות.


הסיכונים שבעצירות

עצירות כרונית היא ממש מסוכנת עבור הבריאות שלנו. דמיינו מה היה קורה בבית שלנו אם לא היינו מפנים את הפסולת באופן יומיומי? לא היינו יכולים לחיות ככה אפילו יום. הגוף שלנו, שהוא הבית העקרי שלנו חייב פינוי פסולת יומיומי וסדיר. כאשר יש עצירות כרונית, הפסולת שנוצרת מכל מה שאכלנו מצטברת במעי, ואם היא לא מפונה, היא מתחילה למחזר את עצמה, כלומר מתחילה להיווצר ספיגה חוזרת של רעלים לגוף. זאת כבר בעיה מאד רצינית, כי היא עלולה לגרום להרבה בעיות בריאותיות ומחלות כרוניות רציניות. תחשבו על זה, אנחנו סופגים מחדש למחזור הדם שלנו חומרים שהגוף מנסה להפטר מהם!

חלק מהחומרים הבעייתיים שיכולים להספג בחזה הם הורמונים. כאשר אין פינוי תקין של הורמונים מהגוף, זה עלול לעודד מחלות סרטן, במיוחד סרטן הורמונלי כמו, סרטן הערמונית, סרטן השחלות, סרטן השד וכן מחלות נוספות על רקע של חוסר איזון הורמונלי כמו אנדומטריוזיס.

בעיה חמורה נוספת שעלולה להווצר כתוצאה מעצירות כרונית הוא דיברטיקולוזיס- סוג של כיסים שמתפתחים על גבי דופן המעי, ואם מצטברים שם חיידקים, זה עלול להוביל לזיהום, מצב הנקרא דיברטיקוליטיס. דיברטיקוליטיס הוא דלקת של אותם הכיסים שמצריך טיפול אנטיביוטי דחוף.

לעתים קרובות היציאה קשה, יבשה, מלווה במאמץ וכאב ולעיתים עלולה אף ליצור טחורים ופיסורה (קרע בפי הטבעת).

תשישות, עייפות וחולשה גם הן תופעות שפעמים רבות נלוות לעצירות בשל עודף הרעלים שמצטבר בגוף ובפוגע ברמות האנרגיה שלנו, במערכת החיסון ומערכת העצבים.

תופעה נוספת שיכולה להתלוות לעצירות היא רגישות למזונות. פתאום ישנם מזונות שאנחנו לא מסוגלים לעכל כמו פעם. פתאום מזונות מסויימים גורמים לנו לגזים ונפיחות, או לבחילה או לריפלוקס (תחושה של עליית מזון במעלה הוושט). אז הרופא ייתן כדור סותר חומצה וכדור קל-בטן, וכל זאת לצד שתיית סירופ משלשל כדוגמת "נורמלקס". הצילו! אבל, האם זה באמת פותר את שורש הבעיה? אתם יכולים לבד לנחש את התשובה.


הסיבות העיקריות לעצירות

אחת הסיבות העיקריות לעצירות היא חוסר תנועתיות של המעי אך גם עצירות כורנית שנמשכת זמן רב בסופו של דבר פוגעת בתנועתיות המעי, זה גלגל קסמים. אחת הדרכים לשפר את תנועתיות המעי זה לעשות פעילות גופנית סדירה, שכוללת גם הנעת אגן ושכיבה על הגב עם רגליים כלפי מעלה.

סיבה נוספת לעצירות היא עליה ברמת הפרוגסטרון אצל נשים לפני המחזור החודשי. פרוגסטרון הוא הורמון שמאט את תנועתיות המעי. גם כאן זה גלגל קסמים, משום שאם יש עצירות, אז אין פינוי תקין של הפרוגסטרון ושורש הבעיה לא נפתר.

תת פעילות בלוטת התריס עלולה לגרום לעצירות משום שזה מצב שפוגע בחילוף החומרים של הגוף ובתהליכי פינוי הפסולת התקינים שלו. מצד שני רעלים שחוזרים לגוף כתוצאה מהעצירות יכולים לפגוע גם הם בבלוטה. והופ... הנה לנו עוד גלגל קסמים!


הטיפול בעצירות

אחת הדרכים שעוזרות לאנשים רבים לטפל בעצירות היא הגדלת נפח הסיבים בתזונה. רובינו לא אוכלים אפילו חצי מכמות הסיבים היומיומית הנדרשת לפעילות תקינה של מערכת העיכול שלנו. הבעיה היא, ששינוי תזונתי שמצריך הוספת כמות גדולה של פירות, ירקות, קטניות ודגנים מלאים בזמן עצירות עלול להחמיר את התסמינים אצל אנשים מסויימים, משום שמערכת העיכול שלהם כל כך גדושה ורגישה, שהוספת מזונות מאתגרים היא לא אופציה עבורם. אז מה עושים? במקרים כאלו, ניתן להתחיל לשלב בעדינות והדרגה תוספי תזונה של סיבים או מזונות עתירי סיבים כמינון נמוך כמו פסיליום, זרעי פשתן או צ'יה. במקביל חשוב לעבוד גם על שיפור תנועתיות המעי, באמצעות חומרי עזר טבעיים צמחי מרפא ותוספי תזונה, וגם על ידי הנעת הגוף כחלק מפעילות גופנית, כמו למשל הליכה, ריצה, ריקוד, אימון אירובי או כל דבר אחר. מיותר לציין, ששתיית מים מוגברת היא קריטית להגברת תנועתיות המעיים וכחלק מטיפול טבעי בעצירות.

ישנם תוספי תזונה רבים שיכולים לסייע כחלק מטיפול טבעי בעצירות, אחד החומרים הטבעיים היעילים לעידוד תנועתיות המעיים למשל הוא המגנזיום אוקסיד (תחמוצת המגנזיום). זוהי נגזרת של מגנזיום שעוזרת מאד לעצירות בכך שהיא מושכת מים למעי (יוצרת אפקט אוסמוטי), ומקלה על מעבר הצואה, מבלי להפוך את המעי לתלותי ועצל.


לסיכום

מעבר לפגיעה באיכות החיים שנוצרת כתוצאה מעצירות כרונית, מדובר במצב לא בריא לטווח ארוך, ואף מסוכן שמצריך התייחסות עמוקה וטיפול בגורם שיוצר את הבעיה. טיפול בתסמינים, ונטילת משלשלים באופן יומיומי היא לא הדרך הנכונה להתמודד עם עצירות. לגוף שלנו מגיע הרבה יותר מזה.

הטיפול בעצירות בקליניקה הוא בהתאם לסיבה. במהלך הפגישה אני מאבחנת מה מקור לעצירות, האם מצב ראשוני או משני כתוצאה מהפרעה בריאותית אחרת, והטיפול נבנה בהתאם. ישנן דרכים רבות להקל על היציאות באופן טבעי, ללא נטילת תרופות או חומרים משלשלים אגרסיביים (אשר עלולים לגרום לתלות של המעי בהם). הטיפול הוא באמצעות תזונה המותאמת אישית לצד צמחים ותוספי תזונה.

מטרת הטיפול היא לשפר את תהליך העיכול, פירוק וספיגת המזון, עידוד תהליך חילוף החומרים ופינוי פסולת מהגוף, רגולציית פעילות המעיים, איזון אוכלוסיית חיידקי המעי, טיפול בכל התסמינים הנלווים ומתן כלים פרקטיים למניעת חזרת העצירות.


מוצרי מגנזיום אוקסי מומלצים מאתר I-Herb:





bottom of page