top of page
חיפוש

עשרת המזונות שלא כדאי לאכול אם אתם מתמודדים עם קרוהן או קוליטיס

כשמדובר במחלות מעי דלקתיות קרוהן וקוליטיס כיבית, לא כל המאכלים משפיעים על אנשים באותו אופן ואין דיאטה אחת שתעזור לכולם. לדוגמה, עבור חלק, ירקות טריים לא יהוו בעיה, בעוד שאחרים לא יצליחו לעכל אותם. מצב המעיים שלכם יכול להשתנות כל הזמן, ולכן חשוב מאד להיות גמישים ולהתאזר בסבלנות עד שתמצאו את המזונות המושלמים עבורכם, כחלק מטיפול טבעי בקרוהן או בקוליטיס.

טיפ קטן ממני, כדי לעשות לעצמכם סדר במעקב אחר התזונה שלכם- נהלו יומן תזונה. אתם יכולים להשתמש באפליקציה בנייד או במחברת קטנה כדי לרשום כל מה שאתם אוכלים ושותים ואיך אתם מרגישים אחרי זה. זה יכול מאד לסייע לכם להיות במעקב ובשליטה טובה יותר אחר המצב שלכם ולכוון את הדיאטה שלכם באופן יעיל יותר.

עם זאת, במסגרת הטיפול הטבעי בקוליטיס וקרוהן, חשוב לקחת בחשבון שישנם סוגים מסוימים של מזון שלא מומלצים כמעט בשום שלב של מחלות אלו:


מזון מטוגן

תהליך הטיגון גורם לחמצון המזון וליצירת שומן טראנס, שמעודד דלקתיות ויוצר רדיקלים חופשיים הפוגעים בתאי הגוף. מלבד זאת הם עלולים להגביר נפיחות, גזים ושלשולים.


שומן

שומן עלול להגביר תנועתיות מעיים ובעקבות כך להחמיר את הכאבים והשלשולים. במחלות מעי דלקתיות חשוב להמנע ממזונות המכילים אחוזי שומן גבוהים ו/או שומנים מוקשים כמו מרגרינה, קרמים, גלידות, חמאה, שמנת, בשר שמן.


קפאין

הקפאיןם מגרה את המעיים ומגביר את התנועתיות שלהם. הוא מעודד גזים, שלשולים וחומציות יתר במערכת העיכול, ועלול להחמיר כיבים ודימומים.


מזון חריף

לפי הרפואה המסורתית, התקף קרוהן-קוליטיס זהו ביטוי של חום ואש במעי. חשוב להמנע מצריכת מזון חריף שעלול להגביר את החום הזה ולעודד גירוי יתר של הרירית ודלקתיות.


חלב ומוצריו

מוצרי חלב מכילים לקטוז- הסוכר שנמצא בתוך החלב. חוסר יכולת לעכל את הלקטוז הוא מצב שכיח במחלות מעי דלקתיות. לקטוז שאינו מעוכל כראוי, הוא מצע אידיאלי לשגשוג של חיידקים מזיקים במעי. מוצרי חלב עלולים להחמיר באופן חמור את התסמינים של קרוהן וקוליטיס ולגרום לנפיחות, גזים, עוויתות ושלשולים.


תירס ופופקורן

תירס הינו אחד הדגנים הקשים ביותר לעיכול ועלולים לגרות את המעיים. הסיבים של תירס ופופקורן קשים מאד לעיכול, במיוחד עבור מעי חולה שנמצא בהתקף.


סוכרים פשוטים

מתוקים, קינוחים, מאפים, שתיה ממותקת ועוד.

הסוכר עלול להגביר שלשולים ודלקתיות. בנוסף הוא "גונב" רכיבים תזונתיים מהגוף. בתהליך פירוק הסוכר בגוף, מתבזבזים ויטמינים ומינרלים רבים, הסוכר בעצם גורם להפרשה מוגברת שלהם מהגוף. כמו כן הוא פוגע בחיידקים הטובים המאכלסים את המעי ומעודד שגשוג פטריות וקנדידה.


שמנים צמחיים מזוככים

תירס, חמניות, קנולה, חריע. שמנים בלתי רוויים מעובדים המופקים בתהליכי מיצוי נוקשים הכוללים הלבנה והוספת ממסים רעילים. מכילים ריכוז גבוה של חומצות שומן מסוג אומגה 6 שמעודדת דלקת.


זרעים ואגוזים

אגוזים וזרעים הם מזון גס שיכול בקלות לגרות את הפצעים והכיבים הדלקתיים במעי. במידה ואתם ברמיסיה, אכלו אותם בזהירות רבה, תוך לעיסה טובה והקשבה לבטן. במהלך התלקחות חשוב להמנע מצריכתם וכן מצריכת מזונות המכילים זרעים, כמו: תותים, פטל, עגבניות, קיווי.


סורביטול

סורביטול הוא ממתיק מלאכותי הנמצא במסטיקים ובמוצרים שונים כתחליף לסוכר. לסורביטול אפקט משלשל. לכן שימוש מופרז בו, כמו למשל לעיסת מסטיקים רבה, עלול להחמיר את מצב המעיים- להחמיר שלשולים, כאבים ולעודד ירידה במשקל.


רוצים לקרוא על גוג'י ברי כטיפול טבעי בקוליטיס ובקרוהן? הקליקו כאן




bottom of page