top of page
חיפוש

טיפול טבעי בפנקוליטיס

פנקוליטיס היא מחלת מעי דלקתית המשפיעה על המעי הגס, וגורמת לדלקת ולכיבים בכל חלקי המעי. פנקוליטיס נחשבת לצורה החמורה ביותר של קוליטיס כיבית, שגם היא מחלת מעי דלקתית שיכולה להופיע על חלקים שונים של המעי הגס.

התסמינים של פנקוליטיס יכולים לכלול שלשול, כאבי בטן והתכווצויות, צואה מדממת, עייפות, ירידה במשקל וחום. תסמינים אלו יכולים להיות כרוניים ויכולים לגרום לפגיעה משמעותית באיכות החיים.

טרם עלו על הסיבות שגורמות לפנקוליטיס, אך המחקר טוען שהיא קשורה לתגובה חריגה של מערכת החיסון כנגד תאים בריאים במעי הגס. יתכן גם מרכיב גנטי שמעורב בהתפרצותה.

הטיפול בפנקוליטיס כולל בדרך כלל תרופות להפחתת דלקת ולניהול תסמינים, כמו למשל תרופות אנטי דלקתיות, קורטיקוסטרואידים ותרופות ביולוגיות שמדכאות את מערכת החיסון.


טיפול טבעי בפנקוליטיס

לעולם הנטורופתיה ישנם מגוון כלים טיפוליים טבעיים שעשויים לסייע בניהול סימפטומים של פנקוליטיס ולשפר את הבריאות הכללית ואיכות החיים לצד המחלה. חשוב לציין, שטיפול נטורופתי הוא איננו תחליף לטיפול רפואי, אלא משתלב במקביל אליו. האינטגרציה בין טיפול טבעי לטיפול קונבנציונלי לפי הצורך מעלה משמעותית את סיוכיי ההצלחה וההגעה להפוגה של מחלות מעי דלקתיות פנקוליטיס, קרוהן וקוליטיס כיבית.


מה יכול לעזור להקל על תסמיני פנקוליטיס ולהפחית את הדלקת במעי?

1. דיאטה: תזונה בריאה יכולה לעזור בניהול סימפטומים של פנקוליטיס. מזונות עשירים בסיבים, כגון פירות, ירקות ודגנים מלאים, יכולים לסייע בוויסות היציאות, כמובן לפי הסבילות האישית. כמו כן, חשוב להימנע ממזונות שעלולים לעורר דלקת, כגון מוצרי חלב, מוצרי חיטה וגלוטן, מזון חריף ומעובד, אלכוהול וקפאין.

2. פרוביוטיקה: פרוביוטיקה היא שם כולל לחיידקים מועילים, שיכולים לעזור לשפר את בריאות המעיים ולהפחית דלקות. חיידקים פרוביוטיים זמינים בצורת תוספי תזונה וניתן למצוא אותם גם במזונות מותססים כמו יוגורט, קפיר וכרוב כבוש.

3. פעילות גופנית: פעילות גופנית סדירה יכולה לסייע בהפחתת דלקות, ולשפר את הבריאות הכללית. חשוב לבחור לעסוק בפעילות גופנית מתונה שאינה מפעילה לחץ על הגוף, כמו שחייה, הליכה, רכיבה על אופניים, פילאטיס או יוגה.

הפחתת מתח: מתח יכול להחמיר את הסימפטומים של פנקוליטיס, ולכן חשוב למצוא דרכים שיסיעו לגוף להתמודד בצורה המיטבית ביותר עם מתח. טכניקות הרגעה שיכולות להיות לעזר הן יוגה, פילאטיס, צ'יקונג, מדיטציה, נשימות, ובעצם כל פעולה שמרגיעה ועושה לנו טוב.

5. צמחי מרפא: ישנם צמחי מרפא רבים, כגון כורכום ואלוורה, שנחקרו ונמצאו יעילים כחלק מטיפול טבעי במחלות מעי דלקתיות, ועשויים לסייע בניהול תסמיני פנקוליטיס. עם זאת, חשוב להתייעץ עם נטורופת מוסמך לפני נטילת תוספי צמחים כלשהם, מכיוון שהם יכולים ליצור אינטראקציה עם תרופות אחרות וחשוב להתאים את הטיפול הצמחי באופן מדוייק למצב הרפואי האישי .


תזונה לפנקוליטיס

תזונה נכונה היא היבט חשוב בניהול פנקוליטיס, מכיוון שהיא יכולה לעזור להפחית דלקת, לקדם ריפוי ולשפר את הבריאות הכללית. להלן כמה עצות תזונתיות שעשויות להיות מועילות לאנשים עם פנקוליטיס:

1. מזונות עתירי סיבים: חשוב לאכול תזונה עשירה בסיבים, שכן זה יכול לעזור לווסת את היציאות ולשפר את בריאות המעיים. עם זאת, אנשים רבים עם פנקוליטיס עלולים להיתקל בקושי לעכל סוגים מסוימים של סיבים, לכן חשוב להתנסות ולראות מה עובד הכי טוב, ולקבל ייעוץ תזונתי מקצועי. מקורות טובים לסיבים כוללים פירות, ירקות, דגנים מלאים וקטניות.

2. דיאטה דלת שארית: במקרים מסוימים דיאטה דלת שארית יכולה לסייע כחלק מהטיפול הטבעי בפנקוליטיס, ולהפחית את כמות המזון הבלתי מעוכל שנשאר במעי הגס, מה שיכול לעזור להפחית דלקת ולקדם ריפוי. דיאטה דלת שארית כוללת בדרך כלל הימנעות ממזונות עתירי סיבים והקפדה על מזון קל לעיכול כמו אורז לבן, תפוחי אדמה וירקות מבושלים או מאודים.

3. חומצות שומן מסוג אומגה: לחומצות שומן מסוג אומגה יש תכונות אנטי דלקתיות ועשויות לסייע בהפחתת דלקת במעי הגס. מקורות טובים לחומצות שומן מסוג אומגה 3 כוללים דגים שומניים כמו סלמון וטונה, זרעי פשתן וזרעי צ'יה. הבעיה עם המזונות האלו, היא שהם לא תמיד נסבלים במצב של פנקוליטיס בהתלקחות, לכן ההמלצה שלי, היא לצרוך תוסף באיכות טובה הכוללת לפחות שלושה סוגי אומגה (3,6,9) כדי לוודא שהגוף מקבל את שלושת חומצות השומן החשובות האלו.

4. הימנע ממזונות שעלולים להיות טריגרים: מזונות מסוימים יכולים לעורר דלקת ולהחמיר תסמינים של פנקוליטיס. מזונות שיכולים להחמיר את מצב הדלקת כוללים מוצרי חלב, מוצרי חיטה וגלוטן, מזון חריף, קפאין ואלכוהול. חשוב לזהות את מזונות הטריגר שלכם ולהימנע מהם ככל האפשר.

5. שתיה מרובה: התייבשות עלולה להחמיר את הסימפטומים של פנקוליטיס. חשוב לשתות הרבה מים במהלך היום, ולשלב גם מי קוקוס שעשירים במינרלים אלקטרוליטים וחליטות צמחים שמשפרים את תהליך העיכול, כמו קמומיל, שומר, מרווה, הל, קינמון ועוד.

כנטורופתית מוסמכת, המתמחה בטיפול טבעי בקרוהן, קוליטיס כיבית, פנקוליטיס והפרעות עיכול רבות אחרות, אני מרכיבה תוכניות טיפול אישיות, שמשלבות תזונה, תוספי תזונה, צמחי מרפא ואימון NLP, במטרה להפחית את המצב הדלקתי ככל האפשר, לשקם את מערכת העיכול ולשפר את החיוניות, המוטיבציה והאיכות חיים לצד המחלה.




bottom of page