top of page
חיפוש

כיצד לשמור על בריאות המעיים של ילדך?

האם יוצא לכם מדי פעם להציץ בקקי של ילדכם?

מצב מערכת העיכול של הילדינו הוא קריטי לשמירה על בריאותם וישפיע על מצבם במגוון תחומים, החל משמירה על משקל תקין, מצב רוח , קשב וריכוז, יכולת למידה, מערכת חיסון, עמידות כנגד זיהומים ועוד.

המצב הבריאותי של מערכת העיכול תלוי במספר קריטריונים, החל ממצב הפה והשיניים, מצב חומציות הקיבה, תפקוד הכבד, מצב חיידקי במעי ותקינות הרירית.


טיפים לתמיכה בחיידקי המעיים של ילדכם:


1. תסתכלו על הקקי שלהם... כל יום!

בואו נהיה כנים, הסתכלות על הצואה של הילד כנראה לא מדורגת בראש סדר העדיפויות שלכם כהורים,

אבל מנקודת מבט בריאותית, היא בהחלט אחת המשימות החשובות ביותר!

היציאות שלנו בהרבה פעמים הן מראה למה קורה לנו בגוף, לכן ההיכרות עם הצואה של ילדכם יכולה מאד לעזור לכם לפקוח עין על מצבו הבריאותי.

כדי לסבר את האוזן, צואה תקינה, היא צואה בצורת נקניק, שיוצאת בקלות. לא רכה מדי ולא קשה מדי, לא דייסתית ולא בצורת גלילים. ללא שאריות מזון לא מעוכל וכזה שמתנגב בקלות. במידה ושמתם לב שהמרקם איננו תקין במשך כמה ימים ברצף, זה צריך להדליק לכם נורה אדומה.

מה הן הסיבות לשינוי מרקם הצואה?

– התייבשות

- רגישות למזונות

- תולעים, טפילים או זיהומים שונים

- שימוש באנטיביוטיקה שגורמת לדיסביוזיס

- מצבים רגשיים שונים כמו מתח וחרדה או שינויים במצברוח

2. תנו להם לשחק בחול, בעפר, באדמה.

כן קראתם נכון! ילדים צריכים לשחק בחול ולהיחשף לכמה שיותר חיידקים שונים ומגוונים. זה מה שעוזר להם לחזק את החיידקים שלהם. חלק גדול ממערכת החיסון שלנו נמצא בתוך המעיים שלנו. חשיפת הילד למגוון החיידקים שקיימים סביבינו, עוזרת לו להכשיר את מערכת החיסון שלו להתמודדות עם כל הדברים שאיתם הוא עשוי לבוא במגע בעתיד ולעודד מערכת עיכול בריאה יותר.

כמובן, שהמשחק בחול צריך להיעשות בהשגחה, כדי שהילד לא יגע במשהו מסוכן או לא בטיחותי.

3. תאמצו חיית מחמד, או אפשרו להם לשחק עם חיות של אחרים.

כמו משחק בחול ואדמה, מחקרים מצאו שילדים שגדלו עם חיית מחמד, היו בעלי מגוון רחב יותר של חיידקים במעי שלהם מאשר כאלו שלא. הם היו בעלי סיכון נמוך יותר לפתח אלרגיות, אסטמה ומחלות עור כמו אקזמה.

מחקר שבדק מעל 7000 משפחות, מצא, שקיום כלב בשנתיים הראשונות לחייו של הילד, הוריד את הסיכון שלו לפתח אלרגיות. זה חשוב במיוחד לילדים שנולדו בניתוח קיסרי, שלא מקבלים את החיידקים של האם בעת המעבר בתעלת הלידה.

אז לא הגיע הזמן להוסיף חבר חדש למשפחה?

4. הניקי כמה שיותר

חלב אם הוא חומר פרוביוטי נפלא, שעשיר בחיידקים טובים. הנקה היא אחת הדרכים החזקות ביותר לתמוך בבריאות מערכת העיכול ומערכת החיסון של ילדך. במידה ואינך מסוגלת להניק מכל סיבה שהיא, ממליצה לשקול לשלב פרוביוטיקה שמתאימה לתינוקות, כדי בכל זאת לתמוך בחיידקי המעיים שלו. זה לא אידיאלי, אבל יותר טוב מכלום.

חשוב כמובן להתייעץ עם נטורופת ולא סתם לקחת כל פרוביוטיקה שעומדת על המדפים בחנויות.


5. המנעו ככל האפשר מאנטיביוטיקה

אנטיביוטיקה היא אחת מגדולי משבשי בריאות המעיים.

השימוש באנטיביוטיקה עלול לגרור השפעות בריאותיות לכל החיים, בפרט על מערכת העיכול.

כמובן שישנם מקרים בהם שימוש באנטיביוטיקה הוא בלתי נמנע והכרחי, אך שימוש חוזר ונשנה בה לאורך זמן הוא הרסני עבור אוכלוסיית החיידקי המעיים הטובה שלנו. ישנן עדויות המצביעות על כך שהפגיעה בחיידקים נמשכת עד שנתיים מרגע נטילת מנה אחת של אנטיביוטיקה!

היה ונאלצתם לתת לילד אנטיביוטיקה, חשוב להתייעץ עם נטורופת להתאמת פרוביוטיקה מתאימה ולקבלת המלצות לשיקום חיידקי המעי בתום הסבב.

ככלל אצבע, ממליצה לאחר סבב אחד של אנטיביוטיקה, לתת לילד פרוביוטיקה במשך חודש לפחות.

6. אל תרעיבו את החיידקים של הילד

אתם יודעים עד כמה הילדים יכולים להיות ממורמרים כשהם רעבים נכון? כך גם החיידקים שלהם במעי. חיידקי המעי אוהבים מאכלים עשירים בסיבים כמו פירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות.

הילד לא אוכל את המאכלים הללו? הנה כמה דרכים בהן תוכלו להגניב לו אותם לצלחת:

- גרדו ירקות או טחנו אותם למחית (עם קטניות) והוסיפו לרוטב של הפסטה או של הקציצות.

- הוסיפו ירקות למאפים כמו גזר, קישוא, בטטה.

- הכינו לילד שייק פירות והגניבו פנימה כמה עלי בייבי, חסה או סלרי. אם השייק מקבל צבע ירקרק, אל תתנו לזה לעצור אתכם, נסו "למכור" אותו כמשקה "צבי הנינג'ה", שייתן לילד כוחות על.


7. קולגן לתמיכה במעי

על רירית המעיים שלנו צריכה להיות שכבה נאה ועבה של ריר ששומר על דופן המעי ומגן החיידקים הטובים. כאשר החיידקים רעבים, הם מתחילים לאכול את אותה השכבה (ממש לאכול אותנו!)

אחד הדברים שעוזרים לתמוך בבריאות של אותו הקרום הרירי הוא כמות מספקת של קולגן. קולגן הוא החלבון העיקרי בגוף, הוא מכיל חומצות אמינו אשר מסייעות לתפקוד תקין של מערכת העיכול ולהגנה על הרירית.

הקולגן מגיע כאבקה וניתן להוסיף כתוסף בתוך מאכלים רבים כמו מרק /שייק /מיץ /יוגורט /דייסה/ פירה/רטבים.


שמירה על בריאות המעיים של ילדכם היא תהליך שלעיתים ידרוש שינויים באורח חיים, בתזונה, בהרגלים. אבל ככל שמתחילים לתמוך בחיידקים בגיל צעיר יותר, כך הילד מקבל בסיס חזק יותר שיתרום לבריאותו בהמשך.




bottom of page